×

آئین نامه اجرائی تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(30)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور

وکیل


شماره 52838/ت17838 هـ 9/2/1376

وزارت کشور – ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور- سازمان برنامه و بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 6/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 3303-42/8455-102 مورخ 21/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور آئین نامه اجرائی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- اجازه داده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده کشور منظور در قانون بودجه سال 1376 کل کشور بشرح زیر پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه (مرکز یا استان حسب مورد) و در چهار چوب ضوابط این آئین نامه به مصرف برسد.
الف – مبلغ سیصد میلیارد (000/000/000/300) ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه های بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1376 کل کشور (مطابق جدول پیوست این آئین نامه ) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرائی و تأیید ستاد بازسازی استان ذی ربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد.
ب – مبلغ یکصد و چهل و پنج میلیارد (000/000/000/145) ریال اعتبار عمرانی پروژه های مربوط به طرحهای عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگزده، منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1376 کل کشور (مطابق جدول پیوست این آئین نامه 9 حسب فصل و بنابه پیشنهاد دستگاه اجرائی ذی ربط و تأیید ستاد مرکزی بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان (حسب مورد) به مصرف برسد.
ج – مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد (000/000/000/180) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503291 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1376 کل کشور برای تأمین خسارات آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت شده اند و تا پایان 1/4/1375 دارای پرونده هستند، همچنین تأمین خسارات وارد شده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هزینه آماده سازی محل اسکان و اشتغال مهاجران و تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص قابل مصرف است.
تبصره 1- اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است :
1- شهرستان آبادان.
2- شهرستان خرمشهر
3- شهرستان دشت آزادگان.
4- روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش.
5- روستاهای دارخوین.
6- شهرستان مهران.
7- شهرستان دهلران.
8- شهرستان قصر شیرین.
9- شهرستان گیلانغرب.
10- شهرستان سرپل ذهاب.
11- روستای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباجانی.
12- روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود.
13- شهرستان بانه .
14- شهرستان مریوان.
تبصره 2- تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژه هایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مشمول این آئین نامه هستند.
تبصره 3- واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرار گرفته اند و مالکان آنها به دلیل معارض نظامی تا پایان سال 1373 قادر به تشکیل پرونده نشده اند، بعد از تأیید شورای تأمین استان مبنی براینکه روستا یا منطقه ای که واحد مذکور در آن قرار گرفته است تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جزو مناطق ممنوعه بوده و به همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورد خسارت نشده اند، در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی، تأمین خسارت مهاجران خسارت دیده مذکور مشمول کمکهای پیش بینی شده در این آئین نامه هستند.
تبصره 4- در کلیه اعتبارات تسهیلاتی این تبصره جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت هستند.
ماده 2- مراحل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آئین نامه به شرح زیر انجام می شود :
1- دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی ملی و استانی موظفند طبق بندهای «الف» و «ب» تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور بلافاصله پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آئین نامه و تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های مربوط، با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام کنند. ستادهای بازسازی، دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال 1376 انجام شود.
2- به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه کردن اعتبارات، حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه، همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوق الذکر پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور است.
3- کل اعتبارات تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور تخصیص یافته تلقی می شود و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام می کند.
4- سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید. رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا ستاد بازسازی استان ارسال می شود و به استناد بندهای «الف» و «ب» تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی ذی ربط نباید مغایر تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد ) باشد.
5- جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی یا استان (حسب مورد) طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1373 کل کشور انجام می شود.
ماده 3- ذی حساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و براساس درخواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه وجود مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب کارخانه ها یا شرکتهای دولتی طرف قرار داد واریز نماید.
تبصره – مقصود از دستگاه ذی ربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می شود.
ماده 4- ضوابط و دستورالعملهای پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (موضوع ماده (1) این آئین نامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجران از قبیل پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجران در مناطق مختلف جنگزده کشور، تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجران، اشتغال ، اسکان و اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و سایر موارد توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده کشور ابلاغ می شود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجر است.
تبصره – سهم قطعی هر استان برای تأمین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می شود تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذی ربط به خسارت دیدگان پرداخت شود.
ماده 5- وجود لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آئین نامه براساس در خواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستان ها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد.
تبصره 1- در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسؤول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط مسؤول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود) با رعایت مقررات این آئین نامه انجام می شود.
تبصره 2- سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب توسط مسؤول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان در خواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال براساس درخواستهای مسؤول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب ، منظور می شود.
ماده 6- دستگاههای اجرائی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آئین نامه ) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی) به صورت ماهانه تهیه و پس از تأیید ذی حساب مربوط (در مورد هزینه ها) برای نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.
ماده 7- مسؤولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از سوی او و مسؤولیت تأمین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسؤول امور مالی دستگاه است.
ماده 8- در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت دارد، ذی حساب یا مسؤول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا ده صد (10% ) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از سوی او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذی ربط واریز کند، پرداختهای بعدی در قبال ارایه سند هزینه مجاز است. به هر حال ذی حسابهای مرکز یا استانها تحت هر عنوان حق پرداخت هیچ گونه وجهی را که موافقتنامه قید نشده است یا افزون بر ارقام مندرج در موافقتنامه باشد ندارند و در صورت پرداخت، ذی حساب مسؤول است.
ماده 9- دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از سوی او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرار داد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد (25%) مبلغ قرار داد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی در اختیار طرف قرار داد بگذارند.
ماده 10- اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند «و» قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستنثی هستند – مصوب 1364 – و مقررات این آئین نامه پس از تنظیم و گواهی مسؤولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از سوی او و ذی حساب یا مسؤول امور مالی دستگاه و به شرایط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1- تنظیم قرار داد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تأمین کاملا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداریها، بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند. تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن بر عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از سوی آنهاست.
2- در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید، با رعایت مفاد بند (1) این ماده و قبض انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
3- در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4- در مورد پرداخت حقوق، دستمزد و مزایا یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از سوی مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع.
5- در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود، قرار داد مربوط و تأیید تحویل کالا یا انجام خدمت موضوع قرار داد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از سوی او.
تبصره – مسؤول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود به صورت کلی یا جزیی به مسؤول امور مالی استان مربوط تفویض کنند.
ماده 11- خرید هرگونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1373 کل کشور است.
ماده 12- آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرائی امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند اموال دولتی به شمار می روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارت بازسازی خریداری شده است مشمول تبصره (31) قانون بودجه سال 1376 کل کشور بوده و براساس آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می شوند.
ماده 13- دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئین نامه را نگهداری و در مواردی که از سوی دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه کنند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی می کند.
ماده 14- تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشید با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده 15- گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آئین نامه هر سه ماه یکبار توسط دستگاههای اجرائی ذی ربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود. دستگاههای اجرائی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه یک بار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال می کنند.
ماده 16- پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگزده شامل استان خوزستان سه نفر، استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای مفاد تبصره (30) قانون بودجه سال جاری به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) در جلسات ستاد بازسازی شرکت می کنند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.