×

قانون موافقتنامه تأسیس مرکز جنوب

قانون موافقتنامه تأسیس مرکز جنوب

قانون-موافقتنامه-تأسیس-مرکز-جنوب
ماده واحده – موافقتنامه تأسیس مرکز جنوب مشتمل بر یک مقدمه و (20) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه تأسیس مرکز جنوب
مقدمه:
کشورهای در حال توسعه عضو این موافقتنامه،
- با تقدیر از عملکرد کمیسیون جنوب، از جمله گزارش آن کمیسیون تحت عنوان «چالش در جنوب» و تقدیر از فعالیتهای مرکز جنوب به خاطر همکاری دو ساله آن با کمیسیون جنوب و با تأیید توصیه های گزارش یادشده و قطعنامه شماره 155/46 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص گزارش کمیسیون جنوب که دولتها و سازمانهای بین المللی را در جهت اجرای توصیه هایش دعوت به همکاری می نماید و با تأکید بر نیاز به همکاری نزدیک و مؤثر بین کشورهای در حال توسعه،
با تأکید بر اهمیت بر قراری شیوه هایی در جهت تسهیل و ارتقای همکاریهای جنوب – جنوب در جنوب به معنای عام،
به شرح زیر موافقت نموده اند:
ماده 1- تأسیس و مرکز سازمان
1- اعضای این موافقتنامه ، بدینوسیله مرکز جنوب را تأسیس می نمایند که از این پس «مرکز» خوانده می شود.
2- دفتر مرکزی این مرکز در ژنو خواهد بود. مرکز اجازه خواهد داشت تا دفاتر منطقه ای داشته باشد.
ماده 2- اهداف
مرکز دارای اهداف زیر خواهد بود :
الف – ارتقای همکاری و تشریک مساعی جنوب، آگاهیهای جنوب و دانش متقابل و تفاهم در میان کشورها و مردم جنوب.
ب – ارتقای انواع مختلف همکاریها و اقدامات جنوب – جنوب، ارتباطات جنوب – جنوب، شبکه سازی و تبادل اطلاعات و در راستای نیل به این اهداف همکاری با گروهها و اشخاص مربوط که علاقمند و قادر به تبادل نظرات و یا همکاری با مرکز به خاطر یک هدف مشترک باشند.
ج – مشارکت به منظور همکاری جنوب در سطح وسیع در ارتقای منافع مشترک و حضور هماهنگ با کشورهای در حال توسعه در مجامع بین المللی که به موضوعات جنوب – جنوب ، شمال – جنوب و نیز سایر مسایل جهانی می پردازند.
د – مشارکت به منظور نیل به تفاهم و همکاری متقابل بهتر بین جنوب و شمال براساس تساوی و عدالت برای همه و بدین منظور ایجاد دمکراسی و تقویت سازمان ملل متحد و مجموعه سازمانهای وابسته آن.
هـ - گسترش دیدگاهها و رهیافتهای مشترک بین کشورهای جنوب با توجه به موضوعات اقتصادی، سیاسی و استراتژیک جهانی مربوط به مفاهیم توسعه، حاکمیت و امنیت .
و – انجام تلاشهای مداوم در جهت توسعه و حفظ ارتباط با افراد علاقمند و صاحبنظر، سازمانهای بین الدولی و غیر دولتی، به ویژه سازمانهای جنوب، و تشکیلات تحقیقاتی و علمی و همچنین نهادهای ملی و بین المللی.
ز – ایجاد تسهیلات لازم برای تمامی کشورهای در حال توسعه و افراد و گرههای علاقمند به منظور دسترسی به انتشارات مرکز و نتایج اقدامات آن، بدون توجه به عضویت، به منظور استفاده و بهره مندی جنوب به عنوان یک کل در تعقیب اهداف مذکور در این ماده.
ماده 3- وظایف
مرکز در جهت نیل به اهدافش، به انجام وظایف زیر خواهد پرداخت :
الف – تلاش و کمک در تدوین نقطه نظرات جنوب در خصوص موضوعات مهم گروههای کاری و مشورتهای متخصصین ، توسعه و حفظ همکاری نزدیک و مشارکت با شبکه ای از مؤسسات ، سازمانها و افراد به ویژه سازمانها و افراد جنوب. در این زمینه مرکز همچنین اجرای سیاستها و اقدامات پیشنهاد شده در گزارش «چالش در جنوب» را ترغیب و در صورت اقتضا آنها را بازنگری و به روز خواهد کرد.
ب – در صورت اقتضا، ارایه آرا و پیشنهادهای عملی برای بررسی توسطه دولتهای جنوب، مؤسسات همکاری جنوب – جنوب، سازمانهای بین الدولی و سازمانهای غیر دولتی و بطور کلی جامعه.
ج – پاسخ به مسایل و رخدادهای تازه در چهارچوب صلاحیت، منابع و وظیفه ای که بر عهده دارد و همچنین پاسخگویی به احتیاجات ویژه یا در خواستهای مربوط به مشاوره سیاستگذاری. در خواست حمایت فنی یا سایر حمایتها از نهادهای جمعی جنوب همچون نهضت عدم تعهد، گروه 77 ، گروه 15 و سایر نهادها.
د – وظایف بالا ضمن اقدامات زیر انجام می پذیرد :
- تبیین و اجرای برنامه های تجزیه و تحلیل، پژوهش و مشاوره.
- جمع آوری، تنظیم، تحلیل و انتشار اطلاعات مربوط درباره همکاری جنوب – جنوب، روابط شمال و جنوب، سازمانهای چند جانبه و سایر موضوعات مربوط به جنوب .
- در دسترس نهادن و توزیع گسترده نتایج کار مرکز و در صورت امکان عرضه نظرات و مواضعی که بازتاب و تحلیل و مذاکرات مؤسسات و کارشناسان جنوب می باشد از طریق انتشارات، رسانه های گروهی، ابزار الکترونیکی و سایر ابزار مناسب.
هـ - در صورت اقتضا، مشارکت دادن همه جانبه سازمانهای بین الدولی، غیر دولتی به ویژه سازمانهای جنوبی و همچنین تشکیلات تحقیقاتی و علمی و سایر نهادها در کار و فعالیتهای مرکز که مکمل صلاحیتهای مرکز در گسترش همکاری گسترده جنوب و فراهم ساختن منابع می شود.
ماده 4- روشهای کار
مرکز مسؤولیتهای خود را به روشهای زیر انجام می دهد :
الف – مرکز، به عنوان دستگاهی پویا و اقدام گرا در خدمت کشورها و مردم جنوب خواهد بود. مرکز براساس رویه ایجاد شده از سوی کمیسیون جنوب و مرکز، طی فعالیت دو سال اول آن که به صورت روشی مورد عمل کمیسیون بوده است ، از استقلال کامل معنوی برخوردار می باشد.
ب – مرکز به صورت غیر اداری و انعطاف پذیر فعالیت نموده و روشهای کار کمیسیون را که از آغاز مورد استفاده بوده، ادامه داده و آنها را بهبود خواهد بخشید. وظایف و ساختار مرکز به صورت ادواری مورد بررسی قرار می گیرد تا پاسخگوی نیازهای رو به افزایش بوده و ساختار و روشهای کار مرکز را با واقعیتهای در حال دگرگونی تطبیق دهد.
ج – مرکز وظایفی خود را علنی انجام داده و به عنوان نهادی مستقل با تمرکز در موضوعات اساسی باقی خواهد ماند.
ماده 5 عضویت
عضویت در مرکز برای کلیه کشورهای جنوب، اعضای گروه 77 و چین که نام آنها در پیوست درج گردیده و دیگر کشورهای در حال توسعه که شورای نمایندگان آنها را واجد عضویت تلقی نموده ، آزاد است.
ماده 6- ارکان
مرکز مرکب از شورای نمایندگان، هیات مدیره و دبیرخانه است.
ماده 7- شورای نمایندگان
1- شورای نمایندگان که از این پس «شورا» نامیده می شود بالاترین رکنی است که توسط این موافقتنامه ایجاد شده است. «شورا» متشکل از یک نماینده از هر کشور عضو است. نمایندگان باید اشخاص عالیرتبه و از نظر تعهد و مساعدت در امر توسعه جنوب و همکاری جنوب – جنوب شناخته شده باشند.
2- شورا از بین اعضای خود باید شخصی را به عنوان رئیس – که مدت سه سال عهده دار این پست خواهد بود انتخاب نماید – انتخاب مجدد او بلامانع است . رئیس ، جلسات شورا را برگزار نموده و ریاست آنها را به عهده خواهد داشت.
3- شورا باید حداقل هر سه سال یکبار جلسه عادی برگزار نماید. جلسات فوق العاده در صورت در خواست یک سوم اعضا می تواند از سوی رئیس برگزار شود.
4- شورا آئین کار خود را تدوین و تصویب می کند.
5- شورا فعالیتهای گذشته ، حال و آینده مرکز را بررسی خواهد کرد، به ویژه شورا نظر عمومی و توصیه های ویژه در خصوص فعالیتهای آینده مرکز را ارایه خواهد نمود. همچنین وظایف دیگری را که در این موافقتنامه به آن محول شده انجام می دهد.
6- شورا گزارشهای سالانه مدیر اجرائی، کار مرکز و برنامه های مربوط به ایجاد منابع مالی و بودجه ها و صورت حسابهای ارایه شده توسط هیات مدیره را برابر با ماده (10) مورد بررسی قرار خواهد داد.
7- شورا تلاش خواهد نمود تصمیماتش را به اتفاق آرا اتخاذ نماید. در صورتی که کلیه تلاش ها به منظور دستیابی به اتفاق آرا ناموفق بوده و توافقی حاصل نشده باشد، شورا بعنوان آخرین اقدام، تصمیمات را با اکثریت دو سوم اعضای حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهد کرد. هر یک از کشورهای عضو یک رأی در شورا خواهد داشت.
8- نقطه نظرات ارایه شده در نشستهای شورا و توصیه های آن، راهنمای هیات مدیره و مدیر اجرائی در برنامه ریزی و اجرای مرحله بعدی اقدامات مرکز با عنایت کامل به این الزام که مرکز در هر زمان بدور از بدهی ها و کسری بودجه باشد، خواهد بود.
ماده 8- هیات مدیره
1- هیات مدیره مرکز که از این پس «هیات مدیره » نامیده می شود، مرکب از (9) عضو انتخابی شورا به علاوه رئیس می باشد. عضویت در شورا براساس موازنه جغرافیایی گسترده میان کشورهای جنوب خواهد بود.
رئیس پس از مشورتهای گسترده با اعضای شورا، هیات مدیره و سایر افراد حاضر در جنوب فهرستی از نامزدهای عضویت در هیات مدیره را جهت بررسی و تصویب به شورا ارایه خواهد کرد.
2- اعضای هیات مدیره برای مدت (3) سال انتخاب خواهند شد. یک عضو هیات مدیره به هیچ وجه نمی تواند بیش از سه دوره متوالی انتخاب وشود. اعضای هیات مدیره براساس صلاحیت شخصی خود انجام وظیفه خواهند کرد. این افراد بایستی از نظر صداقت و تواناییهای فردی در حد والایی شناخته شده و در موارد مربوط به صلاحیت خویش به روشنفکری ، تخصص در کار معروف و در توسعه و ارتقای همکاری جنوب – جنوب فعال بوده باشند.
3- شورا باید روش مناسبی جهت تضمین تداوم و تحول در عضویت هیات مدیره و نیز ترتیبات پرکردن پستهای خالی شده در اثر فوت یا استعفای اعضایی از هیات مدیره را به تصویب برساند.
4- رئیس هیات مدیره بوسیله شورا و از میان فهرست محدودی که توسط هیات مدیره پس از مشورت با اعضای شورا و سایر مؤسسات جنوب و افراد برجسته جنوب تهیه شده انتخاب خواهد شد، نامزدهای معرفی شده جهت بررسی توسط شورا بایستی از نظر استقلال فکر، توان فکری، تجارب با ارزش و تواناییهای مدیریتی شناخته شده باشند. رئیس به مدت سه سال انتخاب خواهد شد. یک فرد به هیچ وجه نمی تواند بیش از سه دوره به ریاست انتخاب شود.
5- هیات مدیره حداقل یکبار در سال، اجلاس عادی تشکیل خواهد داد. نشستهای فوق العاده ممکن است به در خواست رئیس برگزار شود.
6- هیات مدیره آئین کار خود را تهیه و تصویب خواهد کرد.
7- هیات مدیره گزارش سالانه مدیر اجرائی، برنامه کاری مرکز، برنامه ایجاد منابع مالی، بودجه و صورت حساب سالانه را که به صورت خارجی حسابرسی می شود بررسی و تصویب خواهد نمود. هیات مدیره گزارش سالانه ، برنامه های کاری و ایجاد منابع مالی، بودجه و صورت حسابها را پس از تصویب به شورا تسلیم خواهد کرد.
8- هیات مدیره ، مدیر اجرائی یادشده در بند (1) ماده (9) را به پیشنهاد رئیس ، انتخاب خواهد نمود.
9- هیات مدیره همچنین وظایفی را که ممکن است توسط این موافقتنامه یا شورا به آن محول شود، انجام خواهد داد.
10- سایر افراد جنوب در صورت اقتضا به دعوت هیات مدیره می توانند در جلسات آن شرکت کنند.
11- هیات مدیره تلاش خواهد نمود تصمیماتش به اتفاق آرا اتخاذ شود. در صورتی که کلیه اقدامات جهت کسب اتفاق آرا ناموفق بوده و توافقی حاصل نشده باشد، هیات مدیره به عنوان آخرین اقدام تصمیمات را براساس اکثریت نسبی آرا اعضای حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهد کرد در صورتی که تعداد آرا مساوی باشد رأی رئیس هیات مدیره قاطع خواهد بود.
ماده 9- دبیرخانه
1- دبیرخانه مرکز متشکل از گروه کوچکی از دستیاران با تجربه و متعهد خواهد بود که ریاست آن بر عهده مدیر اجرائی که از افراد سرشناس جنوب خواهد بود، می باشد.
2- دبیرخانه با یک شبکه جهانی از مؤسسات و افراد همکاری خواهد کرد، تشکیلات دبیرخانه باید مطابق با حداقل نیاز، برای اجرای صحیح وظایف مرکز نگهداشته شود.
3- دبیرخانه به رئیس هیات مدیره، هیات مدیره و شورا در انجام وظایفشان کمک خواهد کرد. دبیرخانه به ویژه کارهای اساسی را به منظور تحقق اهداف و وظایف مرکز، با عنایت به مشورت مدیر اجرائی با رئیس ، بر عهده خواهد گرفت. دبیرخانه همچنین گزارش سالانه مدیر اجرائی را که در بند (6) ماده (7) و بند (7) ماده (8) بدان اشاره شده تهیه خواهد کرد.
4- دبیرخانه پیش نویس مقررات اداری و مالی و مقررات مربوط به کارمندان را براساس رویه سازمان ملل متحد تهیه خواهد کرد. این مقررات به هیات مدیره تسلیم و توسط شورا جهت تصویب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ماده 10- امور مالی
1- هیات مدیره با همکاری رئیس هیات مدیره و اعضای شورا، مسؤول تأمین بودجه برای رفع احتیاجات مرکز در جهت تحقق اهداف مندرج در ماده (2) می باشد.
2- از دولتهای عضو خواسته می شود تا در تأمین مالی مرکز بطور داوطلبانه مشارکت نمایند. مرکز همچنین می تواند از دیگر منابع دولتی و غیر دولتی، ترجیحاً از منابع جنوب از جمله منابع بین المللی، منطقه ای ، زیر منطقه ای و بخش تجاری کمکهایی را بپذیرد. جهت برنامه ها و پروژه های خاص، منابع مالی اضافی در نظر گرفته می شود.
3- بخشی از کمکها به صندوق ذخیره ای واریز شود که جهت ایجاد در آمد برای حمایت از فعالیتهای مرکز تشکیل خواهد شد. صندوق مزبور توسط مدیر اجرائی اداره خواهد شد و وی در مقابل رئیس هیات مدیره برای تضمین مدیریت حرفه ای مناسب صندوق مسؤول بوده و از طریق او در مقابل هیات مدیره و شورا پاسخگو خواهد بود. حسابهای این صندوق تابع حسابرسی مستقل سالانه بوده و در کنار دیگر حسابهای مرکز به تصویب هیات مدیره رسیده و برای بررسی شورا در جلسات عادی به شورا تسلیم می شود.
4- سال مالی، یک دوره (12) ماهه – از اول ژانویه (برابر با 11 دی ماه) تا 31 دسامبر (برابر با 10 دی ماه) سال بعد را در بر می گیرد. بودجه سال آتی و حسابهای حسابرسی شده خارجی سال قبل براساس بند(7) ماده (8) و بند (6) ماده (7) تسلیم هیات مدیره و شورا می شود.
5- وضعیت و چشم اندازهای مالی مرکز توسط شورا در هر یک از جلسات عادی مورد بررسی قرار می گیرد.
ماده 11- شخصیت ، اهلیت حقوقی، مزایا و مصونیت ها
1- مرکز واجد شخصیت حقوقی بین المللی می باشد. به علاوه واجد اهلیت معامله، تملک و استفاده از امول منقول و غیر منقول و نیز اقامه دعاوی حقوقی می باشد.
2- مرکز از مزایا و مصونیتهایی که بطور معمول به سازمانهای بین الدولی اعطا می شود برخوردار است.
3- مرکز تلاش خواهد نمود موافقتنامه ای در مورد مقر خود با دولت سوییس راجع به وضعیت، مزایا و مصونیتهایش منعقد نماید.
ماده 12- تفسیر
هر اختلافی بین کشورهای عضو در ارتباط با تفسیر یا اجرای این موافقتنامه که از طریق مساعی جمیله هیات مدیره و یا رئیس آن حل نشود به یک هیات داوری که توسط هیات مدیره تعیین می شود ارجاع داده خواهد شد.
ماده 13- امضاء ، امضای نهایی، تنفیذ ، پذیرش، تصویب
1- این موافقتنامه برای امضای کلیه دولتها، به گونه ای که در ماده (5) تعریف شده اند از دهم شهریور تا پنجم مهرماه سال 1373 هجری شمسی برابر با اول تا بیست و هفتم سپتامبر سال 1994 میلادی در مرکز جنوب واقع در ژنو، مفتوح خواهد بود. این موافقتنامه متعاقباً برای امضا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک از هشتم مهر تا بیست و چهارم آذرماه سال 1373 هجری شمسی برابر با سی ام سپتامبر تا پانزدهم دسامبر سال 1994 میلادی مفتوح خواهد بود.
2- این موافقتنامه منوط است به :
الف – امضا بدون قید تنفیذ، پذیرش یا تصویب (امضای نهایی).
ب – امضا با قید تنفیذ ، پذیر یا تصویب.
3- اسناد تنفیذ، پذیرش، تصویب یا الحاق به امین اسناد تودیع خواهد شد و وی مدیر اجرائی مرکز را از هر تودیع سند مطلع خواهد نمود.
ماده 14- الحاق
این موافقتنامه برای الحاق دولتهای موضوع ماده (5) مفتوح خواهد بود. اسناد الحاق به امین اسناد تودیع خواهد شد.
ماده 15- لازم الاجرا شدن
1- این موافقتنامه شصت روز پس از تودیع دهمین سند تنفیذ ، پذیرش، تصویب یا الحاق یا امضای بدون قید ، تنفیذ، پذیرش یا تصویب لازم الاجرا خواهد شد.
2- در مورد هر کشور عضوی که پس از تودیع دهمین سند تنفیذ، پذیرش، تصویب یا الحاق یا امضای بدون قید تنفیذ، پذیرش یا تصویب (امضای نهایی)،این موافقتنامه را امضای نهایی، تنفیذ، پذیرش یا تصویب نماید یا به آن ملحق شود، این موافقتنامه از شصتمین روز پس از تاریخ امضای نهایی یا تودیع سند تنفیذ، پذیرش، تصویب یا الحاق کشور عضو مزبور لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 16- حق شرط
هیچگونه حق شرطی نسبت به این موافقتنامه مجاز نمی باشد.
ماده 17- اصلاحیه ها
1- هر کشور عضو می تواند اصلاحیه هایی را برای این موافقتنامه پیشنهاد نماید. برای تصویب اصلاحیه های مزبور رأی دو سوم اکثریت شورا لازم است.
2- اصلاحیه ها در صورتی که سه چهارم کشورهای عضو، آنها را پذیرفته باشند، در مورد کلیه کشورهای عضو لازم الاجرا خواهد شد. اسناد پذیرش اصلاحیه ها به امین اسناد تودیع خواهد شد.
ماده 18- انصراف
1- هر کشور عضو می تواند با تقدیم یک اعلامیه کتبی به امین اسناد از این موافقتنامه اعلام انصراف نماید. امین اسناد اعلامیه مزبور را به آگاهی مدیر اجرائی مرکز و کشورهای عضو خواهد رساند.
2- اعلام انصراف (60) روز بعد از دریافت اعلامیه توسط امین اسناد اعتبار می یابد.
ماده 19- فسخ
1- این مرکز تا زمانی که شورا با مشورت هیات مدیره تصمیم به تصفیه خود بگیرد و پس از آن نیز تا زمانی که برای انحلال مرکز ضروری باشد موجودیت خود را حفظ خواهد کرد.
2- پس از ادای کل بدهیهای معوقه مرکز، شورا نسبت به فروش داراییهای باقی مانده با در نظر گرفتن بازگشت این سرمایه ها به نسبت سهم کلیه مساعدت کنندگان به مرکز و یا انتقال آنها برای فعالیتهای حمایت همکاری جنوب – جنوب و کارهای توسعه ای غیر انتفاعی تصمیم گیری خواهد نمود.
3- این موافقتنامه پس از انحلال مرکز از اعتبار ساقط می شود.
ماده 20- امین اسناد
دبیر کل سازمان ملل متحد، امین اسناد این موافقتنامه خواهد بود.
بنا به مراتب بالا، نمایندگان امضا کنندگان زیر که از طرف دولت متبوع خویش مجاز می باشند، این موافقتنامه را امضا نمودند.
این موافقتنامه از روز 10/6/1373 هجری شمسی برابر با اول سپتامبر 1994 میلادی در یک نسخه واحد به زبان انگلیسی در شهر ژنو برای امضا مفتوح می باشد.
پیوست
1- افغانستان
2- الجزایر
3- آنگولا
4- آنتیگواوباربودا
5- آرژانتین
6- باهاما
7- بحرین
8- بنگلادش
9- باربادوس
10- بلیز
11- بنین
12- بوتان
13- بولیوی
14- بوتسوانا
15- برزیل
16- برونئی دارالسلام
17- بورکینافاسو
18- بروندی
19- کامبوج
20- کامرون
21- دماغه سبز
22- جمهوری آفریقای مرکزی
23- چاد
24- شیلی
25- کلمبیا
26- کومور
27- کنگو
28- کاستاریکا
29- ساحل عاج
30- کوبا
31- قبرس
32- جمهوری دموکراتیک خلق کره
33- جیبوتی
34- دومنیکا
35- جمهوری دومنیکن
36- اکوادور
37- مصر
38- السالوادور
39- گینه استوایی
40- اتیواپی
41- فیجی
42- گابن
43- گامبیا
44- غنا
45- گرانادا
46- گواتمالا
47- گینه
48- گینه بیسائو
49- گویان
50- هائیتی
51- هندوراس
52- هندوستان
53- اندونزی
54- جمهوری اسلامی ایران
55- عراق
56- جامائیکا
57- اردن
58- کنیا
59- کویت
60- جمهوری دمکراتیک خلق لائو
61- لبنان
62- لسوتو
63- لیبریا
64- جماهیر عربی لیبی
65- ماداگاسکار
66- مالاوی
67- مالزی
68- مالدیو
69- مالی
70- مالت
71- جزایر مارشال
72- موریتانی
73- مائوریتوس
74- میکرونزی
75- مغولستان
76- مراکش
77- موزامبیک
78- میانمار
79- نامیبیا
80- نپال
81- نیکاراگوئه
82- نیجر
83- نیجریه
84- عمان
85- پاکستان
86- پاناما
87- گینه پایوای نو
88- پاراگوئه
89- پرو
90- فیلیپین
91- قطر
92- جمهوری کره
93- رومانی
94- رواندا
95- سن کیتزونویس
96- سن لوچیا
97- سن و ینسنت وگرنادیس
98- ساموا
99- سائوتوماوپرینسیپ
100- عربستان سعودی
101- سنگال
102- سیشلز
103- سیرالئون
104- سنگاپور
105- جزایر سالمون
106- سومالی
107- افریقای جنوبی
108- سریلانکا
109- سودان
110- سورینام
111- سوازیلند
112- جمهوری عربی سوریه
113- تایلند
114- توگو
115- تونگا
116- ترینیدادو توباگو
117- تونس
118- اوگاندا
119- امارت متحده عربی
120- جمهوری متحده تانزانیا
121- اوروگوئه
122- وانواتو
123- ونزوئلا
124- ویتنام
125- یمن
126- یوگسلاوی (نمی تواند در فعالیتهای گروه 77 شرکت نماید).
127- زئیر
128- زامبیا
129- زیمبابوه
130- جمهوری خلق چپن
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست ماده و یک پیوست در جلسه علنی روز چهار شنبه مورخ بیستم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 14/2/1376 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.