×

آئین نامه اجرائی تبصره (3) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (3) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(3)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور

وکیل


شماره 20/53953/ت17959هـ 20/2/1376

سازمان برنامه و بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 5035/40/228/102 مورخ 20/1/1376 سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (3) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، آئین نامه اجرائی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (3) قانون بودجه سال 1376 کل کشور از طریق بانکهای عامل که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود اعطا خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سهم بانکهای عامل خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سهم بانکهای عامل را تعیین و جداول توزیع اعتبارات بر حسب بخش و استان را با نظر سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون حداکثر تا پانزده (15) روز پس از تصویب این آئین نامه برای اجرا به بانکهای عامل ابلاغ نماید.
ابلاغ بانکهای عامل به سرپرستی ها و واحدهای اجرائی نباید از پانزده (15) روز تجاوز نماید.
ماده 2- تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تهیه شده در زمینه های زیر که دارای توجیهات فنی، مالی و اقتصادی بوده و فقط از نظر وثیقه و سهم سرمایه گذاری مجری با مقررات بانکهای عامل وفق نمی دهد براساس مقررات این آئین نامه ، حسب مورد توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد.
الف – بخش کشاورزی شامل طرحهای زراعت، باغداری ، پرورش گل، گیاه و نهال، پرورش انواع دام و طیور، بهسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی، انتقال دامداریها، کلینیکهای دامپزشکی، داروخانه های دامی، آزمایشگاههای امور دام، شیلات و پرورش آبزیان ، طرحهای امور منابع طبیعی و آبخیزداری، طرحهای امور آب و خاک، تعاونیهای تولید کشاورزی، تعاونیهای تولیدی مشاع، مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات کشاورزی و آبیاری و احیای قنوات ، ایجاد آزمایشگاههای تجزیه خاک و آفات و بیماریهای گیاهی و سایر طرحهای ذی ربط رشته فعالیتهای بخش کشاورزی.
ب – بخشهای صنعت شامل طرحهای صنعتی و معدنی از جمله صنایع روستائی، صنایع کوچک، صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، فرش، صنایع دستی، صنایع الکترونیک، صنایع تولید تجهیزات پست و مخابرات، انرژی ، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی و صنایع ساخت تجهیزات دامپزشکی ، طرحهای طراحی ، مهندسی و مونتاژ ،طرحهای معدنی (برای تولید مواد اولیه صنعتی)، طرحهای تحقیقاتی مورد تأیید شورای پژوهشهای علمی کشور، طرحهای مبتکرین، مخترعین و محققین مورد تأیید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور، تولید نانهای صنعتی و مرغوب ، موضوع بند «ی» تبصره (5) قانون بودجه سال 1376 کل کشور و سایر فعالیتهای ذی ربط رشته فعالیتهای بخش صنعت و معدن با اولویت آرد و نان و سایر صنایع تبدیلی کشاورزی ، دامی، شیلاتی و غذایی آبزیان و طرحهای فراوری مواد معدنی.
پ – بخش خدمات شامل طرحهای پژوهشی ، مهندسی، آموزشی، (مهد کودک، مدارس غیر انتقاعی و مؤسسات آموزش عالی غیر انتقاعی غیر دولتی و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای ) ، علمی، فرهنگی و هنری و فنی، سینما، چاپ ، نشر و تولید کتاب ، مطبوعات، طرحهای فرهنگی و هنری مربوط به حیطه وظایف صدا و سیما، ورزشی، بهداشتی، درمانی و بهزیستی ، تأسیس مطب و داروخانه، رادیولوژی و آزمایشگاههای تشخیص طبی، کلیه مؤسسات پزشکی، پستی و مخابراتی، سیاحتی، امور حمل و نقل اعم از بار و مسافر (زمینی و دریایی) از قبیل خرید وسیله نقلیه عمومی ، احداث پایانه، ترمینال و تعمیرگاه، جایگاه بنزین و گاز، حمام روستایی و سایر طرحهای ذی ربط رشته فعالیتهای بخش خدمات.
ت – طرحهای زود بازده و اشتغالزا در مناطق محروم یا مناطق مرزی در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات.
ث – طرحهای خود اشتغالی متقاضیان بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی) با معرفی ادارات کار و امور اجتماعی و متقاضیان بخش تعاونی از طریق وزارت تعاون و سایر طرحهای اشتغالزای کوچک با معرفی دستگاههای اجرائی ذی ربط، از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان در بخشهای کشاورزی ، صنعت و خدمات.
تبصره1- پنجاه درصد (50%) از اعتبارات این تبصره به وزارت تعاون و پنجاه درصد (50%) به بخش خصوصی اختصاص دارد. کلیه تعاونیهایی که زیر پوشش وزارت تعاون نیستند نیز می توانند از سهم وزارت تعاون و از طریق آن وزارت تسهیلات مورد نیاز طرحهای خود را در چهار چوب اساسنامه خود دریافت نمایند.
تبصره 2- چهل درصد (40%) از اعتبارات این تبصره سهم مناطق محروم است. جدول مناطق محروم از نظر اشتغال دهستانها و بخشهایی که نرخ بیکاری آنها بیش از متوسط کشور در سال 1374 می باشد تا پایان اردیبهشت ماه سال 1376 با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنایع، وزارت کار و امور اجتماعی و دفتر مناطق محروم کشور – ریاست جمهور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره 3- مبلغ سیصد میلیارد (300000000000) ریال از اعتبار این تبصره به طرحهای خود اشتغالی اختصاص دارد.
تبصره 4- حداقل بیست درصد (20%) از اعتبار این تبصره به منظور اشتغال خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان اختصاص می یابد.
تبصره 5- بیست و پنج درصد (25%) از سهم بخش خصوصی و بیست و پنج درصد (25%) از سهم بخش تعاونی استانهای خوزستان، کرمانشاه و ایلام و ده درصد (10%) از سهم بخش خصوصی و ده درصد (10%)از سهم بخش تعاونی استانهای آذربایجان غربی و کردستان جهت ایجاد زمینه های شغلی مهاجرین جنگ تحمیلی در مناطق جنگزده با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور (یا نماینده ستاد در استان) در چهار چوب این آئین نامه اختصاص خواهد یافت.
ماده 3- اعطای تسهیلات اعتباری تبصره با تصویب کمیته پنج نفری استان صورت می پذیرد. اعضای کمیته پنج نفری استان متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان برنامه و بودجه (دبیر)، امور اقتصادی و دارایی، بانک عامل ذی ربط در استان و نماینده دستگاه اجرائی ذی ربط در استان می باشد. در تصویب طرحهای تعاونی، حضور نماینده اداره کل تعاون استان و در تصویب طرحهای مناطق محروم حضور نماینده دفتر امور مناطق محروم کشور در استان در جلسه به منظور اظهار نظر با حق تصمیم گیری الزامی است.
دستگاه اجرائی ذی ربط در مورد طرحهای فرهنگی، فیلمسازی و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و در مورد صنوف تولیدی ، وزارت بازرگانی (حسب مورد) خواهد بود. تشکیل کمیته فوق الذکر با کلیه اعضا رسمی بوده و طرحها با حداقل چهار رأی مثبت مصوب می شوند.
ماده 4- به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه رعایت موارد زیر ضروریی است :
الف – ارایه طرح توجیهی به شرح ماده (5) این آئین نامه و تقاضای تسهیلات توسط متقاضی به دستگاه اجرائی ذی ربط در بخش خصوصی و به ادارات تعاون در مورد طرحهای تعاونی .
ب – بررسی ، تعیین اولویت و معرفی طرح به کمیته برنامه ریزی شهرستان توسط دستگاه اجرائی ذی ربط و ادارات تعاون – حسب مورد – ظرف مدت پنج (5) روز.
پ – کمیته برنامه ریزی شهرستان موظف است ظرف پنج (5) روز در محدوده سهم خود نسبت به معرفی طرحها، همزمان به بانک عامل و دبیرخانه کمیته پنج نفری استان (سازمان برنامه و بودجه) اقدام نماید.
ت – بانکهای عامل موظفند پس از بررسیهای لازم، نظر خود را حداکثر ظرف دوازده (12) روز برای بررسی کمیته پنج نفری به دبیرخانه کمیته یادشده ارسال نمایند.
ث – کمیته پنج نفری موظف است طرحهای پیشنهادی کمتیه های برنامه ریزی شهرستانها و نظرات بانکهای عامل را در مورد هر یک از طرحها بررسی و در صورت تصویب، مراتب را حداکثر ظرف هشت (8) روز به بانک عامل و مجری طرح اعلام نماید.
ج – بانک عامل موظف است بلافاصله نسبت به عقد قرار داد طرحهای مصوب با مجری طرح اقدام نماید و یک نسخه از قرار دادها را همزمان به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال نماید.
ماده 5- گزارش توجیهی طرح، موضوع بند (1) ماده (4) این آئین نامه به شرح زیر می باشد :
الف – گزارش توجیهی برای اجرای طرح، مشتمل بر توجیه اقتصادی، مالی و فنی.
ملاک تشخیص توجیه اقتصادی طرحهای فرهنگی، فیلمسازی و سینمایی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما - حسب مورد – به کمیته پنج نفری داده خواهد شد.
ب – شرح عملیات اجرائی و پیش بینی ها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد، بازسازی ، توسعه تکمیل و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی و سایر طرحهای موضوع ماده (2) این آئین نامه .
پ - مشخصات متقاضی یا متقاضیان، چگونگی و میزان مالکیت آنان و سوابق کار در رشته های مربوط به مهارتهای شغلی.
ت – تعیین چگونگی تأمین زمین محل استقرار طرح.
ث – مجوزهای لازم مانند موافقت اصولی، مجوز تأسیس ، پروانه تأسیس و یا بهره برداری.
ج – برآورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز.
چ – پیش بینی صورتهای مالی طرح از قبیل صورت سود و زیان، گردش وجوه نقدی و ترازنامه .
ح – برآورد طول عمر مفید و طول مدت اجرای طرح، همچنین طول مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی.
ماده 6- اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خود پس از بررسی مجدد توجیهات مالی ، اقتصادی و فنی در بخشهای خصوصی و تعاونی به منظور تکمیل و به بهره برداری رسیدن آنها در اولویت کامل بوده و کمیته های برنامه ریزی شهرستان در معرفی طرحها و کمیته پنج نفری استان در تصویب طرحها موظف به رعایت دقیق اولویت طرحهای مزبور با توجه به شرایط زیر می باشند. اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای نیمه تمام خانواده شهدا (همسر، فرزند، پدر ، مادر ، خواهر و یا برادر) و جانبازان از طریق بانک ملی ایران، مطابق با مقررات پیش بینی شده در آئین نامه اجرائی تبصره (3) قانون بودجه سال 1374 کل کشور خواهد بود.
الف – طرح نیمه تمام مورد نظر بدون اعطای تسهیلات تکمیلی هیچ گونه امکان بهره برداری و فعالیت (از قبیل تولید محصول نیمه تمام ، راه اندازی قسمتی از خط تولید و ...) نداشته باشد.
ب – طرحهای نیمه تمام قدرت بازپرداخت اقساط کل تسهیلات دریافتی در مراحل مختلف را داشته باشد.
پ – مجموع دوره زمانی مشارکت مدنی و فروش اقساطی سهم الشرکه بانک عامل با احتساب تسهیلات مراحل اول تا آخر نباید از ضوابط تعیین شده در آئین نامه اجرائی تبصره (3) قانون بودجه سال مربوط به مرحله اول طرح تجاوز نماید.
ت – بانک عامل به بهره برداری رسیدن کامل طرح را با اعطای تسهیلات تکمیلی سال جاری تأیید نموده و مراتب را به کمیته پنج نفری استان اعلام کند.
ث – مجری طرح در قرار داد با بانک عامل برای اخذ تسهیلات تکمیلی مصوب، متعهد به تأمین مانده سرمایه گذاری مورد نیاز طرح از محل آورده خود تا مرحله بهره برداری شود. بانک عامل موظف است یک نسخه از این قبیل قراردادها را به دبیرخانه کمیته پنج نفری استان (سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید.
ج – اعطای تسهیلات اعتباری جدید به متقاضیان و استفاده کنندگان تسهیلات اعتباری سالهای قبل، منوط به تعیین تکلیف بدهیهای سر رسید گذشته و معوق آنان می باشد.
ماده 7- منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه عبارتند از :
الف – سهم سرمایه گذاری مجریان طرحهای مشمول،
ب – منابع داخلی بانکهای عامل ،
پ – منابع سایر بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
استفاده از منابع مالی سایر بانکهای تجاری برای تأمین کمبود منابع مالی بانکهای عامل، تنها از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در قالب سیاستهای پولی و اعتباری و به ترتیبی که این بانک مقرر می نماید امکان پذیر خواهد بود.
ماده 8- سهم هر یک از استانها و زیر بخشها با در نظر گرفتن شاخص نرخ بیکاری به شرح جداول پیوست می باشد. اصلاح جداول توزیع اعتبار و تغییر در سهم هر یک از بخشها و استانها براساس مصرف و نیاز حداکثر یک بار در سال و تا آخر آذرماه سال 1376 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیئت وزیران صورت خواهد گرفت. سهم اعتباری هر یک از شرستانها از این تبصره با در نظر گرفتن شاخص نرخ بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه سال 1376 توسط کمیته برنامه ریزی استان تعیین خواهد شد.
ماده 9- فرم مشخصات طرحهای پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز و اولویتهای اجرائی مربوط به نوع و ماهیت طرحهای مختلف بخشهای تولیدی بوده و در سالهای قبل مورد استفاده قرار گرفته اند، حسب مورد در سال 1376 نیز ملاک عمل خواهد بود.
ماده 10- حداکثر سقف تسهیلات اعطایی از سهم مناطق محروم برای هر یک از طرحها به جز طرحهای پرورش و تکثیر میگو، چهارصد میلیون (400000000)ریال تعیین می شود. بدیهی است در صورت تصویب طرحهای با بیش از سقف مزبور، مازاد بر آن از محل اعتبار تبصره (3) این آئین نامه مشمول مزایای قانونی اجرای طرح در مناطق محروم نخواهد بود.
ماده 11- کمیته پنج نفری استان در تصویب طرحها موظف است تسهیلات اعتباری این تبصره را به طرحهایی که زود بازده بوده و ارز آوری یا صرفه جویی ارزی ایجاد می کنند یا تولیدات آنها زیر بنایی بوده یا به عنوان مواد اولیه مورد مصرف صنایع دیگر خواهند بود و اشتغالزایی آنها به ازای اشتغال هر فرد بیکار حداکثر پنجاه میلیون (50000000)ریال می باشد اختصاص دهند.
ماده 12- بانکهای عامل موظفند حسب مورد، تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را براساس ضوابط و دستورالعملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررات بانکی مربوط، تأمین و ترتیبی اتخاذ نمایند که تسهیلات موضوع تبصره (3) قانون بودجه سال 1376 کل کشور با اولویت کامل و در قالب سقف مجاز اعطای تسهیلات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار، تأمین و اعطا شود.
تبصره – تأمین اعتبارات مورد نیاز طرحهای ارایه شده در سال 1376، تنها در حد سهمیه تخصیصی به هر استان در همان سال صورت می گیرد و تخصیص بخشی از تسهیلات لازم از محل اعتبارات سالهای آینده به لحاظ احتمال بروز تغییراتی در ضوابط مربوط، امکان پذیر نمی باشد.
ماده 13- مجریان طرحها موظفند طرح مورد نظر را تا زمانی به بانک عامل ارایه دهند که تصویب آن طرح تا پایان اسفند سال 1376 امکان پذیر باشد و در صورت تصویب ، حداکثر تا پایان بهمن سال بعد برای عقد قرار داد با بانک عامل مهلت خواهند داشت.
ماده 14- بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را متناسب با پیشرفت اجرای طرح و همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار متقاضیان قرار دهند. طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی و تاریخ شروع بازپرداخت این قبیل تسهیلات به ترتیبی خواهد بود که در این آئین نامه پیش بینی شده است . در هر حال تاریخ شروع باز پرداخت، پیش از شروع بهره برداری نخواهد بود.
تبصره – مجموع مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری با احتساب طول دوره اجرای طرح (مصوب 1376) نباید حداکثر بیشتر از ده (10) سال برای طرحهای تولیدی، طرحهای آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی، احداث ساختمان سینما و مدارس غیر انتفاعی و حداکثر هفت (7) سال برای سایر طرحها از زمان اولین پرداخت تسهیلات باشد. مدت یادشده به گونه ای تعیین خواهد شد که باز پرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت سایر منابع سرمایه گذاری باشد.
ماده 15- در صورتی که اجرای مصوبات موضوع تبصره (3) قوانین بودجه سنواتی کل کشور، بیش از مدت پیش بینی شده در طرح بیانجامد و علل این تأخیر بنابه تشخیص بانک عامل موجه بوده و خارج از حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها باشد ، بانک عامل با رعایت ضوابط و مقررات موضوع این آئین نامه نسبت به تغییر تاریخ شروع باز پرداخت تسهیلات اعتباری طرحهای یادشده اقدام می نماید، مشروط بر این که مجموع طول مدت اجرا و بازپرداخت تسهیلات اعتباری از زمان اولین پرداخت تسهیلات، حداکثر بیشتر از ده (10) سال نشود. در صورتی که براساس مفاد این ماده، مدت اجرا تمدید و زمان شروع بازپرداخت در مورد طرحی تغییر یابد، مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تأخیر نمی باشد و سود پیش بینی شده در طرح به آن تعلق می گیرد.
ماده 16- سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستائی، مدارس غیر انتفاعی، خود اشتغالی، طرحهای آبخیزداری، جنگل و مرتع ، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرحهای امور دامپزشکی، تکثیر و پرورش میگو، تعاونیهای تولیدی و اشتغال ایثارگران به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری و حداقل هفت درصد (7%) و در سایر موارد حداقل سیزده درصد (13%) کل سرمایه گذاری (مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش) تعیین می شود.
تبصره – طرحهای زیر بنایی آب و خاک از تأمین سهم سرمایه گذاری مجری طرح معاف می باشند.
ماده 17- طرحهای تولیدی و عمرانی تعاونیها و شرکتهایی که حداقل هفتاد درصد (70%) سهام آن متعلق به رزمندگان داوطلب که حداقل شش (6) ماه در جبهه ها بوده اند، مفقودین، جانبازان، آزادگان، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و مهاجرین جنگ تحمیلی یا خانواده معظم شهدا (فرزند، همسر ، پدر، مادر، خواهر و یا برادر) می باشد، در صورتی که به تشخیص بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان ، ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت تعاون – حسب مورد – توانایی مالی نداشته باشند از پرداخت تمام یا قسمتی از سهم آورده متقاضی معاف می باشند و هزینه های مربوط به ارایه خدمات دستگاههای دولتی و وابسته به دولت ، تهیه طرح، گرفتن موافقت اصولی و پروانه و سایر مجوزها و بررسی طرح به وسیله بانک و سایر مراجع و تهیه زمین قابل توثیق جزو هزینه های طرح محسوب می شود.
طرحهایی که هفتاد درصد (70%) از اعضای آن از فارغ التحصیلان دانشگاهها تشکیل شده باشد نیز از پرداخت سهم آورده معاف می باشند.
ماده 18- سازمان برنامه و بودجه موظف است سود و کارمزد تسهیلات اعطایی از محل این تبصره به طرحهای مشروح زیر را با در نظر گرفتن نرخ سود و کارمزد تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار در لوایح بودجه سالهای آینده منظور نماید:
الف – کلیه طرحهای خصوصی و تعاونی مربوط به نقاط محروم کشور و نیز احداث مدارس غیر انتفاعی، مهد کودک، طرحهای زیر بنایی آب و خاک، احیای قنوات ، آبخیزداری و منابع طبیعی ، طرحهای صنایع تبدیلی کشاورزی و روستایی، طرحهای علمی و فرهنگی ، نشر مطبوعات ، هنری ، سیاحتی ، طرحهای فرهنگی و هنری مربوط به حیطه وظایف صدا و سیما و طرحهای معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (تعاونیهای آنان با هشتاد درصد (80%) سهام متعلق به معلولان) را به میزان هفتاد (70%) درصد.
ب – طرحهای بخش کشاورزی، تولید ماشین آلات کشاورزی، تولید فرش دستباف، خوداشتغالی، ورزشی، طرحهای مخترعین، مبتکرین و محققین مورد تأیید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی، تعاونیهای تولیدی ، ایثارگران و مهاجرین جنگ تحمیلی در استانهای جنگزده را به میزان پنجاه (50%) درصد.
ماده 19- بانکهای عامل موظفند همه ساله مانده مطالبات معوق لاوصول خود، ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل تبصره (3) قوانین بودجه سنوات گذشته و طرحهایی که براساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده اند را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان این گونه مطالبات را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور سال بعد به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود. سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود. سازمان برنامه و بودجه موظف است مانده مطالبات یادشده را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است در لایحه بودجه سال بعد منظور نماید.
تبصره 1- کمیته برنامه ریزی استان، وزارت خانه های تعاون، کشاورزی و کار و امور اجتماعی – حسب مورد – موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرحها را بررسی و در صورت امکان، تسهیلات لازم را در جهت رفع مشکلات اجرائی طرحها فراهم نموده و روشی در پیش گیرند تا بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی این گونه طرحها به موقع صورت پذیرد.
تبصره 2- در مواردی که واحدهایی از محل اعتبارات موضوع تبصره (3) قوانین بودجه سنواتی به مرحله اجرا در آمده یا ایجاد شده اند و درحال حاضر به دلایل ساختاری قادر به ادامه فعالیت به صورت اقتصادی نیستند یا در حال بهره برداری بوده ولی به دلایل غیر موجه نسبت به بازپرداخت اقساط مقرر اقدام نمی نمایند، واحدهای یادشده بنا به پیشنهاد بانک عامل و موافقت کمیته برنامه ریزی استان به فروش می رسند و پس از تأمین مطالبات بانک از محل در آمد فروش، باقیمانده در حساب خزانه واریز می شود. در صورت کمبود در آمد فروش، مانده مطالبات جهت تأمین به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد. (چگونگی فروش توسط کمیته مزبور تعیین می شود).
ماده 20- بانکهای عامل موظفند هر شش (6) ماه یکبار رأساً و بر اساس منابع اطلاعاتی خود، گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطایی شامل انواع و میزان تسهیلات اعتباری اعطایی و نوع طرحها، همچنین میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق لاوصول و نیز میزان کارمزد و سود سهم دولت در مورد طرحهای مشمول و سایر اطلاعات لازم را همزمان به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند.
ماده 21- وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، جهاد سازندگی، کشاورزی و تعاون به نیابت از متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری مربوط، می توانند اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئین نامه و بنا به در خواست آنان، تا مرحله قبل از عقد قرار داد انجام دهند. در هر حال، قرار داد لازم بین بانک و استفاده کننده از تسهیلات اعتباری منعقد خواهد شد.
ماده 22- تضمین های تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه عبارتند از :
الف – سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت مکلف است اعتبار لازم جهت تأمین و پرداخت تفاوت کارمزد و سهم دولت به میزان مندرج در ماده (18) این آئین نامه، مربوط به تسهیلات اعتباری اعطایی به طرحهای موضوع ماده یادشده و مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل، ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را در لوایح بودجه سال بعد منظور و از طریق بانک مرکزی به بانکهای عامل پرداخت نماید.
ب- کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات ، اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند، می توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی سفته نیز دریافت نمایند. در مورد طرحهای زیر بنایی آب و خاک، آبخیزداری و منابع طبیعی تضمین تسهیلات اعتباری تنها از طریق دریافت سفته (از متقاضی ) انجام خواهد شد.
همچنین بانکهای عامل می توانند نسبت به قبول رهن اراضی موضوع مواد (31) و (32) آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1359- اقدام نمایند. در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود. بانکهای عامل مکلفند در مورد مستحدثات، اموال و داراییهای موجود در مناطق جنگزده که اسناد آنها در جنگ از بین رفته است، تسهیلات ویژه قایل شوند.
تبصره 1- تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه نبوده و بانکهای عامل مکلفند برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و باز پرداخت تسیهلات اعطایی به عمل آورند و در موارد زیر بر مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نمایند:
الف – نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب – نظارت بر بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعطایی از محل در آمد طرح.
تبصره 2- استفاده کنندگان از تسهیلات اعطایی موضوع این آئین نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع پرداخت نمایند.
ماده 23- کلیه تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی، مندرج در بند «الف» ماده (1) این آئین نامه توسط بانک کشاورزی اعطا خواهد شد.
ماده 24- بانکهای عامل موظفند قرار داد فروش کارخانجات و کارگاههای سازنده ماشین آلات کشاورزی را که در سال 1376 تحویل خواهد شد، در طرحهای کشاورزی به عنوان فاکتور تلقی و درازای آن تسهیلات اعتباری به متقاضیان پرداخت نمایند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.