جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09121121944 در تماس باشید.

سوال حقوقی خود را مطرح نمایید


1سوال

سلام گروهی که هرکدام فعالیت تجاری داریم امّا قصد داریم یک موسسه و یا انجمن غیر تجاری از نوع دوم که ممکن است با هدف انتفاع باشد تاسیس و به ثبت رسانیم حال چند سوال لزوماً به مدیر عامل نیاز است و یا اینکه می توانیم هیئت مدیره ای داشته باشیم با رئیس و نایب رئیس و خزانه دار و ؟ ... آیا می توان نامی دیگر برای مدیر عامل انتخاب کرد مانند مدیر اجرائی ؟ آیا هر شرط و شروطی را می توانیم در اساسنامه ذکر کنیم و یا لزوماً باید بر اساس اساسنامه تیپ جهت شرکتهای با مسئولیت محدود می باشد ؟ قصد داریم از هریک از اعضا مبلغی ورودی و حق عضویت دریافت کنیم حال اگر هر یک از اعضا به دلیلی قانونی و بر اساس اساسنامه از عضویت خلع شوند ایا برای انها حقی ایجاد می شود ؟ با سپاس و تشکر

2پاسخ

سلام شما باید بر اساس آییننامه ثبت موسسات غیرتجاری عمل بفرمایید. هر محدودیتی که در این آییننامه در نظر گرفته شده لازم الاتباع است، ولی در سایر موضوعات اراده شما معتبر است. موسسه شما باید هیات مدیره داشته باشد. در مورد عنوان مدیر، ایراد قانونی وجود ندارد. ...

مشاهده پاسخ کامل


1سوال

با عرض سلام و ادب این شرکت در تاریخ 13/10/95 در مناقصه ای در شرکت آب و فاضلاب تهران برنده مناقصه شده و پس از ابلاغ برنده توسط کمیسیون مناقصات کارفرما نسبت به ارائه ضمانتنامه طی 7 روز اقدام شدو هزینه آگهی روزنامه هم پرداخت شد و کلیه نسخ قرارداد توسط اعضای کمیسیون مناقصات و این شرکت امضا گردید و جهت امضا نهایی به هیئت مدیره کارفرما ارجاع گردید که متاسفانه بدون هیچ گونه دلیل قانونی دستور به ابطال مناقصه انجام شده دادند.لذا با عنایت به تعیین اعضای کمیسیون مناقصات توسط همان هیئت مدیره و تایید کلیه مراحل مناقصه توسط همان کمیسیون،دو سوال برای این شرکت به وجود می آید.1-آیا هیئت مدیره از لحاظ قانونی پس از ابلاغ برنده مناقصه توسط کمیسیون و اخذ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات می تواند مناقصه را لغو نماید؟؟ 2-از لحاظ حقوقی آیا این شرکت می تواند طلب خسارت نماید با توجه به اخذ دو ضمانتنامه و از دست دادن موقعیت کاری مناسب در همان برحه زمانی به دلیل برنده شدن این مناقصه و برنامه ریزی جهت شروع کار؟؟؟ با سپاس فراوان از وکلای گرانقدر

2پاسخ

با سلام و تبریک سال نو به استحضار شرکت محترم می رساند.قانونی تحت عنوان برگزاری مناقصات مصوب مجلس شورای اسلامی و اصلاحات مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیات و قواعد برگزاری مناقصات را تدوین نموده است و در این قانون که کلیات است جزییات برخی مواد به آیین نامه ها موکول شده است . ...

مشاهده پاسخ کامل


1سوال

با عرض سلام و احترام. سوالی دارم. شرکتی سهامی خاص با 3 نفر به ثبت رسیده و همین 3 نفر هم عضو هیات مدیره هستند و از بین خود یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب و حق امضا اوراق بهادار و ... را طبق اساسنامه به وی واگذار می کنند. چنانچه وامهایی به نام شرکت (حساب شرکت و برای کارهای شرکت) با امضا مدیر عامل از بانکهای خصوصی و دولتی اخذ شود اما بعد مدیر عامل فراری گردد و امکان تسویه بدهی از طریق اموال شرکت و یا ضامنین هم نباشد، هر یک از اعضا هیات مدیره به چه میزان موظف به بازپرداخت آن وام هستند؟ ضمنا این اعضا جهت امضا اوراقی و یا ... لازم نبوده که در بانک حضور داشته باشند و بنابراین به بانک امضایی نداده اند یعنی آیا به اندازه سهمشان فقط مسئولند؟ یا اصلا مسئولیتی جهت بازگرداخ وام ندارند ؟ یا نسبت به کل بدهی مسئولند ؟ و آیا بانک می تواند در هر زمانی، مثلا 20 سال دیگر با بستن حسابهای شخصی و توقیف اموال شخصی اعضائ هیات مدیره، نسبت به وصول مطالبات خود و کل سود آن در این همه سال اقدام کند؟ با سپاس فراوان

2پاسخ

با سلام مسئولیت شرکت از اعضا و سهامداران جدا می باشد و هر سهامدار اعم از اعضا هیات مدیره و دیگران مسئولیتشان فقط به مزان مبلغ اسمی سهام می باشد نه بیشتر و در ضمن تا سرمایه شرکت هست حق مراجعه به سهامدار وجود ندارد. ...

مشاهده پاسخ کامل



1سوال

من عضو یکی از شرکت های تعاونی ساخت مسکن هستم ب، ه نام شرکت تعونی مسکن شهید مهاجر ، اعضا و هیئت مدیره آن ، کارکنان پالایشکاه خانگیران هستند ، این شرکت 138 واحد مسکونی درست نموده درمتراژهای 75-90-125 و150 متری ، ضمنا" ازوام انبوه سازی بانک مسکن ، شعبه خیام نیز برای هریک از اعضا مبلغی حدود 18 میلیون تومان ، وام گرفته اند ، با بازپرداخت ماهیانه 300 هزار تومان ، حال سوال من اینجاست که از نظر حقوقی این عدالت است و آیا می توانند، به نسبت برابر برای هر یک از اعضا ، وام گرفته با بازپرداخت ها مساوی ؟ چون مطمئنا" میزان هزینه ای که برای یک واحد 150 متری شده ، دو برابر 75 متریست ، پس چرا و چگونه دریافت وام و بازپرداخت آن برای اعضای 75 متری نصف اعضای 150 متری نیست و همه باید یکسان پرداخت کنند ؟ اگر کارشان غیر قانونی است ومن می توانم اعاده ضرر وزیان نمایم ، لطفا" راهنمایی نموده و آدرس یا شماره تلفنی جهت تماس برایم ارسال فرمایید ، بی نهایت متشکرم

2پاسخ

شما باید بدانید که وام در یافتی تمام شما با دیگر اعضا مساوی و باز پرداخت ان هم یکسان است لذا براساس قرار دادهای بانک اقدام ...

مشاهده پاسخ کامل



1سوال

موضوع: هیأت مدیره و بازرس انجمن صنفی کارگری جهت تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمی کنند سلام من عضو یک انجمن صنفی کارگری استانی در یک صنعت خاص هستم. یادآور می شود که انجمن های صنفی کارگری متأسفانه با بی مهری اداره کل کار استان رو به رو بوده اند و سهم انجمن ما از این بی مهری بسیار شدید بوده ولی با مقاومت زیاد و با چنگ و دندان این انجمن را حفظ کرده ایم و حتی اداره کل کار استان را که جهت انجام برخی امور اداری انجمن کارشکنی می کرد به تسلیم وا داشته ایم. اما با تأسف زیاد پس از این همه زحمت، به دلیل اینکه قانون کار خصوصاً در مورد وظایف و اختیارات انجمن های صنفی کارگری اجرا نمی شود، فعالیت انجمن بسیار کم رنگ شد. به طوری که با گذشت بیش از 4 ماه از پایان دوره اخیر هیأت مدیره انجمن، هیأت مدیره مذکور با وجود تلاش های چند ماهه فردی اینجانب (تماس تلفنی، پیامک و ایمیل) حتی زحمت تشکیل حداقل یک جلسه هیأت مدیره را به خود نداده اند و پیداست که به طریق اولی هیچ اقدامی برای دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات ننموده است. برای بازرس انجمن هم وضعیت مشابهی وجود دارد. با توجه به تبصره 3 ماده 11 آیین نامه «چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط؛ موضوع ماده 131 قانون کار» مبنی بر فرصت 6 ماهه پس از پایان دوره برای تجدید انتخابات، تنها کمتر از 2 ماه دیگر برای مجمع و انتخابات زمان موجود است. با عنایت به تبصره 2 همان ماده، «یک سوم اعضاء می توانند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند». ولی با توجه به این که جمع کردن یک سوم اعضاء و اقدام توسط آنان خود موضوعاتی تازه، پر دردسر و وقت گیر است، سؤال این است که اقدام مربوطه از سوی یک سوم اعضاء چگونه صورت بگیرد و به طور مشخص «شروع» آن چگونه توصیه می شود که: اولاً هیأت مدیره بفهمند مسیری که شروع شده «جدی» است؛ ثانیاً شاید به این ترتیب برای حیثیت خودشان هم شده از بی تفاوتی و بلاتکلیف گذاشتن انجمن (حتی به قیمت انحلال آن- که شاید برای «راحت شدن» به آن مشتاق هم باشند) دست برداشته و «خودشان» برای تشکیل مجمع و انتخابات اقدام کنند؛ ثالثاً اگر هیأت مدیره اقدامی نکند، مسؤولیت بر عهده بازرس بیفتد و او در این زمینه اقدام کند؛ و چهارم این که اگر با وجود مشاهده جدی بودن موضوع بازرس هم اقدامی نکند، وقت را از دست نداده باشیم و مراحل لازم بعدی سریعاً به اجرا گذاشته شود. لازم به ذکر است که اصلاً تمایلی برای دخالت دادن اداره کل کار در مسیر فوق الذکر وجود ندارد (به جز جایی که قانوناً لازم باشد)، چون چنانچه در ابتدای بحث گفته شد، ابداً سابقه خوبی برای همکاری این اداره کل در رابطه با انجمن کارگری ما (به عنوان نماینده ای از «کارگر» در مثلث روابط کار «کارگر، کارفرما و دولت») وجود ندارد. با احترام

2پاسخ

با سلام با استناد به قانون اساسی که مرجع تظلمات و حل و فصل اختلافات را دادگستری قرار داده با توجه به اینکه در قانون مرجع خاصی پیش بینی نشده ...

مشاهده پاسخ کامل