×

فروشنده

همه چیز درباره " فروشنده "

فروشنده

سلام وقت بخیر بنده به یک دفتر که واردات ماینر انجام میده مراجعه کردم و طی یک قراردادی ۲ دستگاه ماینر به مبلغ ۶۵ میلیون خریداری کردم و قراردادی بین بنده و اونها نوشته شد و دو چک بدون تاریخ جهت ضمانت به بنده دادن و توی اون قرارداد هم ذکر شد که چک ها جهت ضمانت هست از اونجا که ماینر یک دستگاه غیر قانونی است و بنظر می‌رسد معامله نامشروع و باطل است آیا وصول مبلغ چک توسط بنده امکان پذیر است؟

به موجب قانون بیع فاسد فاقد اثر حقوقی هست و از طرفی جهت معامله باید مشروع باشد تا عقد باطل نباشد

مشاهده پاسخ کامل

سلام وقت بخیر. بنده در تاریخ 96/10 یک واحد آپارتمان و طبق شرایط عرف و قیمت منطقه مذکور داخل شهر مشهد در بنگاه معامله و قولنامه کردیم. که تمامی موارد و مفاد قولنامه متعارف و مناسب شرایط بود. بعد از گذشت یک سال و نیم متوجه شدیم که واحد درحال کار که به ما نشان داده میشده واحد دیگری بوده و دقیقا دو قطعه کنار واحد درحال کار میباشد. و قطعه ای که قرارداد ما مربوط به آن میباشد هنوز هیچ فعالیتی روی آن صورت نگرفته است (هردو ملک مربوط به فروشنده است) بعد از مدتی حدود 3 سه ماه قبل که با گذشت نزدیک 3 سال فقط شروع به گود برداری کردند. و دلیلشون هم این بود که روی پروئژه دیگه کار میکردن. اما سوال اصلی من اینه که طبق قرارداد قولنامه من مبلغ 100 میلیون تومان به خریدار پرداخت کردم و مابقی( نزدیک 90 میلیون مقرر شده در زمان تحویل و سند تحویل بشه) از طرفی تا الان با محاسبه میزان جریمه تاخیر در ساخت حدود 25 میلیون باید به من پرداخت بشه از طرف اونا . اما خوب این مبالغ در مقابل میزان پیشرفت اون خونه و زمین منطقه هیچه. و حتی اگه دوبرابر این رو هم بگیرم هیچج کاری نمیتونم بکنم. میخاستم بدونم چطوری میشه راهی رو رفت که بشه فروشنده رو ملکف کرد که ضرر و زیان من رو مطابق شرایط و قیمت روز پرداخت کنه . اختلاف مبلغی که الان مثلا میشه 200 میلیون با مبلغ اون منطقه که تقریبا 1 میلیارد و 100 ملیونه. گرفتن این جریمه و مبلغ ثمن معامله که 30 میلیون درنظر گرفته شده هیچ سودی تو این شرایط نداره. ضمن اینکه طرف فروشنده با کلاهبرداری پول ما رو گرفته و صرف خرید زمین دیگه ای کرده و اون رو ساخته و تحویل داده و حالا تازه رسیده به زمین ما. که الان هم میگه پول کم دارم .

با سلام شما باید براساس قرارداد رفتار می کردید و در همان موقع الزام به انجام تعهد می خواستید

مشاهده پاسخ کامل

با سلام.شانزده سال قبل یک قطعه زمین کشاورزی را بصورت قولنامه ای فروخته ایم.مساحت ملک به این صورت قید گردیده: «بمساحت تقریبی چهار هکتار». در سطر آخر توضیحات قولنامه نیز قید گردیده که «کم و زیاد مساحت به قیمت زمان عقد قرارداد محاسبه میشود» اخیراً به توصیه آشنایان پس از مراجعه کارشناس برای تعیین مساحت، متوجه شدیم که مساحت زمین بیش از پنج هکتار است. با توجه به اختلاف بسیار زیاد مساحت و همچنین با این احتمال که خریدار طی این سالها متوجه اختلاف مساحت شده و موضوع را عنوان ننموده است، آیا اقدام قضایی برای فسخ معامله و یا پرداخت ثمن الباقی زمین به قیمت روز نتیجه بخش می باشد یا خیر؟

سلام براساس متن قرارداد ظاهراً طرفین قبول نموده اند که در صورت وجود اضافه فقط مطالبه قیمت کنند و

مشاهده پاسخ کامل

با سلام -بنده یک واحد آپارتمان از شخصی خریداری نموده و مبایعه نامه با کد رهگیری در دفتر مشاور املاک تنظیم گردید و بغیر از حدود 30 درصد مبلغ که مقرر گردیده هنگام تنظیم سند توسط بنده پرداخت گردد مابقی وجه آپارتمان به فروشنده پرداخت گردیده .روز گذشته شخصی به درب آپارتمان خریداری شده بنده مراجعه و ادعا نمود که همان ملک را از شخصی که دارای وکالت بلا عزل از مالک اصلی است خریداری نموده و مبایعه نامه ایشان نیز قبل از تاریخ مبایعه نامه بنده تنظیم گردیده .موضوع را با فروشنده مطرح نمودم که ایشان اعلام نمودند بعد از ثبت وکالت بلاعزل ایشان طی توافقی مکتوب با حضور و امضای یک شاهد ایشان را فقط مجاز به اخذ وام از بانکها و موسسات اعتباری با استفاده از سند ملک نموده ام (توافقنامه رویت گردید) و ایشان حق فروش نداشته اند .لطفا بفرمایید در حال حاضر تکلیف بنده چه میباشد و چه کاری باید صورت پذیرد . با تشکر

به هر حال آن شخص به ثالثی وکالت داده اینکه طی قرارداد عادی اختیارات وکیل را محدود کرده نیاز به رسیدگی دارد

مشاهده پاسخ کامل

سلام.من یه پراید قول شرابطی از بنگاه خریدم.مابقی پول ماشین طی ۵ فقره چک متعهد شدم پرداخت کنم.بنا به دلایل مالی مجبور شدم بعد ۲ ماه ماشین بفروشم.ماشین قلنامه کردم و ظرف یک روز فروختم و با نمایشگاه تصفیه کردم.و سند مستقیم به نام خریدار بنده زدند.و خریدار بعد ۲ روز که سند به نامش شده بود و پلاک کرده بود امد گفت ماشینت از زیر ، شاسی ماشین خورده و باید پس بگیری.منم به اسم بیرنگ خریده بودم و هیچ اطلاع ای از این ایراد نداشتم.( قابل ذکر هست بگم اتومبیل واقعا بیرنگ هست و تعویض یا رنگ نداره و فقط طبق اظهارات خریدار شاسی جلو از زیر ماشین قبلا جمع شده و الان جوش خورده ) من در قلنامه قید کردم ماشین به رویت خریدار رسید و فروشنده متعهد میشود که اتومبیل بیرنگ است و هیچگونه ایراد فنی ندارد و صحیح سالم به خریدار تحویل داده شد.میخواستم بدونم حالا خریدار میتونه از من شکایت کنه و خسارت بگیره.,۶۰۰ هزار تومن از پول ماشین مونده بود و ۳ روز بعد تعوبض پلاک و ثبت سند به نام خریدار این ادعا رو کرد .خودمم که نگاه کردم دیدم درست میگه منم اطلاعی نداشتم.و گفتم من برای درست کردنش درخدمتم و قرار شد نیم شاسی جلو ماشینو من با هزینه خودم درست کنم. ولی بعد ۲ هفته امد گفت نه ۶۰۰ تومنتو میدم نه میخوام درستش کنی و باید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پسش بگیری من از اونجایی که مابقی پول ماشینو به نمایشگاه دادم پول کافی برای پس گرفتن ماشین نداشتم و بهش پیشنهاد دادم ۱۵ ملیون میدم بقیشم چک ۲ ماهه میدم .قبول کرد ولی یکدفعه امد گفت میرم قانونی پیگیر میشم و ۶۰۰ تومنتم بابت خسارت بر میدارم.ممنون میشم راهنمایم کنید

مشاهده پاسخ کامل

سلام و خسته نباشید ..ما یک ماشینی خریدیم که قرار بوده سالم و بدون رنگ باشه ولی بعد از یک هفته متوجه تصادف های شدید ماشین شدیم.. پدر من حدود 1 هفته پیش برای خرید ماشین به سایت فروش ماشین باما مراجعه کرد و یک مورد 206 sd رو پیدا کردیم که نوشته بود ماشین در حد صفر و دو لکه رنگ .. بعد از دیدن ماشین و نوشتن قولنامه دستی برای تعویض پلاک پدر من و فروشنده به تعویض پلاک چیتگر مراجعه میکنن که اونجا کارشناس هم ماشینو میبینه و گویا اون کارشناس اونجا اصلا کارشناس نبوده و همدست فرد کلاهبرداره بوده و پد رساده من هم بدون اینکه شک بکنه اقدام به خرید ماشین میکنه . قیمتی که ما خریدیم 31.500 بوده در صورتی که بعد از یک هفته به کارنشاس مراجعه کردیم که نامه دادن تصادف های شدید از جلو و اطراف ماشین بوده و قیمت کارشناسی حدو 28 تومن بوده .. . با توجه به اینکه قولنامه دستی تنظیم شده و تو مرکز چیتگر تنظیم نشده آیا امکان شکایت از طرف هستش یا خیر ؟؟؟ اصلن دنبالش بریم یا نه ؟ ممنون میشم جواب بدین ..

سلام شما می توانید شکایت کنید البته باید اول تامین دلیل با جلب نظر کارشناس بدید

مشاهده پاسخ کامل

سلام.بنده یک واحد آپارتمان از تعاونی مسکن شرکتمان در سال ۹۱ فروختم.در مبایعه نامه تاریخ انتقال سند و دفترخانه مشخص قید شد.اما سند کل واحدها هنوز آماده نبود.در تاریخ مشخص شده همراه خریدار به دفترخانه رفته و با رضایت ایشان وکالت تام و یک چک ضمانت سند به او دادم و هنوز هم مسکن و شهرسازی سند را آماده نکرده است.الان خریدار چک را برگشت زده.در صورتی که بنده هنوز نتوانسته ام سند تحویل بگیرم.ضمنا در چک ذکر شده که برای ضمانت سند میباشد.حالا چک را از بنگاه گرفته و برگشت زده.آیا او میتواند پیگیری و من را محکوم کند؟

باتوجه به ارائه وکالت تام به خریدار دیگر موجبی برای دادن چک نبوده است اما بهرحال ، برگشت زدن چک دلیل میخواهد

مشاهده پاسخ کامل

سلام جناب دکتر بنده ملکی را معامله نمودم بخشی از ثمن معامله منوط به انتقال سند به اینجانب بود و سند ملک مذکور دفترچه ای است با توجه به اینکه طرح تفضیلی عقب نشینی شهرداری در سال ۸۵ ابلاغ شده است و صاحب ملک در سال ۸۷ سند دفترچه ای تهیه کرده است وقتی جهت انتقال سند به شهرداری مراجعه میکند ملک ۲۴ متر عقب نشینی دارد حال فروشنده نه فسخ میکند و نه تخفیف میدهد از لحاظ قانون حقی برای بنده هست.در ضمن بند معروف در مبایعه نامه ها که کلیه خیارات فسخ باطل است به جز تدلیس را متاسفانه امضا کرده ایم. ولی بنده تا ایشان به شهرداری مراجعه نمیکرد متوجه این مسئله نمیشدم چون وکالت نامه هم به ما ندادند و شهرداری فقط به صاحب ملک یا وکالت نامه داشتن استعلام و کارشناس میدهد آیا با توجه به بند ابطال کلیه خیارات میتوانم مغبون شدنم را با توجه به شرح حال اثبات کنم و فسخ نمایم یا تخفیف بگیرم. در ضمن در قولنامه نوشتیم ۲۰۰ متر ملک مسکونی ولی حالا شهرداری ۲۴ متر را عقب نشیمی میکند.و در مبایعه نامه اشاره ای به عقب نشینی و خسارت نشده است.با تشکر

با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخ. معامله شما به ظاهر درست می باشد و آنچه که بیان می کنید تا مستند نباشد موثر نیست

مشاهده پاسخ کامل

با عرض سلام و احترام اگر دو نفر با سهمی برابر به صورت مشاع مالک ملکی با سند معمولی باشند و یکی از آنها نیمی از ملک را با حدود مشخص (مثلا قسمت بالای زمین) را بدون اعلام مشاع بودن و به صورت مفروز طی مبایعه نامه ای به شخصی ثالث بفروشد و پس از مدتی مشخص شود که مالکیت مشاع بوده اما خریدار اعلام رضایت کند که با مالکیت مشاع مشکلی ندارد اما آن مالکی که فروشنده نبوده و در معامله نقشی نداشته اعلام کند که از بیع مفروز خبر نداشته و معامله را رد کند؛ آیا این عقد کلا باطل است و باید عقد بیع جدیدی بین فروشنده و خریدار با ذکر مشاع بودن و با تاریخ جدید بسته شود یا اینکه معامله فضولی بوده و با استناد به ماده 256 قانون مدنی فروشنده و خریدار میتوانند ادعا کنند که معامله در مورد سهم فروشنده در آن نصفه معامله شده، یعنی ربع ملک به شکل مشاع از همان تاریخ نافذ و صحیح است. یعنی خریدار میتواند ادعا کند از تاریخ عقد اول به شکل مشاع مالک ربع زمین بوده و از آثار این مالکیت مشاع از همان تاریخ همچون درخواست اجرت المثل از مالکی که فروشنده نبوده و ... استفاده کند یا باید عقدی جدید بسته شود و خریدار تنها از تاریخ عقد جدید میتواند ادعا داشته باشد؟ به طور خلاصه ایا میتوان عقد بیع عین معین مفروز در مورد مال مشاع را بدون تغییر تاریخ آن بعنوان عقد بیع عین معین مشاع در نظر گرفت یا باید عقدی جدید بسته شود که نفوذ آن از تاریخ جدید است؟ لطفا دقت شود که پرسش بنده بیشتر در مورد تاریخ اعمال آثار مالکیت توسط خریدار است. اگر استدلالهای حقوقی و مواد قانونی مستند را هم بیان بفرمایید بسیار سپاسگزار خواهم بود. در همین راستا نظر شما را جلب میکنم به نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه مورخ 5/2/1381 به شماره 7/563 و آدرس اینترنتی http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=19390 . در آن نظر جایی بیان میکند که معامله نسبت به سهم سایر مالکین در آن قسمت مشخص و معین نادرست است اما بعدتر اعلام میکند که نمی توان چنین معامله ای را صحیح تلقی نمود و لذا تبدیل آن به سهم مشاعی مقدور نیست؛ بنابر این به نظر بنده پاسخ شفافی از این نظر نمیتوان استخراج کرد. با سپاس فراوان از توجه شما.

با سلام و پوز ش از تاخیر در پاسخ آنچه می فرمایید بیع مال مشاع: براساس ماده 808 قانون مدنی در صورتی که مال غیر منقولی

مشاهده پاسخ کامل

با سلام. من بعنوان خریدار، یک قرارداد خرید خودرو با قیمت 9 میلیون تومان رو با فروشنده منعقد کردم و در ابتدا 2 میلیون تومان پرداخت کردم. ولی بعد از 2 سال به دلایلی این قرارداد با شکایت از طرف فروشنده و البته رضایت بنده در شورای حل اختلاف فسخ شد و خودرو و تمام مدارک تحویل شد. الان فروشنده از من شکایت کرده که ادعای طلب خسارت کرده که برای 2 سالی که ماشین دست من بوده علاوه بر اون 2 تومنی که اول گرفته، 7 ملیون دیگه هم میخواد. شاکی علیرغم داشتن آدرس و تلفن من، در شکایت خودش من رو مجهول المکان معرفی کرده که من در دادگاه فرصت دفاع نداشته باشم. تازه الان به من زنگ زده و حکم اجراییه دادگاه رو فرستاده و تهدید کرده که یا 7 تومن بهش بدم و یا حکم جلب منو میگیره. من کاملا قبول دارم که باید یه مبلغی بهش بدم. ولی نه 7 تومن. نهایتا 2 تومن. الان که اجراییه صادر شده قاعدتا باید این مبلغ رو پرداخت کنم. ولی 3-4 ماهه که بیکارم و از لحاظ مالی صفر هستم. از دوستان یه چیزایی در مورد اعسار شنیدم. ولی دقیقا نمیدونم چیه. به یه وکیل نیاز دارم. و یا تگه از دست خودم بر میاد نیازمند راهنمایی شما هستم. با تشکر

مشاهده پاسخ کامل

قانون-اصلاح-قانون-نظام-صنفی-کشور

قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور

آیین‌نامه-اجرایی-قانون-امور-گمرکی(بخش1)

آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی(بخش1)

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.