×

سلام. من 19 سالمه. دخترم و مجردم. بابا مامانم 17سال پیش جداشدن و حضانت

سلام. من 19 سالمه. دخترم و مجردم. بابا مامانم 17سال پیش جداشدن و حضانتمو مامانم قبول کرد و بابام قرار شد هرماه یه پولی بده بهم بده اما نداد. مامان بزگم منو بزرگ کرد و هربار که به بابام تلفن میکرد واسه پول, اون جواب نمیداد. و چون یه شهر دیگه زندگی میکردو فاصلمون زیاد بود بیخیال شدیم. اما الان که بزرگ شدم میخوام حقمو بگیرم ازش. شنیدم که باید برم همون شهر و ازش شکایت کنم ولی سخته واسم. اونقدم پول ندارم که وکیل بگیرم. شما چه راهی جلو پام میذارین؟

سلام.-من-19-سالمه.-دخترم-و-مجردم.-بابا-مامانم-17سال-پیش-جداشدن-و-حضانتمو-مامانم-قبول-کرد-و-بابام-قرار-شد-هرماه-یه-پولی-بده-بهم-بده-اما-نداد.-مامان-بزگم-منو-بزرگ-کرد-و-هربار-که-به-بابام-تلفن-میکرد-واسه-پول,-اون-جواب-نمیداد.-و-چون-یه-شهر-دیگه-زندگی-میکردو-فاصلمون-زیاد-بود-بیخیال-شدیم.-اما-الان-که-بزرگ-شدم-میخوام-حقمو-بگیرم-ازش.-شنیدم-که-باید-برم-همون-شهر-و-ازش-شکایت-کنم-ولی-سخته-واسم.-اونقدم-پول-ندارم-که-وکیل-بگیرم.-شما-چه-راهی-جلو-پام-میذارین؟
وکیل  با سلام نظر به ماده 1199 قانون مدنی، نفقه اولاد بر عهده ی پدر است. حتی اگر حضانت بر عهده مادر یا شخص دیگری باشد. پرداخت نفقه فرزند عبارتست از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت به صراحت قانون و نیازهای درمانی به نظر اساتید حقوق، در صورت خودداری پدر از پرداخت نفقه با شرایط ماده 642 قانون مجازات اسلامی(هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه‌ی زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه ‌امتناع نماید دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس ‌محکوم می‌نماید.) پدر محکوم خواهد شد. پرداخت نفقه فرزند فقط تا رسیدن به سن رشد نیست بلکه پس از آن هم طبق ماده 1197 قانون مدنی، اگر فرزند منبع مالی نداشته و نتواند معیشت خود را فراهم کند، پدر در صورت توانایی مالی ملزم به تامین مخارج فرزند کبیر می باشد. نکته قابل توجه در این است که دخترها تا زمان ازدواج می توانند نفقه بگیرند. اما اگر دختری ازدواج کرد و طلاق گرفت، دادگاه به شکایت او برای نفقه گذشته ترتیب اثر نمی دهد و همچنین اگر دختری ازشوهر کردن امتناع کند و به خواستگاران شایسته ی خود پاسخ رد بدهد، این اقدام استحقاق او بر نفقه گرفتن را از بین نمی برد. موفق باشید

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.