×

سلام یکی از بستگان ما یک برگ سفید امضاء از فردی که از آن طلب داشته در

سلام یکی از بستگان ما یک برگ سفید امضاء از فردی که از آن طلب داشته دریافت کرده بابت ضمانت پرداخت طلب در زمان مشخص و جلب اعتماد(چونکه آن فرد ادعا کرده دسته چک ندارم) البته 2 نفر شاهد هم در آن زمان حضور داشتند و پشت برگ سفید امضا را هم آن دو نفر امضاء نمودن. حال اگر فرد از پرداخت طلب در زمان مشخص گفته شده امتناع ورزد آیا این برگ سفید امضا اعتبار دارد و میتوان مقدار طلب خود را در آن قید کند و از آن فرد شکابت نماید و همچنین اگر اعتبار دارد این برگ باید سفید امضا بدون سند را در شکایت اذعان کرد؟ باتشکر

سلام
یکی-از-بستگان-ما-یک-برگ-سفید-امضاء-از-فردی-که-از-آن-طلب-داشته-دریافت-کرده-بابت-ضمانت-پرداخت-طلب-در-زمان-مشخص-و-جلب-اعتماد(چونکه-آن-فرد-ادعا-کرده--دسته-چک-ندارم)-البته-2-نفر-شاهد-هم-در-آن-زمان-حضور-داشتند-و-پشت-برگ-سفید-امضا-را-هم-آن-دو-نفر-امضاء-نمودن.-حال-اگر-فرد-از-پرداخت-طلب-در-زمان-مشخص-گفته-شده-امتناع-ورزد-آیا-این-برگ-سفید-امضا-اعتبار-دارد-و-میتوان-مقدار-طلب-خود-را-در-آن-قید-کند-و-از-آن-فرد-شکابت-نماید-و-همچنین-اگر-اعتبار-دارد-این-برگ--باید-سفید-امضا-بدون-سند-را-در-شکایت-اذعان-کرد؟

باتشکر
کاربر محترم جناب آقای حسن شفیعی با سلام احتراما پاسخ سوال جنابعالی به شرح ذیل اعلام میگردد و در نهایت پس از مطالعه دقیق تمامی قسمت های پاسخ داده شده اگر ابهام و موردی باقی مانده بود مجددا اعلام نمائید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود . کلیات : ماده 673 تعزیرات- هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق بدست آورده سوءاستفاده نماید به یک تا سه سال حبس محکوم خواهدشد . این جرم وقتی محقق می گردد که ابتدا قصد سواستفاده وجود داشته باشد و شخص از سفید امضا در مقاصدی به غیر از آنکه توافق شده بود سو استفاده نماید . لذا در خصوص پاسخ شما تا زمانی که قصد سو استفاده نداشته باشید جنبه مجرمانه نخواهد داشت . اما در خصوص پاسخ به قسمتی از سوال شما اعلام می نمایم که بهتر و قانونی تر بود اگر در رسبدی کتبی با قید تاریخ تقریر و درج تاریخی که بایست قرض پرداخت شود و مبلغ دقیق دین تنظیم می کردید و پس از امضا مدیون و دائن 2 نفر شاهد نیز ذیل آن را امضا می کردد و در خصوص دیر کرد نیز خسارت تاخیر تادیه مشخص می کردید که چنین نکرده اید. در صورت سوال شما اعلام نکرده اید که مبلغ دین چه مقدار بوده ، و چرا به جای تنظیم رسیدی قانونی به شرح فوق الذکر مبادرت به دریافت سفید امضا کرده اید؟ به هر صورت هر مبلغی را در برگه سفید امضا درج نمائید در زمان طرح دعوی مدیون اگر بخواهد که دین خود را پرداخت ننماید استناد می کند به این موضوع که برگه سفید امضا بوده و مبلغی را که شما بعدا در برگه سفید امضا درج کرده اید پس از امضا برگه توسط مدیون ، توسط شما اضافه شده و این مبلغ را قبول نمی کند ، به منظور اثبات ادعای خود تقاضای کارشناس کرده و صد در صد کارشناس نیز تائید می کند که برگه سفید امضا بوده است . حال اکر شما به استناد امضا و دونفر شاهدی که ظهر سفید امضا را امضا کرده اند بخواهید اثبات کنید که از سفید امضا سو استفاده نکرده و جرمی انجام نداده اید و صرفا مبلغ واقعی طلب خود را نوشته و مطالبه کرده اید دقیقا به مانند وقتی می شود که شما هیچ مدرکی از مدیون نداشته و صرفا به استناد شهادت شهود بخواهید طلب خود را اثبات کنید که امری بسیار دشوار می باشد. نتیجه اینکه : برگه سفید امضا به منظور دلیل در دادگاه و اثبات ادعای طلب نمی تواند سند محکم و قطعی باشد زیرا در هر صورت مدیون مدعی سفید امضا بودن و سو استفاده می شود و در این زمان باید با دلایلی دیگر ثابت کنید که از سفید امضا سو استفاده نکرده اید و طلب واقعی خود را نیز باید وفق ادله اثبات دعوی در قانون آئین دادرسی اثبات کنید لذا با این برگه سفید امضا برنده قطعی دعوی در دادگاه نخواهید بود راه حل : مجددا با مدیون جلسه گذاشته و صورتجلسه ای تنظیم کنید حاوی مشخصات طلبکار و بدهکار و مبلغ دقیق دین و تاریخ پرداخت دین و تعین خسارت تاخیر تادیه و تاریخ تنظیم صورتجلسه و در نهایت امضا شهود با درج دقیق مشخصات ایشان ترجیحا دلیل طلب را نیز درج کنید . پس از امضا طرفین و شهود در تاریخ سررسید در صورتی که مدیون دین خود را پرداخت ننماید با طرح دعوی مطالبه وجه و خسارت تاخیر تادیه و خسارات دادرسی به راحتی حکم محکومیت مدیون را از دادگاه خواهید گرفت . لیکن بوسیله سفید امضا در بهترین حالت نیز قطعا برنده نخواهید شد.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.