×

با سلام اینجانب در سال 1389اقدام به خریداری نمودن ملک با کاربری صنعتی

با سلام اینجانب در سال 1389اقدام به خریداری نمودن ملک با کاربری صنعتی از یک شخص حقیقی نمودم که پس از اخذاستعلام های لازم ازجمله استعلام ازثبت،دارائی،بیمه و...سند ملک بنام ابنجانب انتقال یافت.حال پس از گذشت یک سال اقدم به فروش ملک نمودم.پس از تنظیم مبایعه نامه با خریدار و دریافت نیمی از ثمن معامله خریدار باکپی سند مالکیت به اداره ثبت مراجعه و پس از اخذکپی از پرونده ثبتی ملک مشخص گردیده ملک مزبور در سال 1359با حکم دادگاه انقلاب به نخست وزیری آن زمان منتقل و پس از پس از آن نخست وزیری اقدام به انتقال ملک به کمیته امداد و و دانشگاه آزاد اسلامی نموده اند ودر نهایت در سال 1383 ملک مذکور به شخصی که اینجانب را از او خریداری نموده ام منتقل گشته است . در ضمن در ستون نقل و انتقالات،انتقالات از دانشگاه آزادبه بعد ثبت گردیده است و سوابق نقل و انتقالات قبلی درج نگردیده است و در متن سند انتقال سند با استناد به ماده 22 صورت گرفته است. حال با توجه به مشخص شدن وضیعت ملک خریدار اینجانب قصد فسخ مبایعه نامه را دارد. سوالات: 1-با توجه به اینکه سند با استناد ماده 22 قانون تنظیم و ثبت گردیده است آیا ملک مذکور مستحق للغیر می باشد یا خیر؟ 2-در صورتیکه ملک مستحق للغیر باشد و با توجه به اینکه اینجانب از سابقه ملک اطلاعی نداشته ام امکان مراجعه قبلی را دارم؟ 3-در صورت مراجعه به مالک قبلی و در خواست فسخ معامله و با توجه به افزایش قیمت ملک نسبت به زمان خریداری شده توسط اینجانب ،آیا امکان مطالبه ارزش روز ملک از سمت اینجانب وجود دارد؟

با-سلام-اینجانب-در-سال-1389اقدام-به-خریداری-نمودن-ملک-با-کاربری-صنعتی-از-یک-شخص-حقیقی-نمودم-که-پس-از-اخذاستعلام-های-لازم-ازجمله-استعلام-ازثبت،دارائی،بیمه-و...سند-ملک-بنام-ابنجانب-انتقال-یافت.حال-پس-از-گذشت-یک-سال-اقدم-به-فروش-ملک-نمودم.پس-از-تنظیم-مبایعه-نامه-با-خریدار-و-دریافت-نیمی-از-ثمن-معامله-خریدار-باکپی-سند-مالکیت-به-اداره-ثبت-مراجعه-و-پس-از-اخذکپی-از-پرونده-ثبتی-ملک-مشخص-گردیده-ملک-مزبور-در-سال-1359با-حکم-دادگاه-انقلاب-به-نخست-وزیری-آن-زمان-منتقل-و-پس-از-پس-از-آن-نخست-وزیری-اقدام-به-انتقال-ملک-به-کمیته-امداد-و-و-دانشگاه-آزاد-اسلامی-نموده-اند-ودر-نهایت-در-سال-1383-ملک-مذکور-به-شخصی-که-اینجانب-را-از-او-خریداری-نموده-ام-منتقل-گشته-است-.-در-ضمن-در-ستون-نقل-و-انتقالات،انتقالات-از-دانشگاه-آزادبه-بعد-ثبت-گردیده-است-و-سوابق-نقل-و-انتقالات-قبلی-درج-نگردیده-است-و-در-متن-سند-انتقال-سند-با-استناد-به-ماده-22-صورت-گرفته-است.--حال-با-توجه-به-مشخص-شدن-وضیعت-ملک-خریدار-اینجانب-قصد-فسخ-مبایعه-نامه-را-دارد.
سوالات:
1-با-توجه-به-اینکه-سند-با-استناد-ماده-22-قانون-تنظیم-و-ثبت-گردیده-است-آیا-ملک-مذکور-مستحق-للغیر-می-باشد-یا-خیر؟
2-در-صورتیکه-ملک-مستحق-للغیر-باشد-و-با-توجه-به-اینکه-اینجانب-از-سابقه-ملک-اطلاعی-نداشته-ام-امکان-مراجعه-قبلی-را-دارم؟
3-در-صورت-مراجعه-به-مالک-قبلی-و-در-خواست-فسخ-معامله-و-با-توجه-به-افزایش-قیمت-ملک-نسبت-به-زمان-خریداری-شده-توسط-اینجانب-،آیا-امکان-مطالبه-ارزش-روز-ملک-از-سمت-اینجانب-وجود-دارد؟
1-در آغاز همانطور که حضرت عالی استحضار دارید ،مطابق ماده 22 قانون ثبت :«همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا این که ملک مزبور از مالک رسمی ارثأ به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.» خب امروز به استناد قانون بالا گفته ملک مزبور علی الظاهر مستحق الغیر نبوده و حضرت عالی مالک شناخته آن هستید اما مشکلی که وجود دارد این است که ملک موضوع سوال "بدون اجازه مالک یا مالکین قبلی و خارج از چهارچوب ماده 140 قانون مدنی" به نخست وزیری وقت منتقل شده است و مالک قبلی می تواند "در خواست ابطال این نقل و انتقالات "را از دادگاه محل وقوع ملک بنماید. 2- اما در پاسخ به پرسش دوم بله در صورت ابطال این نقل و انتقالات از سوی مالک اولیه ،شما نیز می توانید به استناد "ماده 325 قانون مدنی "به فروشنده خود مراجعه و ثمن پرداختی و خسارت(هزینه های نقل و انتقال ثبتی و هزینه های دادرسی )را از وی بگیرید. 3-خیر شما فقط" ثمن پرداختی" به فروشنده خود به علاوه هزینه های بالا گفته را می توانید از ایشان بگیرید ونه ارزش روز ملک.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.