×

سلام سوالم خیلی حقوقی نیست ایا دانشجوی حقوق قبل از گرفتن مدرک لیسانس

سلام سوالم خیلی حقوقی نیست ایا دانشجوی حقوق قبل از گرفتن مدرک لیسانس و شرکت در ازمون وکالت میتواند در دادگاه به عنوان وکیل حاضر شود و پرونده حقوقی قبول کند؟ مثلا راهی مثل گرفتن مجوز خاص از قاضی قبل از اتمام درس وجود دارد که بتواند پرونده حقوقی قبول کند و مانند وکیل در دادگاه حاضر شود؟ ایا کسی که اصلا وکیل نیست دادگاه به عنوان وکیل قبول می کند ؟

سلام
سوالم-خیلی-حقوقی-نیست
ایا-دانشجوی-حقوق-قبل-از-گرفتن-مدرک-لیسانس-و-شرکت-در-ازمون-وکالت-میتواند-در-دادگاه-به-عنوان-وکیل-حاضر-شود-و-پرونده-حقوقی-قبول-کند؟
-مثلا-راهی-مثل-گرفتن-مجوز-خاص-از-قاضی-قبل-از-اتمام-درس-وجود-دارد-که-بتواند-پرونده-حقوقی-قبول-کند-و-مانند-وکیل-در-دادگاه-حاضر-شود؟
ایا-کسی-که-اصلا-وکیل-نیست-دادگاه-به-عنوان-وکیل-قبول-می-کند-؟
وکیل  دانشجوی محترم با سلام برای وکالت در مراجع قضایی و انتظامی حتما داشتن پروانه وکالت الزامی است ولی تحت شرایطی برای اقوام درجه یک می توان از کانون وکلای شهر مربوطه تا سه بار در سال تقاضای مجوز وکالت اتفاقی نمود آیین‌نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (شماره 2114/78/1 مورخ 3/3/1378) در اجرای ماده 2 قانون وکالت مصوب سال 1315 و به تجویز ماده 22 لایحه استقلال کانون‌وکلای دادگستری مصوب 1333 و به منظور تنظیم امور مربوط به صدور جواز وکالت اتفاقی وشرایط درخواست آن‌، ضوابط زیر تعیین و اعلام می‌گردد: ماده 1 ـ درخواست اخذ جواز وکالت اتفاقی باید توسط شخص متقاضی به عمل آمده و در آن‌ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات و سایر جهات و دلایل احتمالی موثردر قضیه‌، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین مورد نظر و درجه قرابت آنان و نیز مشخصات‌موضوعی که متقاضی قرار است طرح نموده و یا عهده دار دفاع از آن شود را اعلام و مدارک مورداستناد را پیوست کرده و پس از امضاء ذیل درخواست آنرا در دفتر کانون وکلاء ثبت نماید. ماده 2 ـ به همراه درخواست صدور جواز وکالت اتفاقی‌، باید فتوکپی مصدق مدارک زیر نیز به‌کانون وکلاء تسلیم شود: الف ـ فتوکپی شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی و دو قطعه عکس‌ ب ـ فتوکپی شناسنامه موکل یا موکلین و مدارک مثبته قرابت وفق ماده 2 قانون وکالت مصوب‌1315 ج ـ اصل درخواست موکل به عنوان کانون وکلاء (به شرح فرم تهیه شده‌) که امضاء موکل توسط‌کانون و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد. د ـ اخطاریه یا گواهی مرجع قضایی در مورد مشخصات پرونده و وقت رسیدگی آن نسبت به‌دعاوی طرح شده‌ هـ ـ فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای متقاضیانی که مشمول خدمت نظام وظیفه‌می‌باشند. تبصره ـ مدارک فوق به هیچ صورتی قابل استرداد نیست‌. ماده 3 ـ برای هر مورد وکالت اتفاقی باید درخواست جداگانه با ضمائم کامل تهیه و تسلیم شودو این قاعده در مورد پرونده‌هایی که از دو یا چند دعوی مرتبط تشکیل شده باشد نیز رعایت خواهدشد مگر اینکه به تشخیص کانون وکلاء تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری‌نباشد. ماده 4 ـ کانون می‌تواند از متقاضیان جواز وکالت اتفاقی پس از احراز شرایط‌، اختباری به منظوربررسی توان عملی و تجربی دفاع از دعوی اعلام شده به عمل آورد و صدور جواز وکالت منوط به‌موفقیت متقاضی در اختبار به تشخیص کانون وکلاست‌. ماده 5 ـ تشکیل پرونده جهت بررسی درخواست متقاضی اخذ جواز وکالت اتفاقی‌، منوط به‌واریز مبلغی است که توسط کانون وکلاء در هر سال تعیین و اعلام خواهد شد. تبصره ـ مبلغ مذکور به هیچ صورتی مسترد نخواهد شد. ماده 6 ـ هیئت مدیره کانون برای صدور جواز وکالت اتفاقی‌، هر سال مبلغی را تعیین و اعلام‌خواهد نمود. ماده 7 ـ این آیین‌نامه در 7 ماده و 2 تبصره تدوین و به تصویب رسید.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.