با وجود امضای طلایی نمی توان با فساد مبارزه کرد
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «مهمترین تجربه دنیا ایجاد شفافیت با ایجاد بانک اطلاعاتی و ساختار و سیستم الکترونیکی است» گفت تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود، توقع برخورد ریشهای با فساد نداشته باشیم
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «مهمترین تجربه دنیا ایجاد شفافیت با ایجاد بانک اطلاعاتی و ساختار و سیستم الکترونیکی است» گفت: تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود، توقع برخورد ریشهای با فساد نداشته باشیم.
قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری - موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - سازو کارهای مبارزه با فساد اداری - مبنای اصل 141 قانون ساسی جلوگیری از فساد اداری است - عوامل پیدایش فساد اداری - مبارزه با فرار مالیاتی در صورت فساد اداری ممکن نیست
ابراهیم شاهرخیان معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم تودیع و معارفه بازرسکل استان لرستان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: نظام ما بر پایه ارزشهای دینی است. به همین دلیل حساسیت ما به سلامت اداری دوچندان است.
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور درباره ابعاد فساد تاکید کرد: فساد به ویروس تشبیه میشود و به همین دلیل بهسرعت با شرایط مختلف تطبیق و شیوع پیدا میکند.
شاهرخیان با اشاره به تبعات فساد خاطرنشان کرد: مهمترین اثر فساد بیاعتمادی مردم به دولت است؛ فساد باعث توقف سرمایهگذاری در کشور میشود؛ فساد باعث تأثیر منفی بر رشد خالص میگردد؛ فساد باعث هدر رفت منابع و نهایتاً فساد باعث افزایش نابرابری بیعدالتی و فقر میشود.
لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - قانون راجع به مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور - صلاحیت قانونی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی
وی با بیان اینکه «برخورد با فساد نیاز به فرهنگسازی و هماهنگی همه دستگاههای مسئول دارد» گفت: دشمن اصلی فساد شفافیت است. بهعبارت دیگر مبارزه اثربخش با فساد شفافسازی است. کشورهای موفق در کنار برخورد با فساد، ریشهیابی فساد کردهاند.
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر اصلاح ساختار و سیستم اداری سنتی موجود کشور گفت: تا وقتی امضای طلایی وجود دارد نمیتوان با فساد مبارزه کرد.
وی ادامه داد: ما سازوکار داریم، اما چون هوشمند نیست با تصمیم یک مدیر، جابجا میشود. باید در کنار برخورد جدی با فساد ساختارها اصلاح و نقش نیروی انسانی کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه باید هزینه فساد را بالا برد، افزود: در سایر کشورها به دلیل یک اتفاق و بیدقتی بالاترین مقام اجرایی استعفا میدهد، اما در کشور ما اینگونه نیست.
قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه آن مصوب 1375 - سازمان بازرسی کل کشور مجاز به بازرسی از سازمان تعزیرات حکومتی است
شاهرخیان یکی از راهکارهای کاهش فساد را ایجاد بانکهای اطلاعاتی دانست و گفت: ایجاد بانکهای اطلاعاتی بسیار ضروری است که یا نداریم و یا اگر داریم دستگاههای اجرایی حاضر نیستند در اختیار سایرین قرار دهند. بهطور مثال از کارکنان دولت مالیات گرفته میشود چون سیستم حقوق آنها شفاف است، اما چرا در مورد سایر صنوف این اتفاق نمیافتد.
وی تصریح کرد: کشورهای دنیا از ما صادقتر نیستند بلکه سیستمهای آنان شفاف است و جلوی دروغ را میگیرد. نمونه دیگر مالیات بر ارزش افزوده است. در خیلی از استانها این مبلغ از کارکنان کسر ولی به خزانه واریز نمیشود. چون صندوق الکترونیک وجود ندارد. مهمترین تجربه دنیا ایجاد شفافیت با ایجاد بانک اطلاعاتی و ساختار و سیستم الکترونیکی است. تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود، توقع برخورد ریشهای با فساد نداشته باشیم.
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان با بیان اینکه «مهمترین رویکرد سال جاری سازمان بازرسی توجه جدی به امر نظارت-آن هم نظارت الکترونیک- و پیشگیری بهجای برخورد است» افزود: یکی دیگر از برنامههای سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر نحوه عملیاتی کردن برنامههای دولت، در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین نظارت بر عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری غیر معتبر است.
وی همچنین افزود: یکی دیگر از برنامهها و اولویتهای سازمان، پایش نظام سلامت اداری، نظارت بر نحوه اعطای تسهیلات و سود بانکی و نظارت بر نظام مالیاتی - مالیات بر ارزشافزوده - است.
قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد
معاون برنامهریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور در پایان ضمن تقدیر از زحمات انصاری، اشرف را بهعنوان بازرسکل استان لرستان معرفی کرد.
منبع : ایسنا