×

مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مقررات-برگزاری-مناقصات-نیروهای-مسلح-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شماره21844/07/89

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
به پیوست مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص برگزاری مناقصات نیروهای مسلح که به تأیید فرماندهی معظم کل قوا رسیده است ارسال می‌گردد دستور فرمائید نسبت به ابلاغ آن اقدام فرمایند.
قابل یادآوری است که به موجب تبصره ماده1 قانون برگزاری مناقصات مصوب سال 1383 نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول قانون مذکور مستثنی می‌باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس ـ عبدالعلی میرکوهی

شماره11/2512/ط 30/4/1389

نصاب معاملات در مناقصات سازمانهای نیروهای مسلح

پیرو شماره 47/2512/ط مورخ 24/4/1386

به استناد تبصره (1) ماده (3) مقررات برگزاری مناقصات ن م، نصاب معاملات در سازمانهای نیروهای مسلح به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد:
1ـ معاملات کوچک: معاملاتی که کمتر از چهل و نه میلیون (49.000.000) ریال باشد.
2ـ معـاملات متوسط: معاملاتی که مبـلغ مـعامله بـیش از سقـف معامـلات کوچک بوده و از ده برابر ارزش معاملات کوچک یعنی مبلغ چهارصد و نود میلیون (490.000.000) ریال تجاوز نکند، لیکن در مناطق عملیاتی سقف آن تا بیست برابر معاملات کوچک خواهدبود.
3ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر معاملات کوچک (چهارصد و نود میلیون (490.000.000) ریال) و در مناطق عملیاتی بیش از بیست برابر سقف معاملات کوچک خواهدبود.
نصابهای تعیین شده از تاریخ صدور این ابلاغیه در کلیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که اصلاح نشده‌اند لازم‌الاجرا خواهندبود و لازم است کلیه گیرندگان، نصابهای جدید موضوع ماده 3 مقررات برگزاری مناقصات ن‌م را به همه رده‌های اجرایی در سازمانهای خود ابلاغ نمایند.

معاون طرح و برنامه و بودجه س‌ک‌ن‌م ـ سرتیپ پاسدار سعید مجردی

شماره47/2512/ط 24/4/1386
در خصوص مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح گردشکاری بشماره 72241 به تاریخ 7/5/1385 به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا تقدیم گردید. به موجب اوامر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مقرر است:
« ر.س ک، اقدام شود (بند 1 پیشنهاد).»
متن پیشنهاد مصوب:
« به استناد تبصره بند « ب» ماده «1» قانون برگزاری مناقصات، مصوب سال1383، اختیار تصویب مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح را از ابتدای سال 1384 به ستاد کل اعطاء فرمایند تا هم مقررات موقت اعتبار یابد و هم پس از اتمام کار بررسی، مقررات جدید توسط ستاد کل ابلاغ و معتبر شمرده شود.»
با عنایت به مصوبه معظم‌له، بدینوسیله متن « مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح» در 14 صفحه که با مشارکت و همکاری کلیه سازمانهای نیروهای مسلح تهیه شده است جهت اقدام ابلاغ می‌گردد.
بنا بر اجازه صادره، ملاک برگزاری مناقصات نیروهای مسلح از ابتدای سال 1384 ابلاغ موقت شماره 41/2502/ط مورخ 2/5/1384 و از این تاریخ به بعد مقررات پیوست خواهدبود و در صورت وجود هرگونه ابهام از معاونت طرح و برنامه و بودجه این ستاد استعلام شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ـ سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی

مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

فصل اول ـ کلیات
ماده1ـ کاربرد
الف ـ این مقررات براساس تبصره ماده1 قانون برگزاری مناقصات که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 2/9/1382 تصویب و در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 25/1/1383 مجـلس اصـلاح و به دلیل ایراد شـورای نگهبان به بـند (ب) مـاده (1) و بند (ب) ماده (28) آن و براساس اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و با اصلاحاتی به تصویب آن مجمع رسیده تهیه شده است.
ب ـ حوزه شمول این مقررات کلیه معاملات ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و کلیه واحدها و سازمانهای تابعه آنها از جمله بنیادهای تعاون و شرکت‌های تابعه نیروهای مسلح می‌باشد.
ج ـ واحدهای ذیل از شمول این مقررات مستثنی هستند:
1ـ دانشگاههای نیروهای مسلح که دارای هیأت امناء هستند با رعایت ابلاغیه شماره 23/2512/ط مورخ 24/4/1383، طبق اساسنامه خود تابع مقررات مالی و معاملاتی دانشگاهها خواهندبود.
2ـ بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس تابع مقررات جداگانه‌ای خواهدبود که به تصویب ستادکل نیروهای مسلح می‌رسد.
3ـ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق بند 3/3 دستورالعمل مشارکت سپاه در بازسازی کشور، مصوب فرماندهی معظم کل قوا، تابع مقرراتی خواهدبود که به تصویب فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌رسد.
ماده2ـ تعاریف
واژگانی که در این مقررات به کار برده شده، به شرح زیر تعریف می‌شوند:
الف ـ مناقصه: به روش انجام خرید کالا یا خدمات موردنیاز و انتخاب طرف معامله و شرایط آن گفته می‌شود.
ب ـ مناقصه‌گزار: هر یک از سازمانهای مشمول این مقررات (مذکور در بند ب ماده1) یا واحدهای سازمانی تابعه آنها که طبق مقررات اختیار انجام معامله را دارند.
ج ـ مناقصه‌گر: شخصی حقیقی یا حقوقی که در پیشنهاد انجام معامله (مراحل مناقصه) شرکت و یا طرف معامله قرار می‌گیرد.
د ـ کمیته فنی بازرگانی: هیأتی است با حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیتدار که ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها و سایر وظایف مقرر در این مقررات را برعهده می‌گیرد.
هـ ـ ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها: فرآیندی است که در آن مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و سایر ویژگی‌های فنی بازرگانی پیشنهادهای مناقصه‌گران بررسی، ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول تفکیک می‌شوند.
و ـ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران: عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه‌گران.
ز ـ ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل بودن اسناد و امضاء و غیرمشروط بودن آنها.
ح ـ انحصار: عبارت است از عدم تعدد (یگانه بودن) شخص حقیقی یا حقوقی طرف معامله که به طرق زیر تعیین می‌شود:
1ـ اعلان هیأت وزیران برای کالاها و خدماتی که در انحصار دولت است.
2ـ انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی برای انجام معامله.
ط ـ قیمت واحد: چنانچه کالا یا خدمت موردنظر بنا بر اعلام مراجع ذیربط (رسمی) دارای کیفیت و قیمت مشخص و ثابت باشد و انتخاب طرف معامله تأثیری در قیمت معامله نداشته باشد اصطلاحاً قیمت واحد اطلاق می‌شود.
ی ـ برنامه زمانی مناقصه: سندی است که در آن زمان و مهلت برگزاری مراحل مختلف مناقصه، مدت اعتبار پیشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص می‌شود.
ک ـ مقام مجاز: به بالاترین سازمان و مدیران واحدهای تابعه که به استناد ماده 53 قانون محاسبات عمومی شرکت دارای اختیار و مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و حواله در معاملات ذیربط هستند اطلاق می‌گردد.
ل ـ مناطق عملیاتی: به مناطقی اطلاق می‌شود که بنا بر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح منطقه عملیاتی محسوب می‌گردد.
م ـ خرید اضطراری : معامله‌ای است که بنا به تأیید مقام مجاز در مناطق عملیاتی یا جهت استفاده در آن مناطق صورت می‌گیرد.
ماده3ـ طبقه‌بندی معاملات
معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1ـ معاملات کوچک: معاملاتی که به قیمت ثابت سال 1382 کمتر از بیست میلیون (20.000.000) ریال باشد.
2ـ معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده واز ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک و بیست برابر در مناطق عملیاتی تجاوز نکند.
3ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر سقف ارزش مبلغ معاملات کوچک باشد.
تبصره1ـ ستاد کل نیروهای مسلح در ابتدای هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهای کالاها و خدمات تعیین و به سازمانهای ذیربط ابلاغ می‌نماید.
تبصره2ـ مبلغ نصاب برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ موردمعامله و در معاملات عمده مبلغ برآوردی واحد متقاضی معامله می‌باشد.
تبصره3ـ مبلغ یا برآورد معاملات مشمول هر یک از نصاب‌های فوق نباید با تفکیک اقلامی که به طور متعارف یک مجموعه واحد تلقی می‌شوند، به نصاب پایین‌تر برده شود.
ماده4ـ طبقه‌بندی انواع مناقصات در معاملات بزرگ
الف ـ مناقصات در معاملات بزرگ از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
1ـ مناقصه یک مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصه‌گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می‌شود.
2ـ مناقصه دو مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که به تشخیص مناقصه‌گزار، بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد. در این مناقصه، کمیته فنی بازرگانی تشکیل می‌شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه گزارش می‌کند و براساس مفاد ماده (19) این مقررات برنده مناقصه تعیین می‌شود.
ب ـ مناقصات در معاملات بزرگ از نظر روش دعوت مناقصه‌گران به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
1ـ مناقصه عمومی: مناقصه‌ای است که در آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی اعلام و منتشر می‌شود.
2ـ مناقصه محدود: مناقصه‌ای است که در آن آگهی مناقصه به تعداد محدود و تعیین‌شده‌ای از اشخاص حقیقی یا حقوقی ارایه می‌شود و مراحل بعدی معامله با رعایت سایر مقررات صورت می‌‌گیرد.
ج ـ مناقصه محدود در مواردی قابل انجام است که براساس گزارش واحد ذیربط دلایل و مستندات لزوم انجام مناقصه محدود و فهرست مناقصه‌گران موردنظر به مقام مجاز ارایه می‌شود و مقام مجاز واحد مناقصه‌گزار، با تأیید گزارش و فهرست پیشنهادی مسؤولیت محدودیت مناقصه را عهده‌دار می‌شود.
فصل دوم ـ سازماندهی مناقصات
ماده5 ـ کمیسیون مناقصه
الف ـ کمیسیون مناقصه از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
1ـ رئیس سازمان مناقصه‌گزار یا نماینده وی.
2ـ ذیحساب یا عامل ذیحساب تأمین‌کننده اعتبار.
3ـ مسؤول واحدی که مناقصه به درخواست وی برگزار می‌شود.
ب ـ کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضای مزبور رسمیت دارد و تمام اعضاء مکلف به حضور در جلسه و ابرازنظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رأی اکثریت اعضاء معتبر خواهدبود.
ج ـ اعضاء کمیسیون مناقصات در شرکتـهای تابعه نیروهای مسلح با انتخاب هیأت مدیره می‌باشد.
ماده6 ـ وظایف کمیسیون مناقصه
اهم وظایف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است:
الف ـ تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه.
ب ـ بررسی پیشنهادهای مناقصه‌گران از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنها و نیز خوانا بودن و غیرمشروط بودن پیشنهادهای قیمت (ارزیابی شکلی)
ج ـ ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه.
د ـ ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله‌ای.
هـ ـ تعیین برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد 19 و 20 این مقررات).
و ـ تنظیم صورتجلسات مناقصه.
ز ـ تصمیم‌گیری دربارة تجدید یا لغو مناقصه.
ماده7ـ هیأت رسیدگی به شکایات
به منظور رسیدگی به دعاوی بین مناقصه‌گر و مناقصه‌گزار هیأت رسیدگی تشکیل می‌گردد. اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات جداگانه به تصویب خواهدرسید.
ماده8 ـ وظایف هیأت رسیدگی به شکایات
الف ـ رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرانشدن هر یک از مواد این مقررات.
ب ـ صدور رأی تجدید یا لغو مناقصه.
تبصره1ـ موارد زیر مشمول رسیدگی از سوی هیأت رسیدگی به شکایات نیست:
1ـ معیارها و روش‌های ارزیابی پیشنهادها.
2ـ ترجیح پیشنهاددهندگان داخلی.
3ـ اعتراضاتی که یک ماه پس از اعتبار پیشنهادها ارسال شده باشد.
4ـ شکایت برندگان مناقصات پس از انعقاد قرارداد.
تبصره2ـ آئین‌نامه اجرائی این ماده پس از تصویب اساسنامه هیأت‌رسیدگی به شکایات به تصویب ستادکل خواهدرسید.
فصل سوم ـ برگزاری مناقصات
ماده9ـ فرآیند برگزاری مناقصه در معاملات بزرگ
فرآیند برگزاری مناقصه در معاملات بزرگ به ترتیب شامل مراحل زیر است:
الف ـ تأمین منابع مالی.
ب ـ تعیین نوع مناقصه (یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای، عمومی یا محدود) و دریافت مجوزهای لازم.
ج ـ تهیه اسناد مناقصه.
د ـ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران در صورت لزوم.
هـ ـ فراخوان مناقصه.
و ـ ارزیابی پیشنهادها.
ز ـ تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.
ماده10ـ تأمین منابع مالی
الف ـ انجام معامله به هر طریق مشروط بر آن است که سازمانها و واحدهای ذیربط به نحو مقتضی نسبت به پیش‌بینی منابع مالی معامله در مدت قرارداد اطمینان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قید شده باشد.
ب ـ موضوع پیش‌بینی منابع مالی و نحوه ضمان تأخیر تعهدات برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوی مناقصه‌گزار قید و تعهد شود.
ماده11ـ روش‌های انجام مناقصه
مناقصه به طرق زیر انجام می‌شود:
الف ـ در معاملات کوچک، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور و به تشخیص و مسؤولیت خود، معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.
ب ـ در معاملات متوسط، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت موردنظر، پس از تأیید مسؤول آماد یا لجستیک واحد ذیربط، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور به کمترین بهای ممکن انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید مسؤول آماد یا لجستیک واحد ذیربط، به تعداد موجود اکتفا می‌شود.
تبصره ـ در خرید اضطراری استناد به تأیید شفاهی مسؤول آماد یا لجستیک واحد ذیربط برای انجام خرید کافی است ولی اسناد هزینه قبل از اعمال حساب باید به تأیید کتبی برسد.
ج ـ در معاملات بزرگ به یکی از روش‌های زیر عمل می‌شود:
1ـ برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار.
2ـ برگزاری مناقصه محدود.
3ـ در خرید اضطراری، روش انجام معامله با ابلاغ کتبی مسؤول آماد یا لجستیک واحد ذیربط تعیین و رعایت آن پس از انجام معامله توسط وی تأیید می‌گردد.
روش انجام این نوع معاملات باید قبل از ثبت دفاتر به تأیید مقام مجاز نیز برسد.
ماده12ـ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران
الف ـ در ارزیابی کیفی مناقصه‌گران، باید موارد زیر لحاظ شود:
1ـ تضمین کیفیت خدمات و محصولات.
2ـ داشتن تجربه و دانش در زمینه موردنظر.
3ـ حُسن سابقه.
4ـ داشتن پروانه کار یا گواهینامه‌های صلاحیت، در صورت لزوم.
5 ـ توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم.
ب ـ مراحل ارزیابی کیفی مناقصه‌گران به شرح زیر است:
1ـ تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها.
2ـ تهیه اسناد ارزیابی.
3ـ دریافت، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.
4ـ ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصه‌گران و رتبه‌بندی آنها.
5 ـ اعلام اسامی مناقصه‌گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبة آنها (تهیه لیست کوتاه).
6 ـ مستندسازی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران.
ج ـ آئین‌نامه اجرائی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران تابع بند « ج» ماده «12» قانون برگزاری مناقصات خواهدبود.
ماده13ـ فراخوان مناقصه در معاملات بزرگ
الف ـ مفاد فراخوان مناقصه در معاملات بزرگ حداقل باید شامل موارد زیر باشد:
1ـ نام و نشانی مناقصه‌گزار.
2ـ نوع، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.
3ـ نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه.
4ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل و گشایش پیشنهادها.
5 ـ مبلغ برآوردشده معامله و مبانی آن ( در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد). در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارد، برآورد مربوط طبق فهرست یادشده تهیه می‌شود.
ب ـ فراخوان مناقصه عمومی باید به تشخیص مناقصه‌گزار از دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط منتشر گردد.
ج ـ مناقصه‌گزار می‌تواند علاوه بر موارد مذکور در بند (ب) این ماده از طریق سایر رسانه‌های گروهی و رسانه‌های ارتباط جمعی یا شبکه‌های اطلاع‌رسانی نیز فراخوان را منتشر نماید.
د ـ در صورتی که نیاز به برگزاری مناقصه بین‌المللی باشد، یا استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی مطرح باشد، باید با کسب مجوزهای مربوط و با رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرائی کشور مصوب 12/12/1375 آگهی مربوط در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و حداقل یک نوبت در یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان داخل و یک مجله یا روزنامه بین‌المللی مرتبط با موضوع مناقصه، منتشر شود.
ماده14ـ اسناد مناقصه
الف ـ تمامی اسناد مناقصه باید به طور یکسان به همه داوطلبان تحویل شود.
ب ـ اسناد مناقصه شامل موارد زیر است:
1ـ نام و نشانی مناقصه‌گزار.
2ـ نوع و مبلغ تضمین مناقصه.
3ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.
4ـ مبلغ پیش‌پرداخت و تضمین حُسن انجام کار.
5 ـ مدت اعتبار پیشنهادها.
6 ـ شرح کار، مشخصات فنی بازرگانی، استانداردها، نوع، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.
7ـ برنامه‌ریزی انجام کار یا تحویل کالا.
8 ـ معیارها و روش ارزیابی کیفی مناقصه‌گران.
9ـ روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه‌های آنها.
10ـ متن قرارداد شامل موافقتنامه، شرایط عمومی و خصوصی و ضمائم آن.
11ـ صورتجلسات و توضیحات موضوع ماده (17).
12ـ سایر اسنادی که به تشخیص مناقصه‌گزار لازم باشد.
ماده15ـ ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادها
الف ـ شرکت‌کنندگان در مناقصه پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود را به ترتیب زیر تهیه و به مناقصه‌گزار تسلیم کنند:
1ـ تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها.
2ـ تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه.
3ـ دریافت رسید تحویل پیشنهادها.
ب ـ مهلت قبول پیشنهادها در مورد مناقصات داخلی و بین‌المللی از آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه به ترتیب نباید کمتر از ده روز و یک ماه باشد.
ماده16ـ شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها
الف ـ هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مناقصه، جز در مواردی که در اسناد مناقصه پیش‌بینی شده باشد، نمی‌توانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.
ب ـ شرکت‌کنندگان در مناقصه، اسناد مناقصه و پیشنهادهای خود را باید در پاکت‌های جداگانه لاک و مهرشده شامل تضمین (پاکت الف)، پیشنهاد فنی بازرگانی (پاکت ب) و پیشنهاد قیمت (پاکت ج) بگذارند و همه پاکت‌ها را در لفاف مناسب و لاک و مهرشده قرار دهند.
ج ـ مناقصه‌گزار موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارائه‌شده شرکت‌کنندگان را پس از دریافت، ثبت و تا جلسه بازگشائی، از پاکت‌ها صیانت نماید.
د ـ هرگونه تسلیم، تحویل، اصلاح، جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.
ماده17ـ توضیح و تشریح اسناد
الف ـ چنانچه شرکت‌کننده در اسناد مناقصه، ابهام یا ایرادی مشاهده کند، می‌تواند از مناقصه‌گزار توضیح بخواهد.
ب ـ توضیحات و پاسخ به پرسش‌های مناقصه‌گران و همچنین در صورت تشکیل « جلسه توضیح اسناد»، رونوشت صورتجلسه آن مطابق ماده (22) این مقررات به طور یکسان برای همه شرکت‌کنندگان مناقصه‌گر ارسال خواهدشد.
ماده18ـ گشایش پیشنهادها
الف ـ پیشنهادهای مناقصه‌گران در زمان و مکان مقرر گشوده می‌شود.
ب ـ مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:
1ـ تهیه فهرست اسامی دریافت‌کنندگان اسناد، (پیشنهاددهندگان)، حاضران و شرکت‌کنندگان در جلسه.
2ـ بازکردن پاکت تضمین (پاکت الف) و کنترل آن.
3ـ بازکردن پاکت فنی بازرگانی.
4ـ بازکردن پیشنهاد قیمت و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنها و کنار گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول در مناقصات یک مرحله‌ای.
5 ـ تحویل پاکت‌های فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دومرحله‌ای.
6 ـ تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسة گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصه.
7ـ تحویل پاکت‌های قیمت و پاکت تضمین پیشنهادهای ردشده به مناقصه‌گزار برای استرداد به ذی‌نفع.
ج ـ در صورت برگزاری مناقصه دومرحله‌ای، زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت، در جلسه گشایش پاکت‌ها اعلام خواهدشد، این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است. در این صورت پاکت‌های قیمت در یک لفاف لاک و مهرشده توسط سازمان مناقصه‌گزار صیانت می‌شود. در مناقصات یک مرحله‌ای، پیشنهادهای قیمت بی‌درنگ گشوده و براساس ماده (20) این مقررات، برنده مناقصه تعیین می‌شود.
د ـ سازمان مناقصه‌گزار مکلف است از مناقصه‌گران یا نمایندگان آنها جهت حضور در جلسه گشایش پیشنهادهای مالی دعوت نماید.
ماده19ـ ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها
الف ـ کمیته فنی بازرگانی، دارای حداقل سه نفر عضو خبره صلاحیتدار در امور فنی و بازرگانی می‌باشد که از سوی مقام مجاز انتخاب می‌شوند.
ب ـ در مناقصات دو مرحله‌ای، مناقصه‌گزار موظف است براساس معیارها و روش‌های اعلام‌شده در اسناد مناقصه، ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.
ج ـ در صورتی که بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد، نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه معین می‌کند به جلسه بعدی کمیسیون احاله می‌شود و براساس گزارش کمیته فنی بازرگانی، پاکت‌های قیمت پیشنهاددهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده‌اند، گشوده می‌شود.
د ـ هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی، تنها پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.
هـ ـ پاکت پیشنهاد قیمت مناقصه‌گرانی که در ارزیابی‌های فنی بازرگانی پذیرفته نشده‌اند، باید ناگشوده بازگردانده شود.
ماده20ـ ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصه
الف ـ هنگام ارزیابی مالی، مناقصه‌گری که مناسب‌ترین قیمت را حائز شده باشد، به عنوان برنده اول اعلام خواهدشد و برنده دوم در صورتی اعلام می‌شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد. روش ارزیابی مالی باید در اسناد مناقصه به صورت مشروح با ذکر نحوه تأثیـرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت اعلام شود.
ب ـ پس از گشودن پاکت‌های قیمت، چنانچه بررسی قیمت‌ها و تجزیه و کنترل مبانی آن لازم باشد، کمیسیون مناقصه می‌تواند بررسی آن را به کمیته فنی بازرگانی ارجاع نماید و کمیته فنی بازرگانی حداکثر ظرف دو هفته نتیجه ارزیابی را به کمیسیون مناقصه اعلام می‌کند.
ج ـ پس از گشودن پیشنهادهای قیمت، تضمین برنده اول و دوم، نزد مناقصه‌گزار نگهداری و تضمین سایر مناقصه‌گران بازگردانده می‌شود.
د ـ در مناقصات بین‌المللی، مناقصه‌گران داخلی نسبت به مناقصه‌گران خارجی ترجیح دارند. نحوه ترجیح مناقصه‌گران داخلی، در اسناد مناقصه قید خواهدشد. مناقصاتی که در آنها رعایت این قاعده به مصلحت نباشد، باید از سوی شورای اقتصاد تأیید شود.
ماده21ـ انعقاد قرارداد
الف ـ قرارداد با برنده مناقصه، باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برابر مدت پیش‌بینی شده در اسناد مناقصه قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاددهنده دوم مسترد می‌گردد.
ب ـ قرارداد با برنده اول در مهلت پیش‌بینی‌شده در اسناد، منعقد خواهدشد. چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ننماید، تضمین مناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد می‌گردد. در صورت امتناع نفر دوم، تضمین وی نیز ضبط و مناقصه تجدید خواهدشد.
فصل چهارم ـ مقررات مناقصات
ماده22ـ شرایط ارسال اسناد و مکاتبات
ارسال مکاتبات یا اسناد مرتبط با مناقصه موضوع ماده (20) این مقررات در صورتی معتبر است که فرستادن آن جز در موارد تغییر نشانی یا محل قابل تصدیق باشد؛ مانند پست سفارشی، تلگرام، تلکس و نظایر آن.
ماده23ـ مستندسازی و اطلاع‌رسانی
الف ـ سازمانهای تابعه نیروهای مسلح موظف هستند اطلاعات مربوط به مناقصات عمومی در معاملات فاقد طبقه‌بندی را به شرح مقررات این ماده و رعایت سایر مقررات در بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات بشرح زیر درج نمایند:
1ـ فراخوان مناقصه.
2ـ نام و مشخصات اعضای کمیسیون، مناقصه‌گران و حاضران در جلسات مناقصات.
3ـ خلاصه اسناد مناقصه.
4ـ روش و مراحل ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و نتایج ارزیابی آنها.
5 ـ صورتجلسات و نتایج ارزیابی‌ها.
6 ـ نام، مشخصات و نحوه انتخاب برنده یا برندگان مناقصه.
ب ـ مناقصه‌گزار موظف است اطلاعات موضوع بند (الف) این ماده و نیز همه اسناد مناقصه را به نحوی مطمئن بایگانی و نگهداری و نسخه‌ای از آن را برای اطلاع عموم به بانک اطلاعات مناقصات ارسال کند.
ج ـ بانک اطلاعات موصوف طبق بند « د» ماده «23» قانون برگزاری مناقصات توسط دولت ایجاد خواهدشد.
ماده24ـ تجدید و لغو مناقصه
الف ـ مناقصه در شرایط زیر تجدید می‌گردد:
1ـ کم بودن تعداد مناقصه‌گران از حدنصاب تعیین‌شده در اسناد مناقصه.
2ـ امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد.
3ـ پایان مدت اعتبار پیشنهادها.
4ـ رأی هیأت رسیدگی به شکایات.
5 ـ بالابودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.
ب ـ مناقصه در شرایط زیر لغو می‌شود:
1ـ نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.
2ـ تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه گردد.
3ـ پیشامدهای غیرمتعارف نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آنها.
4ـ رأی هیأت رسیدگی به شکایات.
5 ـ تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه‌‌گران.
ج ـ مناقصه‌گزار باید تجدید و یا لغو مناقصه را مطابق ماده (22) این مقررات به آگاهی همه مناقصه‌گران برساند.
ماده25ـ نحوه رسیدگی به شکایات
الف ـ چنانچه هر یک از مناقصه‌گران نسبت به اجرانشدن موادی از مقررات برگزاری مناقصات اعتراض داشته باشد می‌تواند به بالاترین مقام سازمان مناقصه‌گزار شکایت کند.
ب ـ سازمان مناقصه‌گزار مکلف است در مهلت پانزده روز کاری از تاریخ دریافت شکایت، رسیدگی‌های لازم را به عمل آورده و در صورت وارد دانستن اعتراض، مطابق مقررات مربوط اقدام نماید و در صورتی که شکایت را وارد تشخیص ندهد، ظرف مهلت تعیین‌شده جوابیه لازم را به شاکی اعلام کند.
ج ـ در صورت عدم پذیرش نتیجه توسط شاکی، هیأت رسیدگی به شکایات موضوع را بررسی و رأی قطعی را طی پانزده روز اعلام خواهدکرد. در صورت اعتراض هر یک از طرفین، موضوع جهت رسیدگی قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شود و فرآیند برگزاری مناقصه نیز روال معمول خود را طی خواهدکرد.
ماده26ـ نحوه برگزاری مناقصه محدود
مناقصه محدود با رعایت مواد (4) و (13) در موارد زیر برگزار می‌شود:
الف ـ وجود فهرست‌های مناقصه‌‌گران صلاحیتدار معرفی‌شده توسط مراجع ذی‌صلاح دولتی.
تهیه این فهـرست با رعایت اصل رقابت بین تـمامی مناقصـه‌گران صلاحیتدار، برابر آیین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
ب ـ وجود فهرست کوتاه مناقصه‌گران صلاحیتدار که طبق ماده (12) این مقررات حداکثر دو سال قبل تهیه شده باشد. در مناقصه محدود نیازی به انتشار آگهی (انجام ترتیبات موضوع بندهای « ب» ، « ج» و « د» ماده 13) این مقررات نیست.
ماده27ـ ترک تشریفات مناقصه
در مواردی که انجام مناقصه در معاملات بزرگ براساس گزارش توجیهی سازمان یا واحد مناقصه‌گزار به تشخیص یک هیأت سه نفر مرکب از مقامات مذکور در ماده (28) این مقررات میسر نباشد، می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیئت ترک تشریفات مناقصه با رعایت صرفه و صلاح سازمان ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهدنمود.
ماده28ـ ترکیب هیأت ترک تشریفات مناقصه
ترکیب هیأت ترک‌تشریفات مناقصه موضوع ماده(27) این مقررات به‌شرح زیر خواهدبود:
الف ـ در ستادهای اصلی سازمانهای نیروهای مسلح (ستاد کل، ستادهای مشترک، حوزه ستادی وزارت، ستاد ناجا) نماینده رئیس ستاد یا وزیر و نماینده معاونت تخصصی ذیربط و ذیحساب.
تعیین معاونت ذیربط در معاملات مختلف از سوی رئیس ستاد یا وزیر ابلاغ می‌شود.
ب ـ در سایر واحدهای تابعه سازمانهای نیروهای مسلح یک نفر از کارکنان خبره و متعهد به انتخاب مسئول واحد و مسئول آماد یا لجستیک واحد و عامل ذیحساب.
ج ـ هیأت موضوع این ماده که در هر مورد بنا به دعوت بالاترین مقام سازمان یا واحد ذیربط و یا مقامات مجاز از طرف آنها تشکیل می‌شود، با حضور هر سه نفر اعضای مربوطه رسمیت دارد و کلیه اعضاء مکلف به حضور در جلسات هیأت و ابراز نظر خود نسبت به گزارش توجیهی سازمان یا واحد مربوط در مورد تقاضای ترک مناقصه و همچنین نحوه انجام معامله موردنظر هستند لکن تصمیمات هیأت با رأی اکثریت اعضاء معتبر خواهدبود.
د ـ در اجرای ماده (27) این مقررات در صورتی که مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، انجام معامله پس از تصویب هیأت‌های سه نفری موضوع این ماده حسب مورد با تأیید مقامات زیر مجاز خواهدبود:
1ـ در مورد ستادهای اصلی سازمانهای نیروهای مسلح (ستاد کل، ستادهای مشترک، حوزه ستادی وزارت، ستاد ناجا) رئیس ستاد یا وزیر.
2ـ در مورد در سایر واحدهای تابعه سازمانهای نیروهای مسلح مسئول واحد.
هـ ـ در اجرای بند (د) این ماده در صورتی که مبلغ معامله بیش از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد انجام معامله پس از تصویب هیأتهای سه نفری موضوع این ماده منوط به تأیید هیأتی مرکب از نمایندگان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس ستاد سازمان ذیربط و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ج.ا.ا خواهدبود.
در خصوص معاملات مربوط به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ج.ا.ا. به جای نماینده وزیر، نماینده معاونت‌آماد و مهندسی و تحقیقات صنعتی ستاد کل حضور خواهدداشت.
ماده29ـ موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه
در موارد زیر الزام به برگزاری مناقصه نیست و سازمانهای اجرائی مندرج در ماده (1) این مقررات می‌توانند بدون انجام تشریفات مناقصه، معامله موردنظر را انجام دهند:
الف ـ خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام سازمان ذیربط یا مقامات مجاز از طرف آنها منحصربه‌فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
ب ـ خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره‌گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام سازمان ذیربط یا مقامات مجاز از طرف آنها با کسب نظر از هیأت کارشناسان رسمی دادگـستری حداقل سه نفر و یا هـیأت کارشناسان خبره مربوطه در صورت نبود کارشناسان رسمی انجام خواهدشد.
ج ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین‌شده (یا قیمت واحد) یا کمتر یا حقوقی که نرخ‌های آنها از طرف مراجع قانونی ذی‌صلاح تعیین شده باشد.
د ـ تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات ثابت و متحرک و تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام سازمان ذیربط یا مقامات مجاز از طرف آنها با رعایت صرفه و صلاح کشور و نیروهای مسلح.
هـ ـ خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی.
مقررات اجرائی این بند از جهت ضوابط، موازین و معیارهای خدمات مشاوره تابع بند « ه» ماده «29» قانون برگزاری مناقصات خواهدبود.
و ـ خدمات فرهنگی و هنری، آموزشی و ورزشی و نظایر آن به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام سازمان ذیربط که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور و نیروهای مسلح.
ز ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه‌گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن که تأمین آن با تشخیص بالاترین مقام سازمان از طریق مناقصه امکان‌پذیر نباشد، با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل یک نفر کارشناس رشته مربوط که حسب‌مورد توسط بالاترین مقام سازمان ذیربط یا مقامات مجاز از طرف آنها انتخاب‌می‌شود.
ح ـ در مورد معاملات دارای طبقه‌بندی با رعایت صرفه و صلاح کشور و نیروهای‌مسلح.
آئین‌نامه اجرایی تعیین طبقه‌بندی و ملاحظات انجام معاملات مشمول این بند حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب این مقررات از سوی دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرمانده کل قوا با همکاری ستاد کل و سازمانهای نیروهای مسلح تهیه و به تصویب مقام معظم کل قوا خواهد رسید.
ط ـ خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضائی.
ماده30ـ نسخ قوانین
کلیه مقررات قبلی اعم از ابلاغیات داخلی یا بیرون از سازمانها در ارتباط با روش انجام معاملات ملغی اعلام می‌شود و رعایت سایر قوانین و مقررات انجام خرج ضروری است.
این مقررات مشتمل بر سی ماده و شش تبصره در مورخ به تصویب رسید.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19063

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.