×

هشدار یک مقام قضایی در مورد کاهش سن اعتیاد

هشدار یک مقام قضایی در مورد کاهش سن اعتیاد

دادستان ‌کرمانشاه گفت در حال‌ حاضر 14 درصد معتادان‌ کشور بین 15 تا 19 سال سن دارند که این فاجعه است

هشدار-یک-مقام-قضایی-در-مورد-کاهش-سن-اعتیاد

دادستان ‌کرمانشاه گفت: در حال‌ حاضر 14 درصد  معتادان کشور بین 15 تا 19 سال سن دارند که این فاجعه است.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر 

 مجتبی ملکی در اولین همایش اجتماعی‌ کردن امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در کرمانشاه، اظهار کرد: متاسفانه پس از سی و چند سال و تقدیم این همه شهید در راه مبارزه با مواد مخدر این اولین همایشی است که در راستای اجتماعی‌‎ کردن امر مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.

ملکی تصریح کرد: بیشتر و پیش‌تر باید اینگونه اقدامات صورت می‌گرفت. فرهنگ‌سازی و بحث مشارکت‌ عمومی برای مبارزه با این معضل‌ اجتماعی در جامعه باید در دستور کار قرار می‌گرفت.

دادستان ‌کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون زحمات بسیاری در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور صورت گرفته، شاهد این حرف را تقدیم شهدای بسیار در این راه عنوان کرد و افزود: با وجود ادعای کشورهای مدعی حقوق‌ بشر که بعضا مطرح می‌کنند در زمینه مواد مخدر مبارزه می‌کنند، هنوز شاید 90 درصد بار مبارزات در خصوص مواد مخدر در جهان بر عهده جمهوری‌ اسلامی ایران است.

ملکی با اشاره به تحقیقات صورت‌ گرفته در جهان که مواد مخدر را پس از فقر، نابودی محیط‌ زیست و بحث تهدیدات هسته‌ای، چهارمین معضل دنیا می‌دانند، اظهار کرد: این در حالیست که در کشور ما بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از مردم توسط برخی نهادها، مواد مخدر به عنوان اولین پدیده‌ شوم و مهم‌ترین مشکل جامعه مطرح شده و این امر می‌طلبد تا همه با هم در امر مبارزه با این معضل شریک شویم.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

دادستان‌ کرمانشاه به سودهی کلان مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام سود خالص مواد مخدر سالانه 500 تا 600 میلیارد دلار در سطح جهان است و گردش مالی سالانه آن نیز در سطح‌ جهان 4500 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه بعد از نفت، اسلحه و تروریسم، مواد مخدر به عنوان یک صنعت غیرقانونی قاچاق گریبانگیر تمام دنیا شده است.

ملکی به حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف امریکا از حمله به این کشور که عملکرد چند ساله آمریکا در افغانستان نیز موید آن است رشد چند برابری کشت مواد مخدر در این کشور است.

وی با اشاره به رشد 36 درصدی سطح زیر کشت مواد مخدر در افغانستان در سال 2013 در مقایسه با سال 2012 اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت مواد مخدر در کشور افغانستان 209 هزار هکتار است که میزان تریاک تولید شده از آن از مرز شش هزار تن در سال گذشته است.

وی افزود: این حجم تولید در سال 2013 نسبت به سال 2001 که مقارن با ورود ائتلاف غربی به افغانستان است 1130 درصد رشد داشته است.

ملکی با اشاره به تولید 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان اظهار کرد: با وجود 1200 کیلومتر مرز مشترک با این کشور و از طرف دیگر وضعیت‌ موجود خاورمیانه، قطعا کنترل این مرز و وضعیت، نیازمند نیرو و هزینه بسیار برای کسب موفقیت است.

دادستان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مواد صنعتی جدید به مراتب از مواد مخدر سنتی گذشته خطرناکتر بوده و اثر سوء بیشتری بر روی افراد دارد، اظهار کرد: در حال‌ حاضر اکثر شرارت‌ها و برخی قتل‌های فجیع به دنبال تاثیرات این مواد صنعتی جدید است که متاسفانه بعضا این مواد در ماهواره تبلیغ می‌شوند.

وی در همین راستا به جوانان توصیه کرد فریب این تبلیغات ماهواره‌ای که این مواد را موثر در لاغری و افزایش هوش می‌دانند نخورده و بدانند این مواد بر خلاف تبلیغات صورت‌گرفته برای آنها سلامت روان و جسم افراد را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه از مواد مخدر و روانگردان به عنوان "زلزله‌ خاموش" یاد می‌شود، اظهار کرد: این مواد مخرب‌ترین چیزی است که می‌تواند جامعه در حال رشد و توسعه را نابود کند.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد

ملکی به کاهش بسیار سن‌ اعتیاد در کشور اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمار موجود در حال‌ حاضر 58 درصد معتادان کشور در سنین بین 25 تا 34 سال بوده و 14 درصد آنها نیز سنین بین 15 تا 19 سال دارند که این فاجعه است و باید مسئولان و خانواده‌ها بیش از پیش در این زمینه مراقب باشند.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه تحصیل کرده‌ها هم از این معضل در امان نیستند، اظهار کرد: در حال حاضر 37 درصد جمعیت معتاد کشور را افراد با تحصیلات کاردانی تا دکتری تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: همچنین بر اساس آمار موجود 63 درصد معتادان متاهل و 53 درصد آنها شاغل هستند.

ملکی با اشاره به آثار سوء مواد مخدر در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اظهار کرد: این مواد علاوه بر اختلال در اقتصاد کشور، از لحاظ اجتماعی آثار مخربی را در برداشته، به‌طوری که در حال حاضر قسمت اعظم شرارت‌ها، سرقت و اعمال منافی‌عفت مربوط به مواد مخدر است.

وی اظهار کرد: از نظر روانی نیز این مواد بر خلاف تبلیغات صورت‌ گرفته برای آنها که موجب افزایش اعتماد به نفس، مثبت‌اندیشی و ایجاد اوقات‌ فراغت شاد می‌شود، استرس، اضظراب و وضعیت‌های روانی خاص و بیهوده‌ای که نباید وجود داشته باشد را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

دادستان‌ کرمانشاه با بیان اینکه دستگاه‌ قضا با توجه به آثار سوء این‌ مواد همواره به وظایف قانونی خود در قبال موضوع مواد مخدر عمل کرده و می‌کند اظهار کرد: دستگاه‌ قضا همواره در مواردی که افراد به‌صورت باندی و سازمان یافته در زمینه مواد مخدر فعالیت می‌کنند برخورد قاطعی داشته و احکام اعدام را صادر و اجرا کرده است.

 عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر - نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر 

ملکی اظهار کرد: در بحث خرده‌فروشان مواد مخدر نیز برخورد جدی از سوی دستگاه‌ قضا صورت می‌گیرد.

دادستان‌ کرمانشاه در پایان موفقیت در بحث مبارزه با مواد مخدر را منوط به مشارکت و همکاری همه‌مردم و خصوصا قشر دانشگاهی و جوان جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری همه‌ افراد جامعه اعم از مردم و مسئولین بحث مواد مخدر در جامعه به حداقل ممکن برسد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.