×

کاهش خشونت علیه زنان در برنامه پنجم به صورت مستقل دیده نشده است

کاهش خشونت علیه زنان در برنامه پنجم به صورت مستقل دیده نشده است

کاهش خشونت علیه زنان در برنامه پنجم به صورت مستقل دیده نشده است

کاهش-خشونت-علیه-زنان-در-برنامه-پنجم-به-صورت-مستقل-دیده-نشده-است

بااشاره به مسکوت ماندن پیش‌نویس سندپیشگیری ازآسیب‌های زنان ودختران؛
درگفت‌وگوباایسنا عنوان شد:

کاهش خشونت علیه زنان در برنامه پنجم به صورت مستقل دیده نشده است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

رییس گروه پژوهش‌های دختران و زنان سازمان ملی جوانان با اشاره به این که در برنامه پنجم توسعه به مساله کاهش خشونت علیه زنان به طور مستقل پرداخته نشده است، اظهار داشت: به مساله آسیب‌های اجتماعی در این برنامه فراجنسیتی پرداخته شده است.

فروغ نیلچی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که سازمان به مبحث خشونت علیه زنان در بررسی‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی و نیز طرح امنیت اجتماعی پرداخته است، اظهار کرد: جمع‌بندی نهایی این پژوهش‌ها حاکی از این است که مشکلات سخت‌افزاری‌ و نرم‌افزاری گوناگونی خشونت علیه زنان را افزایش می‌دهد، اما در حوزه نرم‌افزاری مشکلات جدی‌تر و آسیب‌زاتر بوده اما در عین حال دارای امکان اصلاح بیشتری هستند.

وی ادامه داد: نتیجه یکی از پژوهش‌ها که مربوط به رابطه معماری شهری با بحث امنیت زنان است حاکی از اثرگذاری بسیار کم این بعد به عنوان یک ساختار سخت‌افزاری‌ بر امنیت زنان و مصونیت آنان از خشونت است.

رییس گروه پژوهش‌های دختران و زنان سازمان ملی جوانان با اشاره به این که در جرایم اجتماعی باید نقش بزهکار و بزه‌دیده با هم بررسی شود، تاکید کرد: در بسیاری از موارد اقدامات و رفتارهای زنان زمینه‌ساز انواع خشونت علیه خوشان می‌شود.

وی در ادامه تغییر سبک زندگی زنان و روی آوردن آنان به سبک زندگی تنها طی یک دهه گذشته را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش خشونت علیه زنان توصیف کرد و افزود: بیش از دهه اخیر مهاجرت‌های شغلی و تحصیلی زنان کوتاه مدت و بسیار کمتر بود، اما اکنون کلان‌شهرها که مکان‌های اصلی خشونت علیه زنان هستند، مملو از کانون‌های زندگی مجردی زنان و دختران بدون حمایت و نظارت خانواده‌ است.

نیلچی‌زاده با اشاره به افزایش نرخ طلاق در کشور بر آسیب‌پذیری زنان طلاق تاکید و اظهار کرد: طمع بیماردلان، نیازهای شخصی زن مطلقه و نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی می‌تواند، وی را به سمت در معرض خشونت قرار گرفتن سوق دهد.

وی همچنین به ایفای نقش زنان به عنوان بدل یک مرد در جامعه اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی مردی که پختگی شخصیتی کافی نداشته باشد، به خود اجازه می‌دهد با زن به عنوان هماورد و رقیب، برخورد مردانه و خشونت‌آمیز داشته باشد.

رییس گروه پژوهش‌های دختران و زنان سازمان ملی جوانان در ادامه به واکنش برخی رسانه‌ها و تریبون‌ها به انتخاب وزیر زن در دولت دهم اشاره کرد و ادامه داد: این نوع رفتارها از نوعی خشونت پنهان علیه زنان حکایت داشت.

وی با تاکید بر این که طی سال‌های اخیر علاوه بر افزایش چشمگیر خشونت علیه زنان انواعی از خشونت که در ایران تقریبا بی‌سابقه بوده، رایج شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال خشوت و تعرض جنسی که پیش از این به صورت فردی واقع می‌شد، در حال حاضر به شکل دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد.

نیلچی‌زاده یک دلیل این مساله را در دسترس و ارزان بودن انواع داروهای روانگردان، مواد مخدر و مشروبات الکلی دانست و بیان کرد: شیوع این نوع خشونت‌ها در کشور یک هشدار جدی به مسوولان و تصمیم‌سازان است تا قبل از حاد شدن مساله خشونت علیه زنان، چاره‌ای بیا‌ندیشند.

مشاور امور زنان و خانواده‌ سازمان ملی جوانان در ادامه تغییر رویکرد زنان نسبت به شکایت از عاملان خشونت علیه خود را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تا پیش از دو سه سال اخیر و برخلاف زنان در دیگر کشورها، هر چه خشونت علیه زنان جدی‌تر بود، آنان به دلایل فردی، روانی و اجتماعی بیشتر از شکایت علیه فرد مجرم اجتناب می‌کردند، اما اکنون تغییری جدی در رویکرد زنان نسبت به این موضوع مشاهده می‌شود که این امر می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای افزایش خشونت علیه زنان تلقی شود.

وی در ادامه یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش خشونت علیه زنان در کشور را بازشناسی سبک‌های جدید زندگی زنان دانست و اضافه کرد: اگر وجود این سبک‌ها برای زندگی امروز ما ضروری است، لازم است، برای آنان فرایندهای امنیت‌ساز تعریف شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که بر اساس آمارهای بین‌المللی، خشونت علیه زنان در اقلیت‌های مسلمان کشورهای غربی نیز کمتر از دیگر بخش‌های این جوامع است، اظهار کرد: در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، ایران از جایگاهی در حد عالی برخوردار است، اما حساسیت اندیشمندان و مسوولان بر این موضوع به این دلیل است که با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی، رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان حتی به میزان اندک نیز بسیار زیاد است.

رییس گروه پژوهش‌های دختران و زنان سازمان ملی جوانان از ارائه پیش‌نویس سند پیشگیری از آسیب‌های زنان و دختران جوان در هشت محور به ریاست سابق سازمان در آغاز سال 88 اشاره و خاطر نشان کرد: با تغییر ریاست سازمان این سند فعلا مسکوت باقی مانده است، چرا که اولویت‌های ریاست جدید متفاوت است.

وی همچنین از برگزاری جلسات مشترک با رییس فعلی سازمان جوانان درباره تصویب این سند خبر داد و ابراز امیدواری کرد:‌ سازمان ملی جوانان بتواند به عنوان مدعی‌العموم حقوق جوانان سایر دستگاه‌ها را در این حوزه‌ هوشیار کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.