×

از پای سفره عقد تا پای میز طلاق

از پای سفره عقد تا پای میز طلاق

همچنان که راهروههای دادگاه خانواده را بی‎رمق طی می‎کند، یاد گذشته می‎افتد

از-پای-سفره-عقد-تا-پای-میز-طلاق

همچنان که راهروههای دادگاه خانواده را بی‎رمق طی می‎کند، یاد گذشته می‎افتد...

 سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج -  ازدواج در ایران و فرانسه - ازدواج سفید یا سیاه زیستن 

یاد روزی که در کوچه پس‎ کوچه‎های شهر فریب "دوستت دارم‎"های "سعید" را خورد و بدون اینکه چیزی از زندگی مشترک بداند در 17 سالگی پای سفره عقد نشست.

این ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) دمار از روزگارش درآورده بود... دیگر به بن‎بست رسیده بود و دلش می‎خواست هر چه سریع‎تر از زندگی مشترک استعفا دهد، هر چند که به خوبی می‎دانست طعم گس طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) در دهانش خواهد ماند...

روی صندلی خشک پلاستیکی می‎نشیند بلکه نفس گرفته‎اش تازه شود...

خوب که نگاه می‎کند اطرافش پر است از زوج‎های جوانی که به قصد طلاق آمده‎اند...

با خود می‎گوید: "انگار طلاق دیگر زشت نیست"!!!!!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، امروزه شاهد از هم گسیختن بسیاری از پیوندهای زناشویی در سال‎های اولیه زندگی زوجین هستیم و دادگاه خانواده پر است از زنان و مردان جوانی که می‎خواهند پیمان با همسر خویش را به پایان برسانند و طلاق را به عنوان انتهایی بی‎انتها بپذیرند.

ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند - افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ - آمار ازدواج -  همه چیز درباره طلاق توافقی 

این آمار بالای طلاق اولین سوالی را که به ذهن می‎آورد این است که دلیل جدایی این زوج‎های جوان که زمانی ادعا می‎کردند عاشق یکدیگرند، چیست؟

طلاق نتیجه انتخابی نادرست

در این باره علیرضا طهماسبیان، کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی می‎گوید: پدیده طلاق را باید در مقوله ازدواج کارشناسی و ریشه‎یابی کرد؛ قرار نیست همه ازدواج‎ها به طلاق کشیده شوند و پیوندی از هم پاشیده خواهد شد که از همان ابتدا غلط پایه‎گذاری شده باشد.

وی بیان کرد: مطالعات پژوهشگران در ایران نشان می‎دهد سبک و شیوه ازدواج در کشور نادرست است چرا که این شیوه نه تابع آداب و سنن گذشته بوده و نه از قوانین امروزی پیروی می‎کند.

این کارشناس پژوهشگری اجتماعی ادامه داد: سرگردانی جوانان میان آداب و سنن گذشته و روش‎های امروزی ازدواج سبب شده اغلب ازدواج‎ها به دور از معیارهای واقعی و لازم شکل گیرد و نهایتاً به طلاق کشیده شود.

طهماسبیان اظهار کرد: بیشتر خانواده‎ها از شیوه کسب شناخت خانواده مقابل اطلاعی ندارند و انتخاب معمولاً بین دختر و پسر در قالب احساسات شدید شکل می‎گیرد و این مسئله نیز منجر به بروز پدیده طلاق می‎شود.

عدم درک زندگی عمده‎ترین دلیل طلاق

وی با تاکید بر اینکه عدم درک زندگی عمده‎ترین دلیل طلاق در بین جامعه امروزی است، اضافه کرد: زوجین جوان توقعات واهی و غیرمنطقی از یکدیگر دارند و این قضیه باعث می‎شود به مرور زمان و در نتیجه محقق نشدن انتظارات، به طلاق از یکدیگر و جدایی تن دهند.

این کارشناس یادآور شد: توقعات نامعقول از ازدواج، محکومیت مردان، نداشتن فرزند، ضرب و شتم، تهمت، فحاشی، عدم هماهنگی جنسی و... از عمده‎ترین دلایل گسترش طلاق به شمار می‎رود.

عامل طلاق بین زنان و مردان متفاوت است

طهماسبیان یادآور شد: تغییر پیدا کردن هنجارها و ارزش‎های جامعه سبب شده ازدواج نیز در ساختارهای جدید شکل گیرد و مردان و زنان با ملاک‎های متفاوت نو تن به ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) داده و با ملاک‎هایی جدیدتر نسبت به طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) و جدایی بیندیشند.

 طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ 

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی دیگر علت بروز اختلاف بین زوج‎های جوان است؛ عدم اشتغال و بیکاری مرد سبب دخالت اطرافیان در زندگی زوجین و تشدید اختلاف بین آنها خواهد شد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: خیانت مردان و زنان به یکدیگر، عدم تناسب تحصیلات یکدیگر، فاصله‎ها طبقاتی، عدم داشتن مهارت زندگی کردن و کسب مسئولیت در قبال یکدیگر و... نیز از دیگر علل گسترش طلاق به شمار می‎رود.

طلاق، پیچیده‎ترین پدیده اجتماعی

طهماسبیان با اشاره به اینکه طلاق به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده که تشدید آن برای جامعه زیان‎آور است، گفت: طلاق پدیده‎ای چندبعدی و چند علیتی بوده که ریشه در سطح خرد و کلان دارد؛ شاید کمترین پدیده اجتماعی به پیچیدگی طلاق وجود داشته باشد زیرا تاثیرات عمیقی بر نظام‎های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... دارد.

وی افزود: رسانه‎های تصویری چون ماهواره، اینترنت و ابزارهای مجازی چون واتس‎آپ، وایبر، لاین و... نیز از عوامل موثر در طلاق بین جوانان است.

این کارشناس ارشد با ابراز نگرانی از اینکه بیشترین آمار طلاق مربوط به زوجین در سنین پایین ازدواج بوده، تصریح کرد: برنامه‎های فرهنگی مدون در رسانه‎های تصویری و صداو سیما، خودبازنگری و خودباوری جوانان به معنای رسیدن به رشد و بلوغ، سلامت روانی و آماده بودن برای مسئولیت خطیر زندگی، کمک از مراکز همسرگزینی یا مشاوره، اصلاح و تصحیح باورهای نادرست، منطقی کردن انتظارات زناشویی، رعایت مرزهای شخصی، همسان همسری و... راهکارهایی موثر در جهت کاهش پدیده طلاق و افزایش محبت و مودت ببین زن و شوهر است.

طهماسبیان یادآور شد: طلاق شیوه نهادینه شده اختیاری پایان یک ازدواج است که باید با ارائه راهکارهای موثر از گسترش آن جلوگیری کرد چراکه افزایش آن زنگ خطر جدی برای جامعه محسوب می‎شود.

آمارها حاکی از آن است که بیشترین طلاق‎های ثبت شده کشور در 4 سال اول عمر زندگی مشترک اتفاق می‎افتد و متاسفانه این مسئله در لرستان نیز صادق است و مدیرکل ثبت احوال این استان آمار نگران کننده‎ و تامل برانگیزی در این باره به خبرنگار ایسنا داده است.

بیشترین طلاق ثبت شده در بین مردان و زنان 20 تا 29 سال

حسین دریکوند، مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: در سال گذشته 3 هزار و 460 واقعه طلاق به ثبت رسیده و نسبت به مدت مشابه سال 92 که سه هزار و 458 مورد بوده، دو واقعه بیشتر به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: این آمار نشان می‎دهد که طلاق در لرستان شش صدم درصد افزایش داشته و سال گذشته هر شبانه‎روز 9 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و در گروه سنی زنان 20 تا 24 سال بوده است.

 حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان 

53 درصد طلاق‎های ثبت شده لرستان مربوط به 4 سال اول زندگی ازدواج

دریکوند اضافه کرد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده طی سال 93 در لرستان حدود 5.8 است یعنی در برابر هر 6 ازدواج، یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: 53 درصد طلاق‎های ثبت شده لرستان در چهار سال اول ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) به وقوع پیوسته است.

اسلام با اصل طلاق مخالف نیست اما به سادگی زیر بار آن نمی‎رود

حجت‎الاسلام مهدی مستأجران، کارشناس مذهبی و دینی نیز می‎گوید: از منظر اسلام طلاق فی نفسه اشکالی ندارد و زمانی که ادامه زندگی برای زوجین به قطع یقین ممکن نباشد، اسلام با جدایی‎ها مخالفتی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: درست است که اسلام با اصل موافقت نیست اما در مورد آن نیز سختگیر بوده و به سادگی زیر بار آن نمی‎رود چراکه خداوند ذات انسان‎ها را به خوبی می‎شناسد و می‎داند که آدم زودرنج بوده و تصمیم‎گیری‎های او بر اثر عصبانیت است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: به خاطر زودرنج بودن انسان‎ها و تصمیم‎هایی که ممکن است از سر عصبانیت گرفته شود، خداوند اجازه طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) را به راحتی به ما نمی‎دهد.

سرعت تصمیم‎گیری به علت کثرت طلاق در جامعه امروزی

مستأجران تصریح کرد: یکی از دلایل عمده طلاق در جامعه امروزی تصمیم‎گیری با شتاب و سرعت است؛ ما در زندگی فقط در حال دویدن هستیم و سرعت به تربیت انسانی‎مان رخنه کرده و باعث شده خیلی شتابان و عجولانه موضع‎گیری کنیم.

وی یادآور شد: با اینکه در دنیای امروزه کثرت اطلاعات داریم اما آگاهی‎هایمان عمیق نیست و تظاهر می‎کنیم که همه چیز را بهتر از دیگران می‎دانیم و این مسئله سبب می‎شود نسبت به همدیگر بی‎تفاوت باشیم و از درک یکدیگر غافل شویم.

 طلاق توافقی ، مراحل و شرایط وقوع آن چگونه است ؟ - وکالت زوجه در طلاق و تفویض حق طلاق به او

جامعه ما بحران مودت و دوستی دارد

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه طلاق یکی از جنبه‎های بحران جامعه ماست، خاطرنشان کرد: متاسفانه آستانه تحمل‎ها حتی در ارتباط با جنس موافق بسیار پایین آمده و ما خیلی زود از یکدیگر رنجیده خاطر می‎شویم و همین مسئله سبب جدایی‎ها می‎شود.

مستأجران با تاکید بر اینکه جامعه ما با بحران مودت و دوستی مواجه است، گفت: اگر زوجین جوان در برخورد با مسائل زناشویی اندکی بیشتر تامل کنند و عاقبت‎اندیش باشند، شاهد آمار نگران‎کننده طلاق نخواهیم بود.

از کوچکترین دلخوری‎ها، بدترین اتفاقات را حادث نکنیم

وی ادامه داد: زوج‎های جوان عملاً از تجربه بزرگان استفاده نمی‎کنند و یک ناراحتی سطحی منجر به جدایی می‎شود.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: مردم جامعه ما باید معرفت و نفس اجتماعی را بالا ببرند تا بتوانند با یکدیگر تعامل داشته و از کوچکترین ناراحتی‎ها، بدترین حادثه‎ها را نسازند.

اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق - منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین 

طلاق به هیچ وجه تنها راه حل ممکن نیست ولی متأسفانه اکثر زوجینی که از هم جدا می‎شوند فکر می‎کنند آخرین و یا تنها راه حل است.

"طلاق" ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) انتهایی بی‎انتها و جراحتی عمیق بر پیکره جامعه است که جلوگیری از گسترش آن یک برنامه‎ریزی کلی و همه‎جانبه را می‎طلبد.

تهیه ساناز رباطی، خبرنگار ایسنای لرستان

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.