×

اظهارنظری بر قرار بازپرس

اظهارنظری بر قرار بازپرس

چندی پیش پرونده ای از یکی از شعب بازپرسی برای اظهارنظر دربارۀ قرار نهایی واصل شد که علاوه بر جالب توجه بودن موضوع پرونده، نوع اتهام تفهیمی از سوی بازپرس و استدلال ایشان در توجه اتهام به متهم و صدور قرار مجرمیت هم قابل تأمل به نظر می رسید

اظهارنظری-بر-قرار-بازپرس

مصطفی عباسی

چندی پیش پرونده ای از یکی از شعب بازپرسی برای اظهارنظر دربارۀ قرار نهایی واصل شد که علاوه بر جالب توجه بودن موضوع پرونده، نوع اتهام تفهیمی از سوی بازپرس و استدلال ایشان در توجه اتهام به متهم و صدور قرار مجرمیت هم قابل تأمل به نظر می رسید.

شرح ماجرا:

در پروندۀ موردنظر با توجه به گزارش اولیۀ مرجع انتظامی موضوع از آنجا آغاز گردیده که در یکی از روزهای مهرماه سال 91 از سوی کلانتری یکی از محله های شهر به گشت همان کلانتری وقوع یک فقره درگیری در محلی اعلام می شود. گشت کلانتری به محل اعلام شده عزیمت نموده و به محض حضور در محل موردنظر، خانمی 28 ساله با هویت مشخص به نزد مأمورین گشت کلانتری آمده و بیان می دارد که ایشان به همراه همسرش هر دو کارمند هستند، لذا برای نگهداری فرزندشان در منزل، خانمی را به خدمت گرفته اند. امروز به صورت اتفاقی ساعت 14:30 دقیقه به منزل آمده و هنگام ورود به منزل با صحنه ای ناخوشایند روبرو گردیده است و آن اینکه خانم پرستار را به همراه مردی غریبه داخل اتاق خواب منزل مشاهده کرده است. با دیدن این صحنه سریعاً از منزل خارج شده و با کلانتری و 110 تماس گرفته است. در ادامۀ همین گزارش از سوی مأمورین اشاره گردیده که با اذن صاحب منزل به منزل موردنظر وارد شده و خانم موردنظر را در منزل رؤیت نموده و وی را به کلانتری دلالت داده اند و خانم موردنظر در اظهارات اولیۀ خود در کلانتری هویت مرد غریبه ای که به منزل وارد شده را اعلام نموده است.

در ادامۀ تحقیقات، خانم شاکی در تکمیل اظهارات اولیۀ خود در کلانتری بیان داشته که امروز به طور اتفاقی ساعت 14:30 به منزل آمده در صورتی که ساعت اداری وی تا ساعت 16 ظهر است. با کلید درب منزل را باز کرده و مشاهده نموده که فرزندش درهال منزل خوابیده است، سپس به دنبال پرستار بچه گشته و پس از ورود به داخل اتاق خواب ملاحظه نموده که پرستار به صورت کاملاً لخت با پسری روی تخت خوابیده است. با دیدن این صحنه به شدت ترسیده و فقط توانسته که فرزندش را بغل نموده و پس از قفل نمودن درب منزل، به خانۀ همسایه در طبقۀ بالا برود، اما با آمدن پلیس مرد موردنظر از روی بالکن فرار کرده است.

پرستار بچه که 23 ساله و دانشجو نیز بوده در دفاعیات خود در مرجع انتظامی و شعبۀ بازپرسی اظهار داشته که از 5 ماه پیش مرد موردنظر مزاحم وی شده به طوری که دو خط ایرانسل و همراه اول خود را تعویض نموده است. چند مدت خبری از وی نبود، ایشان نیز از اول مهرماه پرستار فرزند خردسال این خانواده شده است. مرد موردنظر مثل اینکه وی را تعقیب و آدرس خانه را پیدا کرده است. ساعت دو و نیم ظهر با توجه به داد و بیداد و تهدید ایشان مجبور شده به دلیل ترس از آبرو درب منزل را برای ایشان باز کند. ایشان عریان روی تخت نبوده و مرد موردنظر به زور ایشان را به روی تخت کشانده و جلوی دهان وی را گرفته است و از ایشان خواسته که حرفهای او را گوش کند. ده دقیقه نگذشته که مادر بچه وارد خانه شده و آن آقا از بالکن فرار می کند و ایشان نیز در منزل می ماند تا اینکه نیروی انتظامی سر می رسد.

در حین تحقیقات و ضمن ارائۀ شکواییه، پدر و مادر بچه از پرستارزن با عناوین؛ خیانت در امانت(در نگهداری فرزند)، آوردن مرد غریبه به منزل، استفاده از منزل شخصی به عنوان مکان فساد و فحشاء، آبروریزی و هتک حرمت از منزل، محله و همسایگان، ارتکاب اعمال منافی عفت در حضور فرزند خردسال اعلام شکایت نموده اند.

اقدامات بازپرس:

بازپرس در جریان رسیدگی به پرستار بچه اتهام خیانت در امانت از طریق استفاده از محل سکونت شکات که جهت پرستاری کودک ایشان در اختیار وی بوده به طریقی غیر از منظور مالک منزل، را تفهیم و برای ایشان قرار کفالت صادر می کند. با تکمیل تحقیقات بازپرس دربارۀ پرستار به اتهام خیانت در امانت با همان شرح، قرار مجرمیت صادر نموده و اعلام می نماید پرونده در خصوص اتهام مرد متواری مفتوح به رسیدگی است.

اظهارنظر:

بنده نیز در مقام اظهارنظر در خصوص قرار نهایی بازپرس ضمن تذکر این نکته که در خصوص اتهام متهم دائر بر ایجاد رابطۀ نامشروع یا ارتکاب عمل منافی عفت غیر از زنا اظهارنظر نشده است، اعلام نمودم موضوع نمی تواند خیانت در امانت تلقی گردد، زیرا اولاً؛ منزل محل سکونت شکات به پرستار داده یا سپرده نشده، بلکه صرفاً اجازه حضور در ملک در ساعات مشخص به منظور مراقبت از بچه داده شده است. ثانیاً؛ به فرض اینکه معتقد به سپرده شدن ملک به پرستار باشیم، در این صورت نیز تحقق بزه خیانت در امانت بعید به نظر می رسد زیرا لازمه تحقق این جرم ورود ضرر مادی به مالک است. در حالیکه در قضیۀ مطروحه ورود ضرر مادی قابل تصور نیست. ثالثاً؛ در بزه خیانت در امانت و در رکن روانی آن مرتکب باید قصد اضرار مادی به مالک را داشته باشد در حالیکه در موضوع حاضر مرتکب صرفاً قصد استفاده از ملک جهت التذاذ جنسی را داشته و قصد اضرار به مالک را نداشته است.

منبع : وبلاگ دلیل

برگرفته از سایت حقوقی راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.