×

دولت آمریکا در پرونده مصدومان شیمیایی ملزم به پرداخت غرامت شد

دولت آمریکا در پرونده مصدومان شیمیایی ملزم به پرداخت غرامت شد

رییس کل دادگستری استان تهران گفت مصدومان شیمیایی دوران دفاع مقدس دعاوی متعددی علیه دولت آمریکا مطرح کرده‌اند که بسیاری از این دعاوی تاکنون برابر قوانین و مقررات رسیدگی شده است

دولت-آمریکا-در-پرونده-مصدومان-شیمیایی-ملزم-به-پرداخت-غرامت-شد

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: مصدومان شیمیایی دوران دفاع مقدس دعاوی متعددی علیه دولت آمریکا مطرح کرده‌اند که بسیاری از این دعاوی تاکنون برابر قوانین و مقررات رسیدگی شده است.

قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی - قانون الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران - لزوم پرداخت غرامت به ایران از دیدگاه حقوق بین الملل 

 به گزارش روابط عمومی دادگستری تهران، غلامحسین اسماعیلی، در دیدار با مراجع بزرگ تقلید، آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی با اشاره به خدمات دادگستری استان تهران اظهارکرد: یک پنجم کار قضایی کشور در این دادگستری انجام می‌شود و پرونده‌های مطروحه نیز در سطح ملی و بعضاً بین المللی است. وی افزود: همچنین رسیدگی به جرایم مقامات دولتی نیز در همین تشکیلات قضایی به انجام می‌رسد، تعدادی از شهروندان ما به ویژه مصدومان شیمیائی دوران دفاع مقدس دعاوی متعددی علیه دولت آمریکا مطرح کرده‌اند که بسیاری از این دعاوی تاکنون برابر قوانین و مقررات رسیدگی و احکام قضایی مبنی بر الزام دولت آمریکا به پرداخت غرامت ( مقالات مرتبط با غرامت - سوالات مرتبط با غرامت ) و خسارت‌های تنبیهی صادر شده است. وی ادامه داد: در کنار این پرونده‌ها، موضوعات مهم دیگری از قبیل مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری هم مطرح است و سالانه هزاران میلیارد تومان از سرمایه ملی که توسط افراد سودجو  به تاراج رفته به بیت المال عودت داده می‌شود. اسماعیلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوران تصدی خود، گفت: یکی از اقدامات ما اهتمام ویژه برای برنامه‌ریزی در جهت رسیدگی به پرونده‌های مسن بود که تاکنون 50 درصد این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده‌اند.

آیا می دانید کمک ، غرامت و پاداش جان سازمان ها دیه محسوب نمی شود ؟ - محکومیت آمریکا به پرداخت غرامت ایران 

   اطاله دادرسی به کل تشکیلات قضایی لطمه می‌زند

آیت‌الله  مکارم شیرازی هم در این دیدار گفت: متأسفانه برخی وکلا در پرونده‌هایی به وکالت می‌پردازند که مفهوم آن جلوگیری از احقاق حق است و این موضوع برای آنان کاملاً عادی شده، بنابراین لازم است با نظارت دقیق دستگاه قضا، این امر ساماندهی شود.  وی اظهارکرد:  اینکه دستگاه قضا بیش از سایر دستگاه‌ها مورد توجه مردم است، به عبارت دیگر خوب و بد نظام را در دستگاه قضایی می بینند پس اگر بخواهیم حکومت را یک حکومت عادلانه و صحیح نشان بدهیم باید با دستگاه قضایی که سالم است ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم، البته وجود تخلف های جزئی در گوشه و کنار امری طبیعی و قابل اغماض است و خوشبختانه مجموعه قوه قضاییه سالم به نظر می‌رسد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی اسلام، امتیازاتی وجود دارد که در هیچ دستگاه قضایی در جهان وجود ندارد. بنابراین کار شما در دو جهت اهمیت بسزایی پیدا می‌کند اول کارآیی نظام بعد از پیروزی انقلاب و دوم کارآیی کل احکام اسلام و البته تحقق آن منوط به اجرای مواردی است که در متن گزارش ریاست کل آمده بود.

ضرورت درخواست غرامت ازسوی ایران نسبت به تحریم های مظلومانه - لغو تحریم های غیرقانونی باید با پرداخت غرامت جبران شود 

   بوروکراسی‌ها حذف شود تا مشکلات مردم زودتر حل و فصل گردد

آیت‌الله سبحانی  هم در دیدار با رییس کل دادگستری استان تهران، با تاکید بر اینکه رسول مکرم اسلام (ص) از محضر خداوند متعال مسئلت می‌فرمایند که: خدایا محبت مرا در دل مردم قرار بده، این برای آن است که مردم او را دوست بدارند تا ایمان بیاورند و اعمال خود را با او تنظیم کنند و خواستن چنین محبتی مقدمه هدایت مردم است. گفت: حال اگر ما هم بخواهیم مردم ما را دوست داشته باشند باید برای آنها کار کنیم زیرا با خدماتی که رسول گرامی اسلام (ص) انجام دادند بشریت از ورطه جهالت نجات یافت لذا امروز به همین جهت ایشان در دل جهانیان مقام عظیمی دارند. وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: کسانی که به خدا ایمان داشته و عمل صالح انجام بدهند خدا نیز محبت آنان را در دل ها ایجاد می‌کند. حال اگر مسئولین و کارکنان دادگستری واقعاً مایلند که این نظام در دل مردم جای بگیرد باید برای آنان خدمت کنند والا صرف گفتار ایجاد محبت نمی‌کند، چرا پیامبران همچون نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت مسیح و اولیاء خدا حتی پس از گذشت قرن‌های متمادی هنوز در دل‌ها جای دارند، چون مصداق کلام وحی‌اند. آیت‌الله سبحانی در پایان گفت: اگر رسیدگی به یک پرونده در دادگستری سال‌ها طول بکشد این امر قلب مردم را رنجور می‌کند، پس ضرورت دارد راه‌ها کوتاه شده و بوروکراسی‌های بیهوده حذف شود تا مشکلات مردم زودتر حل و فصل شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.