×

قضازدایی و تبدیل مجازات حبس، عفو متهم و صدور احکام زندان کمتر راهکار کاهش زندانیان است

قضازدایی و تبدیل مجازات حبس، عفو متهم و صدور احکام زندان کمتر راهکار کاهش زندانیان است

حقوقدانان و قضات مواردی مانند قضازدایی و تبدیل مجازات حبس راهکارهای کاهش زندانیان، عفو متهم و صدور احکام کمتر و کوتاه تر زندان برای متهمان را از راهکارهای کاهش شمار زندانیان در کشور برشمردند

قضازدایی-و-تبدیل-مجازات-حبس،-عفو-متهم-و-صدور-احکام-زندان-کمتر-راهکار-کاهش-زندانیان-است وکیل 

حقوقدانان و قضات مواردی مانند قضازدایی و تبدیل مجازات حبس ( مقالات مرتبط با حبس - سوالات مرتبط با حبس ) راهکارهای کاهش زندانیان، عفو متهم و صدور احکام کمتر و کوتاه تر زندان برای متهمان را از راهکارهای کاهش شمار زندانیان در کشور برشمردند.

 تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی - مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی 

 قضازدایی و تبدیل مجازات حبس، عفو متهم و صدور احکام زندان‌ کمتر راهکار کاهش زندانیان است

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، یکی از مشکلات دامنگیر دستگاه قضا که سالیان سال همواره از زبان مسئولان فعلی و قبلی قوه قضائیه شنیده می شد و می شود شمار زیاد زندانیان و کاستی زندان در کشور است که مشکلاتی را برای دستگاه قضا ایجاد کرده است ضمن اینکه این شمار بالای زندانیان مشکلات اجتماعی نیز در جامعه ایجاد می کند یعنی خانواده این زندانیان از نظر معیشتی و استحکام خانواده دچار مشکل می شوند.

این مشکلات ایجاد شده معیشتی برای خانوادهای زندانیان در حدی است که چندی پیش یکی از مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره)گفت، هر زندانی که به زندان می رود یک خانواده بی سرپرست به خانواده های تحت پوشش این کمیته افزوده می شود.

قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس 

در همین ارتباط، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه در هفته این قوه مطالباتی را از دستگاه قضا مطرح کردند که یکی از این مطالبات کاهش شمار زندانیان کشور بود که در این راستا با چند نفر از حقوقدانان و قضات کشور گفت وگویی انجام دادیم و راهکارهای دستیابی به این مطالبه را بررسی کردم.
قضازدایی و تبدیل مجازات حبس راهکارهای کاهش زندانیان است

عزت‌الله یوسفیان در رابطه با راهکارهای کاهش زندانیان به عنوان یکی از مطالبات رهبری از دستگاه قضا گفت: قضازدایی از مسائلی  است که در دنیا در حال انجام است و در زمان ریاست فعلی و قبلی قوه قضاییه مطرح بوده است و یکی دیگر از مسائل تقلیل مجازات‌ها است.

وی افزود: امروزه در دنیا مجازات‌ها فقط مجازات حبس نیست بلکه مجازات جدیدی مطرح است که می‌تواند جایگزین حبس باشد که این گونه مجازات‌های جایگزین را به راحتی می‌توان انجام داد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با این اقدام هم از هزینه زندان کاسته می‌شود و هم اثرات نامطلوبی که زندان بر فرد می‌گذارد کاسته می‌شود.

یوسفیان تاکید کرد: بسیاری از مجازات‌های حبس را می‌توان تغییر داد. چنانچه در ماده 17 برنامه 5 ساله آمده است هر جرمی که به حبس زیر دو ماه منجر شود می‌تواند به جریمه نقدی تبدیل شود و بر این اساس ما می‌توانیم بسیاری از مجازات‌های قانون را به جزای نقدی تبدیل کنیم.

زندان از دیدگاه قرآن و روایات چه کسی نخستین زندان را ساخت ؟ - زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است 

وی افزود: حبس‌های خانگی یکی از راه‌ها است که می‌توان با گسترش دادن آن با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم مجازات زندان را تغییر داد و با نصب دوربین در داخل منزل محکوم را کنترل کرد.

این نماینده مجلس گفت: به هر حال ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در هر دو محور قضازدایی و همچنین ایجاد مجازات‌های جایگزین حبس ( مقالات مرتبط با حبس - سوالات مرتبط با حبس ) حرکت کنیم.

یوسفیان گفت: اکنون بسیاری از مسائل و اموری است که می‌توان آنها را حل و فصل کرد مانند موضوع تعزیرات حکومتی یعنی همه موارد را فورا به قوه قضاییه ارجاع ندهیم تا قوه قضاییه زیر بار عظیم پرونده‌ها و زندانیان تحت فشار قرار گیرد و نتیجه‌ای نیز عاید نشود.

قاضی می‌تواند متهم را عفو کند/ غرض از مجازات متهمین بازدارندگی است

موسی قربانی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاهش زندانیان گفت: در این مورد دو موضوع کاهش قرارهای تأمین منتهی به بازداشت و همچنین اعمال مجازات‌های جایگزین مؤثر است.

وی در خصوص موضوع اول گفت: غرض از تأمین اخذ شده از متهم، در دسترس بودن وی است تا قاضی بتواند تحقیقات خود را انجام دهد ولی متأسفانه برخی قضات به راحتی قرارهایی صادر می‌کنند که منجر به بازداشت افراد می‌شود در حالی که می‌تواند قرار دیگری در رابطه با بسیاری از افراد که اهل فرار نیستند، صادر کند.

قربانی خاطرنشان کرد: دست قاضی باز است تا قراری که منجر به بازداشت نمی‌شود را صادر کند و این راهی قانونی است چرا که این بازداشت‌ها و زندانی شدن متهمین غیر از اینکه زندان‌ها را پر می‌کند، نتیجه دیگری ندارد.

نماینده پیشین مجلس تأکید کرد: گاهی مجازات متهم قصاص یا شلاق است و در این صورت چنانچه متهم بازداشت شده باشد، زندانی وی هدر رفته است و مجازات مضاعف تحمل کرده است برای مثال کسی که شراب خورده باشد در نهایت باید او را شلاق زنند چرا که حد است و قاضی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - آزادی بیان در زندان - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان 

وی افزود: حال اگر این فرد را بازداشت کنیم جدا از مجازات خود چند روز را در حبس سپری کرده است یعنی مجازات مضاعف تحمل کرده است، در اینجا چه کسی پاسخگوی این زندان رفتن خواهد بود.

قربانی خاطرنشان کرد: این موضوع در رابطه با پرونده‌های قتل فجیع‌‌تر است و رسیدگی با این 5 سال به طول می‌انجامد و فرد تمام این 5 سال را در زندان سپری می‌کند و این موضوع جدا از بدآموزی، طرفین دعوا را نیز ناراضی می‌کند یعنی شاکی از تأخیر در قصاص و متشاکی از تحمل حبس قبل از قصاص، شاکی است.

نماینده پیشین مجلس گفت: بنابراین قوه قضاییه باید اینگونه موارد را خارج از نوبت رسیدگی کند تا زندان‌ها مملو از زندانی نشود و تبعات منفی ایجاد نشود.

وی مجازات‌هایی غیر از مجازات حبس برای جرائم را از دیگر راهکارهای کاهش زندانیان برشمرد و گفت: وقتی جریمه‌ها در حالی به بازداشت منجر می‌شود که شرع مقدس مجازات شلاق را در نظر گرفته است مانند ارتباط نامشروع و دزدی که در این موارد شلاق مؤثرترین مجازات است اما کنار گذاشته شده است.

قربانی ادامه داد: مجازات‌های جایگزین باید در مواردی به کار گرفته شود که اثرگذاری مجازات حفظ شده و تبعات منفی زندان منتفی شود بنابراین در اعمال مجازات‌ها مؤثرترین مجازات تنبیه بدنی است که متاسفانه قضات کمتر از آن استفاده می‌کنند که این کار درستی نیست.

نماینده پیشین مجلس گفت: نکته دیگر استفاده از مجازات‌های جایگزین براساس آیین دادرسی جدید است که متأسفانه قضات این کار را انجام نمی‌دهند البته باید توجه داشت که قاضی باید نیم‌نگاهی به نتیجه مجازات نیز داشته باشد و در تمامی این موارد مجازات را جایگزین نکند.

وی افزود: بسیاری از خطاکاران براساس قرار گرفتن در فضایی خاص خطا کرده‌اند و همه ما می‌دانیم که این افراد با کشانده شدن به دادگاه و چند روز زندانی شدن متنبه شده‌اند و زندانی بیشتر از مدتی مشخص نه تنها اثر زندان را اضافه نخواهد کرد بلکه آن را بی‌اثر خواهد کرد.

قربانی تأکید کرد: آنچه در روح قانون مجازات اسلامی فعلی در مجلس هشتم تصویب شد، این است که مجازات باید بازدارنده باشد و اگر کسی بدون اعمال مجازات متنبه شده باشد، اصراری بر اعمال مجازات نیست و حتی عفو متهم در اختیار قاضی قرار گرفته است و وی می‌تواند با در نظر گرفتن شرایطی متهم را عفو کند.

نماینده پیشین مجلس گفت: اینها راه‌هایی است که باید با شرایطی منطقی و درست از آنها استفاده کرد تا شمار زندانیان کاهش یابد نه اینکه با استفاده نامناسب فساد ایجاد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر حال که نمی‌توانیم به هر دلیلی این روش‌ها را اجرا کنیم باید زندان بسازیم تا با ازدحام موجود، بدآموزی در زندان‌ها صورت نگیرد و در کنار این مقدار پول که در مملکت خرج می‌شود یک زندان نیز باید بسازیم.

اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - پانزده روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و عید فطر -  بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود 

قاضی می‌تواند به واسطه قانون و با اختیارات خود احکام زندان کمتری صادر کند

سید یونس موسوی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با راهکارهای کاهش زندانیان به عنوان یکی از مطالبات رهبری از دستگاه قضا اظهار کرد: در قوانین فقهی مجازات‌های زندان در قیاس با حدود و تعزیرات بسیار کمتر است.

وی تصریح کرد: تعزیرات نیز در اختیار قاضی یا حاکم است یعنی قاضی می‌تواند جزای نقدی، زندان یا شلاق را برای مجرم در نظر بگیرد یا حتی وی را عفو کند.

موسوی افزود: اما در برخی از جرائم خطرناک باید شخص مجرم را مدتی در بازداشت نگاه‌داشت مانند افراد شرور که برای جامعه خطرناک‌اند و نمی‌توان آنها را در جامعه رها کرد یا اینکه انها را درجا اعدام کرد.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: برای کاهش زندانیان، قاضی می‌تواند در جایی که جرایم خطرناک نباشند متهم را به جزای نقدی محکوم کند یا اینکه وی را شلاق بزند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت دادن به متهمین و مجرمین دیون و چک‌های برگشتی در صورتی که این افراد توانایی مالی برای پرداخت ندارند یکی دیگر از روش‌های کاهش زندانیان است چرا که فرد اگر به زندان بروند درآمدی نخواهد داشت تا پول خواهان را به وی بازگرداند ضمن اینکه خانواده مجرم نیز سربار جامعه می‌شود.

موسوی گفت: قاضی می‌تواند برای پیشگیری از تأخیر در رسیدگی پرونده با هدف صلح و سازش یک یا دو جلسه برگزار کنند و به جای زندانی کردن فرد مشکل را با وثیقه و تعهد مرتفع کنند نه اینکه تا فردی شکایت کرد طرف مقابل را که محکوم نیز باشد به زندان بیاندازد.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: عامل دیگر برای کاهش شمار زندانیان استفاده قاضی از اختیارات فقهی و قضایی خود برای صدور آراء خفیف زندان است چرا که در بسیاری موارد می‌توان افراد را به جای تحمل 7 سال زندان‌ به یکسال زندان محکوم کند تا از این طریق هم زندانها پر نشوند و هم هزینه‌های تحمیلی به حاکمیت کاهش یابد.

وی روش دیگر کاهش زندانیان را نیز عفو‌های صورت گرفته توسط مقام معظم رهبری در مناسبت‌های خاص برشمرد.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.