×

زنگ خطر ورود پرستار تجربی به مراکز درمانی

زنگ خطر ورود پرستار تجربی به مراکز درمانی

تربیت کمک پرستاران برای ارائه خدمات پایین‌تر از سطح پرستاری و مهمتر از آن حل مشکل کمبود پرستار در کشور راهکاری است که در حال حاضر حدود یکسالی از طرح آن می‌گذرد

زنگ-خطر-ورود-پرستار-تجربی-به-مراکز-درمانی

تربیت کمک پرستاران برای ارائه خدمات پایین‌تر از سطح پرستاری و مهمتر از آن حل مشکل کمبود پرستار در کشور راهکاری است که در حال حاضر حدود یکسالی از طرح آن می‌گذرد و به نظر می‌رسد این روزها باید منتظر ورود نیروهایی بود که به صورت تکنیکال و غیر دانشگاهی آموزش دیده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد جامعه پرستاری کشور چندان به این راهکار نه تنها امید ندارد بلکه انتقادات زیادی را نیز به آن وارد می‌کند، تا با آنجا که دبیرکل خانه پرستار، ورود این پرستاران که از آنها به عنوان پرستار تجربی یاد می‌شود را به مراکز درمانی زنگ خطری برای سلامت بیماران می‌داند.

قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران - تصویبنامه راجع به حقوق فوق العاده ویژه پرستاران - مسئولیت های قانونی حرفه پرستاری 

به ازای هر یکهزار نفر در کشور، 1.2پرستار و برای بخش روان، چهار صدم پرستار وجود دارد ودر یک جمله سلیس و روان وضع همه کشورها به جز افغانستان از نظر تعداد پرستار، از ایران بهتر است. درترکیه به ازای هر تخت 2.8، در کشورهای اروپایی هشت و در ژاپن 13پرستار وجود دارد، در حالی‌که در ایران به علت کمبود پرستار، یک پرستار اورژانس 15ساعت در روز کار می کند. این‌ اظهار نظر فردی است که حدود 2سال است که سکان هدایت بزرگترین نهاد متولی بهداشت و درمان کشور را در دست دارد.
این آمار و ارقام ها همچنین گلایه‌ها و اعتراض‌های پرستاران از فشار کاری به دلیل کمبود نیرو به ویژه با اجرایی شده طرح تحول نظام سلامت در کشور، اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری و مواردی از این قبیل همه و همه موجب شد تا محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت اعلام کند که طی آموزش‌های یکساله افرادی با عنوان کمک پرستار تربیت می‌شوند تا کارهای اولیه‌ای که در شرح وظایف پرستاران نیست و به همراه بیماران تحمیل می‌شوند را به عهده بگیرند.
همان نیروهایی که محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار از آنها به عنوان پرستار تجربی یاد می‌کند و اجرایی شده این برنامه را زنگ خطری برای سلامت بیماران می‌داند با این استدلال که قرار است افراد دیپلمه با 200ساعت آموزش تئوری به بیمارستان بیایند، با توجه به این موضوع آنها چه کمکی می‌توانند به بیمار کنند؟

در منشور حقوق شهروندی به قشر پرستار توجه شده است ؟ - قانون استخدام پرستاران 

   جذب 15هزار کمک پرستار

وی این را هم می‌گوید که قرار است 15هزار کمک پرستار جذب شوند که اگر این افراد برای بالین در نظر گرفته شوند، نه تنها مشکلات بیماران کم نمی شود که برعکس، چالش هایی نیز برای نظام سلامت به وجود می آورد. افرادی که شرط جذب آنها داشتن هر نوع دیپلم و معدل حداقل 12 عنوان شده است.این در حالی است که برخی از پرستاران معتقدند هدف وزارت بهداشت از اجرای این طرح به‌کارگیری نیروهایی با سطح تحصیلات پایین‌تر و حقوق و مزایای کمتراست تا ضمن جبران کمبود پرستار، به جای استفاده از فارغ التحصیلان بیکار دانشکده‌های پرستاری، از زیربار اجرای طرح‌هایی چون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم شانه خالی کند.
با این وجود اما عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براین باور است که تربیت کمک پرستار در واقع برای کمک به این نیروها، همچنین بیماران است، زیرا که در حال حاضر، در بیمارستان‌ها بخشی از خدمات را همراهان بیمار می‌دهند و یک پزشک و یک پرستار داریم. قرار است با گرفتن کمک پرستار بخشی از خدمات مورد نیاز را این افراد انجام دهند.

   آخرین آمار مهاجرت سالانه پرستاران

کمک پرستارها در شرایطی قرار است به قدم در راهروهای پرپیچ و خم بیمارستان‌ها بگذارند که گفته می‌شود سالانه 350 پرستار ایرانی به دیگر کشورها سفر می‌کنند که البته به نظر‌می‌رسد این رقم نسبت به سال‌های گذشته با کاهش 150 نفری در سال روبرو شده است و براین اساس به نظر می‌رسد شرایط اشتغال در مراکز درمانی کشور برای این افراد آنگونه که باید باشد نیست، نکته‌ای که توجه به آن شاید بتواند کمی از بار این دغدغه یا همان کمبود نیروی متخصص در این حوزه بکاهد. البته در کنار این همه این گلایه‌ها صفر بودن آمار بیکاری در این قشر موضوعی که چندی پیش احمد نجاتیان، قائم مقام سازمان نظام پرستاری عنوان کرده است، نکته‌ای با توجه به کمبود پرستار در کشور شاید انگیزه‌ای باشد که بتواند کمی دست و دل متقاضیان ورود به این رشته را البته به شرط داشتن انگیزه بلرزاند، هرچند که داستان فشار کاری و گلایه از درآمد در حرفه مانند بسیاری از حرفه‌های دیگر ممکن است عنوان شود. هرچند که شریفی مقدم با این امر نه تنها موافق نیست بلکه تاکید دارد که سالانه هشت هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم که وزارت بهداشت نتوانسته حتی 50 درصد آنها را جذب کند.

   دلیل کمبود پرستار در کشور چیست؟

 با این وجود دلیل کمبود پرستار در کشور چیست؟ ناهمگون بودن ظرفیت پذیرش یا مشکل نبود ظرفیت استخدام و به کار گیری نیرو؟واقعیت این است که قبل از انقلاب اسلامی تنها 11مدرسه پرستاری در کشور داشته‌ایم، اما در حال حاضر 170دانشکده پرستاری و بیش از 200برنامه درسی در این زمینه تدریس می‌شود. براین اساس بیش از 120هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشکده‌های پرستاری شده‌اند و هم اکنون نیز 50هزار نفر در این رشته در حال کسب علم و تحصیل هستند. همچنین به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری کشور تعداد پرستاران در 850 بیمارستان کشور 140 هزار نفر است هرچند که با توجه به جمعیت موجود و تخت‌های بیمارستانی با کمبود پرستار مواجه هستیم و باید 2برابر این تعداد پرستار مشغول به کار باشد. همه این موارد موجب شده است که اگرچه در سال 83، 40 هزار پرستار بیکار داشتیم امروز با کمبود نیرو در این حوزه از نظام سلامت کشور مواجه شویم. موضوعی که شاید بیش از تربیت نیروهای کمکی ضرورت تربیت پرستار تخصصی را گوشزد می‌کند.

دولت به وعده های داده شده به پرستاران عمل کند - تصویب آئین نامه قانون کاهش ساعت کاری پرستاران 

نکته‌ای که شر یفی مقدم اینگونه به آن اشاره دارد، اینکه بیش از

 25 هزار کمک بهیار آماده کار در کشوروجود دارد و  نیمی از این افراد توسط سازمان نظام پرستاری و مابقی نیز توسط انجمن پرستاری، تربیت شده اند و بیکار هستند. اگر حرف، درد مردم است، این همه کمک بهیار داریم که می توانند آنها را جذب کنند.نیروهایی که به گفته رستمیان ممکن است مجموعه‌ای از خدماتی را که یک بیمار نیاز دارد، از جمله در بخش بهداشتی را یک پرستار انجام دهد. در این میان کمک‌پرستار چنین خدماتی را به بیمار می‌دهد و کمک حال پرستار می‌شود، دیگر اینکه ما به دلیل کمبود پرستار و پرسنل بخشی از کارها را به همراه بیمار واگذار می کنیم و همراه بیمار چون اطلاعات کافی ندارد می‌‌تواند عامل مشکلاتی شود.
اظهار نظری که شریفی مقدم با آن موافق نیست زیرا که به باور وی سپردن سلامت بیمار دست چنین افرادی، افزایش خسارت و مرگ و میر به دنبال می آورد.با مروری بر اخبار در این حوزه به این نتیجه می‌رسید که شاید کمی اظهار نظر در این باره به ورطه غیرعلمی شدن سوق یافته است و بهتر است وزارت بهداشت، آماری از پرستاران فارغ التحصیل، مشغول به کار و ... تهیه کند تا اگر نیروهای تحصیل کرده و متخصص بیکاری در این حوزه وجود دارد ابتدا شرایط اشتغال برای آنها فراهم شود و در گام بعدی با توجه به نیاز موجود از ظرفیت رشته‌هایی که بازار کار برای آنها چندان فراهم نیست کاسته و بر ظرفیت این قبیل رشته که با کمبود نیروی متخصص مواجه است، افزوده شود تا شاید  این مشکل برای همیشه رفع شده و با انتقادهای مستمر افکار عمومی به ویژه خانواده بیماران مشوش نشود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.