×

قانون مربوط به امور مالیاتی به شفاف سازی امور کمک می کند

قانون مربوط به امور مالیاتی به شفاف سازی امور کمک می کند

یک حقوقدان معتقد است که قانون مربوط به امور مالیاتی به شفاف‌سازی امور کمک زیادی خواهد کرد و از سوی دیگر موجب هدایت سرمایه‌ها از موسسات مالی و بانک‌ها به سایر امور اقتصادی خواهد شد

قانون-مربوط-به-امور-مالیاتی-به-شفاف-سازی-امور-کمک-می-کند

یک حقوقدان معتقد است که قانون مربوط به امور مالیاتی ( مقالات مرتبط با مالیات - سوالات مرتبط با مالیات ) به شفاف‌سازی امور کمک زیادی خواهد کرد و از سوی دیگر موجب هدایت سرمایه‌ها از موسسات مالی و بانک‌ها به سایر امور اقتصادی خواهد شد.

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف - مالیات بر ارث - قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد - مصادیق جرم مالیاتی و نحوه برخورد با آن مشخص شد ، تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی -  قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض 

نجفی‌توانا ، با اشاره به قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: در روابط اجتماعی و چارچوب حقوق شهروندی در اکثر کشورهای جهان، حریم خصوصی در قوانین پیش‌بینی شده و مورد حمایت سیاسی، اجتماعی، مدنی و کیفری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در رابطه با مسائل و حریم خصوصی اشخاص در امور مالی در اکثر کشورها معمولا مرسوم است که حساب‌های اشخاص و حتی دولت‌ها در موسسات مالی به صورت ماهرانه نگهداری و ارائه اطلاعات پیرامون آن ممنوع است. این امر حتی در خصوص کشورهایی که در شرایطی در تعارض با کشورهای صاحب نفوذ قرار دارند مجرا بوده است.

قانون مالیات بر درآمد - رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون مالیات - انتخاب 6 دفتر اسناد رسمی برای ارائه خدمات الکترونیک مالیاتی 

این حقوقدان خاطرنشان کرد:‌ در عین حال در مواردی قوانین ورود به حریم خصوصی را تجویز می‌کند، مانند روابط مربوط به امور مخابراتی اشخاص که قوانین در شرایط خاص اجازه بررسی اطلاعات را می‌دهد، البته در اموری که مربوط به مسائل مهمتری مانند امنیت اشخاص یا امنیت جامعه باشد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: در بحث امور بانکی و حساب‌های بانکی اصل بر این است که این حساب‌ها محرمانه است و باید بین دو طرف یعنی سپرده‌گذار و سپرده‌گیر این اطلاعات به صورت محرمانه باقی بماند. امری که در کشور ما تاکنون جاری و صادق بوده است.

وی تصریح کرد:‌ در مواردی که شخصی متهم به ارتکاب جرم و یا در مظان اتهام به جرایمی باشد که حساب‌های بانکی وی بتواند در شفاف سازی این گونه اتهامات موثر و مفید واقع شود، حتی قبل از تصویب این قانون مراجع قضایی این اختیار را داشتند که با حکم قضایی اطلاعات لازم را تحصیل کرده و در فرایند دادرسی مورد بهره‌برداری قرار دهند.

این حقوقدان اظهار کرد: در مورد قانون مربوط به امور مالیاتی ( مقالات مرتبط با مالیات - سوالات مرتبط با مالیات ) آنچه مسلم است این است که این قانون در شفاف سازی امور کمک زیادی خواهد کرد، اما از تبعات منفی آن می‌توان به کم شدن اعتماد مردم به موسسات مالی اشاره کرد، به ویژه افرادی که دارای درآمدهای بالایی هستند و علاقمند نیستند که دیگران از کیفیت و کمیت آن مطلع شوند. در نتیجه این قانون موجب هدایت سرمایه‌ها از موسسات مالی و بانک‌ها به سایر امور اقتصادی خواهد شد.

عدم پرداخت مالیات یکی از جرائم اقتصادی است - مرتکبان جرایم مالیاتی مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه هستند 

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد:‌ با این قانون به نوعی یک سپرده ثابت تبدیل به پول سرگردان خواهد شد و نقدینگی را در بازار دچار نوسان خواهد کرد. همین امر موجب بروز برخی از تحولات در معاملات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد که می‌توان به ورود سکه و ارز‌های خارجی به عرصه‌ بازار اشاره کرد.

وی ادامه داد: از این حیث می‌توان این قانون را در تعارض با روند متعادل شرایط اقتصادی فعلی در جامعه و کم شدن اعتماد عمومی نسبت به موسسات مالی دانست. واقعیت این است که فرار مالیاتی ( مقالات مرتبط با مالیات - سوالات مرتبط با مالیات ) در کشور ما بسیار زیاد است.

نجفی‌توانا افزود:‌ با تصویب آیین نامه‌ای در اجرای این قانون باید به گونه‌ای عمل شود که هم اعتماد عمومی حفظ شود و هم در مواردی که اشخاص از ادای وظایف قانونی خودداری می‌کنند، شفاف سازی صورت گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.