×

بازگشت 55 درصدی سالمندان به بازار کار

بازگشت 55 درصدی سالمندان به بازار کار

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور از بازگشت 55درصدی سالمندان پس از بازنشستگی به بازار کار خبر داد، این در حالی است که هفته گذشته نیز معاون وزیر بهداشت اعلام کرد 27درصد سالمندان بیکار و بدون حقوق هستند

بازگشت-55-درصدی-سالمندان-به-بازار-کار وکیل 

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور از بازگشت 55درصدی سالمندان پس از بازنشستگی به بازار کار خبر داد، این در حالی است که هفته گذشته نیز معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: 27درصد سالمندان بیکار و بدون حقوق هستند.

شرایط بازنشستگی -  مستمری بازنشستگی - جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی - ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت لغو شد - قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی صوب 1365

امروز 9مهر روز جهانی سالمندان است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در سال2015 حدود 900میلیون سالمند در جهان وجود دارد و پیش بینی می‌شود تعداد آنها در سال2050 به دومیلیارد نفر یعنی دو برابر میزان فعلی برسد. در سال2015، 11درصد جمعیت دنیا سالمند بودند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در سال2050 به 22درصد افزایش یابد و تعداد افراد 80سال به بالا به میزان چهار برابر افزایش یابد. اما خبر نگران‌کننده اعلام شده از سوی سازمان بهداشت این است که در حال حاضر تعداد افراد سالمند بالای 80سال از تعداد کودکان زیر چهارسال پیشی گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال2050 تعداد سالمندان از افراد زیر 14سال نیز بیشتر شود. به گفته رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، 60درصد جمعیت سالمند جهان در کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه هستند، پیش‌بینی می‌شود در سال2050، 80درصد جمعیت سالمندان در کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه باشند. در این میان بررسی‌های انجام شده در کشور ما نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از 6میلیون سالمند در ایران وجود دارد که به علت رشد بالای جمعیت در دهه‌های50 و 60، رشد سالمندی کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر بالاتر است. به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، نرخ امید به زندگی در دهه‌های اخیر نیز 20سال افزایش یافته است. اما سن امید به زندگی در کشورمان برای مردان 72سال و برای زنان 74سال اعلام شده است.

گذر از دالان تاریک صنعت بازنشستگی - دردسر شرط سنی بازنشستگی پیش از موعد معلولان

 38درصد سالمندان تقاضای حمایت مالی دارند

مطالعه‌ای در سال 92 در ایران نشان می‌دهد که 27درصد سالمندان بیکار بوده و بدون حقوق بازنشستگی هستند. 17درصد آنها نیز بدون هرگونه درآمد و حمایت مالی زندگی می‌کنند. اما آمارهای جهانی در بخش اشتغال سالمندان نشان می‌دهد 55درصد این افراد حتما پس از بازنشستگی دوباره شاغل خواهند شد که در ایران نیز آمار تقریبا مشابه آمار دنیاست.در این میان 32.7درصد از سالمندان از وضعیت اقتصادی خود رضایت دارند. بر اساس این تحقیق، اولین تقاضای سالمندان حمایت مالی است و 38درصد آنها تقاضای حمایت مالی دارند. همچنین 8.9درصد از سالمندان تنها زندگی می‌کنند و 52درصد از آنها احساس تنهایی می‌کنند. این تحقیق به بررسی مشکلات جسمی سالمندان هم پرداخته است. طبق مطالعه انجام شده، در بین سالمندان از نظر مشکلات جسمی 24درصد مشکلات اسکلتی - عضلانی، 38درصد مشکلات قلبی و عروقی و 33.8درصد نیز چربی‌خون بالا دارند. در این میان 31.5درصد از سالمندان از مشکلات شنوایی و 53درصد از مشکلات بینایی رنج می‌برند.

اما تعداد سالمندان پایتخت که تحت حمایت بهزیستی هستند به گفته احمد دلبری، مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران 8هزار نفر است که ماهانه 60هزار تومان به آنها پرداخت می‌‌شود. درباره تعداد کلی سالمندان تهران هم پریسا طاهری، رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت هم می‌گوید: یک‌میلیون و 102هزار و 123نفر در تهران سالمند هستند که این رقم این استان را در میان استان‌های کشور از حیث تعداد سالمندان در جایگاه نهم قرار می‌دهد.

از سوی دیگر بررسی‌های آماری نشان می‌دهد گیلان با 11.55درصد سالمند، پیرترین و سیستان و بلوچستان با 4.72درصد سالمند جوان‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آیند. همچنین تهران 9.05درصد سالمند دارد و تعداد سالمندانش از میانگین کشوری بیشتر است. در این میان تعداد سالمندان 13 استان کشور از میانگین کشوری بیشتر است که شامل استان گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، تهران، سمنان، اردبیل، کرمانشاه، یزد، اصفهان و زنجان است. همچنین جوان‌ترین استان‌های کشور به ترتیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان هستند.

بررسی قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی دز ارتباط با پیمانکاران - ابطال بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد کیفیت محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان

اما اگرچه به گفته طاهری، افزایش سالمندی در کشور یک چالش نیست، اما اگر شرایط بدون توجه به زیرساخت‌های آن باشد، می‌تواند به عنوان چالشی بزرگ شناخته شود. موضوعی که مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران هم به آن اشاره کرده است؛ به گفته دلبری، باتوجه به پیشروی به سمت سالمندی اگر وضع موجود را درست مدیریت کنیم، سالمندی نه تنها چالش نیست بلکه آن را می‌توان یک فرصت تلقی کرد، زیرا بسیاری از افراد قبل از رسیدن به سالمندی از بین می‌روند بنابراین فرد سالمند حتما موفقیتی در زندگی داشته که به دوران کهولت رسیده است.

آمار و ارقام مرتبط با افراد سالمند گفته شد و مسئولان این حوزه هم به این موضوع آگاه هستند که با جمعیت زیادی از سالمندان در این سال‌ها و به‌ویژه در سال‌های آینده روبه‌رو هستیم، سئوال اینجاست که در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ به اعتقاد رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، لزوم تعامل چندین ارگان برای ارتقای سطح سلامت در سالمندان ضروری است. در این میان وزارت بهداشت موظف است برای سالمندان برنامه‌ریزی کرده و به آنها ارائه خدمت کند. در حال حاضر برنامه‌هایی برای این گروه از جامعه تدارک دیده شده که یکی از این برنامه‌ها مراقبت ادغام یافته مختص پزشک و غیرپزشک است که مشتمل بر 15بیماری است. این برنامه براساس طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و در تمام دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و هر سالمندی که به خانه بهداشت در روستا و به مراکز بهداشتی در شهر مراجعه کند، می‌تواند خدمت دریافت کند.

 تدوین پروتکل اصلاح سبک زندگی

از سوی دیگر اصلاح سبک زندگی باید مدنظر قرار بگیرد. به گفته طاهری، براساس پروتکل تدوین شده، افراد غیرپزشک آموزش داده می‌شوند و سپس آنها برای سالمندان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند و بعد از آموزش دوباره فراخوانده می‌شوند تا مطمئن شویم که توصیه‌های ما وارد زندگی سالمندان شده است.

اما به‌نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های مهم سالمندان موضوع کسب درآمد است. مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران در این‌باره می‌گوید: کسب درآمد برای سالمندان استرس‌زاست و وابستگی آنها را افزایش می‌دهد، در بحث درآمد باید به دنبال منابع درآمدی و تامین زندگی سالمندان باشیم. حرکت‌هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست. برای مثال یکی از موضوعاتی که باید در زمینه درآمدی سالمندان بازنگری شود، یارانه‌ای است که به سالمند تعلق می‌گیرد. ما ماهانه به سالمندان حدود 60هزار تومان یارانه می‌دهیم اما همین که سالمند وارد سرای سالمندان می‌شود، یارانه‌ای که به او پرداخت می‌شود به بیش از 400هزار تومان افزایش می‌یابد و این باعث شده که متاسفانه تعداد مجهول‌الهویه‌ها در سرای سالمندان افزایش یابد بنابراین باید در این پرداخت‌ها تجدیدنظر شود. از سوی دیگر از آنجایی که در کشورهای توسعه‌یافته افرادی که از سالمندان نگهداری می‌کنند، بخشی از مالیات‌شان به خودشان برمی‌گردد پیشنهاد دلبری این است که می‌توان این برنامه را در کشور مطرح کرد. با توجه به مشکلات و بیماری سالمندان باید برای آنها مستمری‌های موقتی درنظر گرفته شود تا بتوانند در زمان بیماری از آن استفاده کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.