×

از تخریب وکیل در سریال زمانه تا بالی برای پرواز فرشته- احسان زررخ

از تخریب وکیل در سریال زمانه تا بالی برای پرواز فرشته- احسان زررخ

هفتم اسفند سال 1331 یادآور رخدادی است که از آن بوی عدالت به مشام می‌رسد، رخدادی که بال‌های فرشته عدالت را تکمیل کرد «وکالت»، بالی که در کنار بال قضاوت، فرشته عدالت را به پرواز درآورد

از-تخریب-وکیل-در-سریال-زمانه-تا-بالی-برای-پرواز-فرشته--احسان-زررخ وکیل 

هفتم اسفند سال 1331 یادآور رخدادی است که از آن بوی عدالت به مشام می‌رسد، رخدادی که بال‌های فرشته عدالت را تکمیل کرد. «وکالت»، بالی که در کنار بال قضاوت، فرشته عدالت را به پرواز درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، 60 سال استقلال کانون وکلا و نهاد وکالت، میراثی است که مرحوم دکتر مصدق برای ایرانیان به جای گذاشت اما این روز‌ها به نظر می‌رسد این میراث گرانبها در آستانه تغییر و تحولات چشمگیری قرار گرفته است.
 
هفتم اسفند روز وکیل است، اما صفحه هفتم اسفند در تقویم رسمی کشور سفید سفید است...!
 
«احسان زررخ» وکیل دادگستری درباره شرایط وکالت و رعایت حقوق وکلا در نهاد‌های قضایی گفت: وکیل به معنای واقعی خود کسی است که وکالت و نیابت اشخاصی را که مسلط و آگاه به قواعد حقوقی نیستند را می‌پذیرد و در غیاب آنها از حقوق‌شان دفاع می‌کند، بنابراین وکیل باید کسی باشد که هیچ‌گونه وابستگی به هیچ جایی نداشته باشد تا موجبات خدشه وارد کردن به حقوق موکلش فراهم نشود.
 
او ادامه داد: تنها داشتن استقلال وکیل کافی نیست، بلکه سه مورد، وکالت، وکیل و کانون‌های وکلا باید استقلال داشته باشند.
 
زررخ با بیان اینکه وکیل باید از هر حیث استقلال داشته باشد، گفت: وکیل در درجه اول باید استقلال فکری داشته باشد تا بتواند با فراغ بال از موکل خود دفاع کند اما متاسفانه گاها دیده می‌شود که یک وکیل از قاضی و یا رییس دفترش، سوالات حقوقی برای ادامه دادن روند قضایی پرونده می‌پرسد، که باید گفت چنین رفتارهایی شخصیت یک وکیل را زیر سوال می‌برد لذا وکلا باید از نظر دانش و فکر کاملا مستقل باشند.
 
او خاطرنشان کرد: بازجویی بدنی و گرفتن موبایل در هنگام ورود به محاکم قضایی از دیگر مواردی است که شخصیت وکیل را زیر سوال می‌برد و به نوعی اعتماد به نفس را از او می‌گیرد، بنابراین در چنین شرایطی یک وکیل نمی تواند به درستی از موکلش دفاع کند.
 
این وکیل پایه یک دادگستری با انتقاد از بی توجهی کانون‌های وکلا به بحث آموزش‌های مداوم و مستمر به قشر وکلا، گفت: یک وکیل نیاز دارد که همواره از قوانین و مباحث حقوقی جدید آگاه شود و این وظیفه کانون‌های وکلاست که با برگزار کردن دوره ها یا کارگاه های آموزشی این خلاء را جبران کنند اما این مهم یا صورت نمی گیرد و یا به شکلی ناکارآمد انجام می شود.
 
 
زررخ، افزود: در هیچ کجای قانون هیچ گونه منعی برای تبلیغ وکلا دیده نمی شود اما ضعف شدید اطلاع رسانی کانون‌های وکلا به عنوان یک سازمان قدیمی مردم نهاد، کاملا مشهود است.
 
او هم‌چنین با انتقاد از عملکرد صداوسیما در خصوص جامعه وکلا، گفت: متاسفانه جامعه وکالت ایران از ضعف شدید اطلاع رسانی رنج می برد و رسانه اثرگذاری همچون صداوسیما نه تنها کمکی به توسعه و ترویج امر وکالت در جامعه نمی کند بلکه همواره مشاهده شده که به تخریب وجهه وکلا در جامعه پرداخته است.
 
این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: صداوسیما حتی در مباحث حقوقی خود به جای استفاده از وکلا به عنوان کارشناس برنامه از قضات دادگستری استفاده می کند که این نکته بسیار جای تامل دارد و حتی در بسیاری از برنامه ها و سریال ها دیده شده که وجهه وکیل را در حد کارچاق جلوه گر می کند، بنابراین چگونه می توان انتظار داشت که مردم به وکلا گرایش پیدا کنند.
 
او همچنین به سریال «زمانه» که اخیرا از شبکه سه سیما پخش شد، اشاره کرد و گفت: سریال تلویزیونی زمانه اوج تخریب وکیل و حرفه وکالت بود و با توجه به اینکه کانون‌های وکلا می‌توانند بر علیه چنین سریال‌هایی که وجهه وکلا را بسیار مورد تخریب قرار می دهند، شکایت کنند اما دریغ از کوچکترین اقدامی...!
 
زررخ خاطرنشان کرد: این روزها وکلا، حال و روز خوشی ندارند، حتی اغلب آنها از حداقل حقوق اجتماعی خود که همان بیمه بودن است، محروم‌اند. اصلا چیزی به عنوان بیمه برای نهادهای کانون وکلا تعریف نشده است مگر آنکه برخی از وکلا بخواهند که به صورت خویش فرما، خود و خانواده شان را بیمه کنند.
 
این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اظهارامیدواری کرد که نهاد کانون‌های وکلا قبل از هر اقدامی تلاش کند تا وجهه و شخصیت واقعی وکیل را به او بازگرداند. 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.