×

روش های تبلیغاتی انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود

روش های تبلیغاتی انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص، گفت بهتر است کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل شود

روش-های-تبلیغاتی-انتخاباتی-در-فضای-مجازی-رصد-می-شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص، گفت: بهتر است کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل شود و نمایندگانی از ارگان‌هایی که در خصوص رصد و کنترل فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا براساس آن اقدامات بعدی در مورد آن صورت گیرد.

طرح استانی شدن انتخابات با ایرادات متعددی مواجه است - قانون اصلاح ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات از زبان یک حقوقدان - بررسی جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی 

به گزارش روابط‌عمومی دادگستری استان یزد، محمدباقر الفت در جلسه مشترک شورای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان یزد با اعضای ستاد انتخابات و هیات نظارت انتخابات این استان با اشاره به وظیفه پیشگیرانه دستگاه قضا در سه مقطع قبل، حین و بعد از اخذ رأی، اظهارکرد: با هدف هم‌افزایی و حفظ سلامت انتخابات در یک اقدام مشترک دستور تشکیل ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی در کشور توسط مقام عالی قوه‌قضاییه صادر شد.

وی مراجعه به آرای عمومی را نقطه اوج مردم‌سالاری دینی دانست و با بیان اینکه جمع آوری نظرات مردم در قالب انتخابات، جمع‌بندی و اعلام نتایج انتخابات وظیفه‌ای است که قانونگذار به امنای ملت یعنی اعضای هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان واگذار کرده است، تصریح کرد: امر انتخابات ودیعه قانونی است که به عهده دو مرجع سپرده شده و سایر مقامات و دستگاه‌ها وظیفه دارند، مقدمات و تمهیدات را برای انجام وظیفه بهتر دو مرجع فراهم کنند که دستگاه قضا یکی از آنهاست.

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - طرح استانی شدن انتخابات خام و دارای ابهام است - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با تأکید بر اینکه حضور دستگاه قضا در امر انتخابات ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) یک حضور تمهیدی است، افزود: دستگاه قضایی قصد دخالت در وظایف مراجع قانونی را نداشته و ندارد و فقط در محدوده‌ای که قانونگذار برای او تعریف کرده در خدمت مردم و نظام اسلامی است.

الفت ادامه داد: لازم است در انتخابات، امن‌ترین و مورد اعتمادترین شرایط را برای مردم ایجاد کرد تا در یک انتخابات با شکوه و با عظمت مردم نظر خود را اعلام کنند.

وی افزود: فضای مجازی و  شبکه‌های اجتماعی از اموری است که باید نسبت به آن حساس بود و برنامه برای رصد متمرکز و استخراج نتایج آن گذاشت.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه هرچه به تقویم سیاسی انتخابات نزدیک می‌شویم این شبکه‌ها فعالیت‌های منفی و مثبت خود را توسعه می‌دهند، ادامه داد: در مقابل فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نباید منتظر ماند که چه آسیب‌هایی احتمالی از این فضاها ایجاد می‌شود و چه  خوب است که رصد این فضاها را در جای متمرکز و مشترکی صورت داد.

الفت با بیان اینکه در ستاد مرکزی جلسه‌ای با حضور نماینده دادستان کل کشور تشکیل خواهد شد تا خطرات، تعداد و روش‌ها تبلیغاتی دراین فضاها تبیین شود، تصریح کرد: خوب است که کمیته‌ای نیز با این عنوان در استان‌ها تشکیل شود و نمایندگانی از ارگان‌هایی که در خصوص رصد و کنترل فضای مجازی فعالیت می‌کنند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا براساس آن اقدامات بعدی در مورد آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مجرای خطر در انتخابات افراد حاشیه‌ای تبلیغات هستند، تصریح کرد: در واقع توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی در مورد تبلیغ انتخابات و صحنه گردانی آن باید صورت گیرد. باید بپذیریم ستادها و عواملی که در کنار برخی داوطلبان کار می‌کنند ممکن است از بلوغ سیاسی کامل برخوردار نباشند.

 پیشگیری «رشدمدار» جرائم را دنبال می کنیم

همچنین وی در نشست تخصصی معاونان اجتماعی و پیشگیری و مدیران فرهنگی دادگستری‌های کشور در بندرانزلی، افزود: پیشگیری رشدمدار وظیفه مستقیم ما برای کاهش جرم و در نتیجه کاهش پرونده‌ه است.

الفت ادامه داد: 70 درصد برنامه‌های پیشگیری را به استان‌ها واگذار می‌کنیم و در این راه باید از استادان دانشگاه به عنوان مشاور بهره ببریم.

احمدی نیاز : نیازی به دستورالعمل جدید در رابطه با انتخابات نیست - مشکل بدون راه حل ، منبع تامین هزینه های انتخاباتی است 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه هفت میلیارد تومان منابع سال 94 برای این منظور اختصاص یافته است، گفت: پیشگیری یک مساله فراقوه‌ای است و باید فراقوه‌ای و با مشارکت دیگران آن را اجرا کنیم.

وی متذکر شد: به تعبیر رهبر انقلاب که پیشگیری از همه چیز مهمتر است، معاونت پیشگیری نیز از همه چیز مهم تر است، بنابراین باید کارشناسان خود را فعال کنیم. با نگاهی جدید برنامه‌ها را به صورت جدی پیش ببرید، برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و مردمی درکنار هم باشد و گرنه دچار دردسر می‌شویم.

الفت با اشاره به نمایش فیلم‌های مربوط به افراد بی‌خانمان و سایر آسیب‌های اجتماعی بر لزوم تلاش برای کاهش این آسیب‌ها از طریق پیشگیری تاکید کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه وقوع جرم علل مختلف فرهنگی، اقتصادی و مالی دارد، افزود: برای پیشگیری از جرم و زندگی همراه با آسایش باید به دستورهای اسلام عمل کنیم و زندگی رو به تعالی داشته باشیم باید تلاش کنیم وقوع جرم را به حداقل برسانیم.

وی گفت: اگر بخواهیم اقدام جدی انجام دهیم باید از لاک قضایی بیرون بیاییم؛ وقتی می‌خواهیم در زمینه پیشگیری کار کنیم باید عاشقانه قدم پیش بگذاریم و همانطور که عاشق فرزندانمان هستیم در زمینه پیشگیری در جامعه باید عاشقانه کار کنیم.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.