×

آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 3 قانون اصلاح قانون معادن

آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 3 قانون اصلاح قانون معادن

آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (3) قانون اصلاح قانون معاون

آیین-نامه-اجرایی-تبصره-2-ماده-3-قانون-اصلاح-قانون-معادن وکیل 

10/9/1394 هـ51447ت/119481شماره

وزارت صنعت٬ معدن و تجارت

سازمان انرژی اتمی ایران

هیأتوزیران در جلسه 1/9/1394 به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد تبصره (2) ماده (3) قانون اصلاح قانون معادن ـ مصوب 1390ـ آییننامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آییننامه اجرایی تبصره (2) ماده (3) قانون اصلاح قانون معادن

ماده1ـ اصطلاحات زیر در این آییننامه در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

الف ـ اختلاط: وجود ماده و یا موادی از طبقات (1) و (2) با مواد معدنی طبقه (4) در یک محدوده معدنی مشخص.

ب ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران.

پ ـ وزارت: وزارت صنعت٬ معدن و تجارت.

ت ـ محصول اصلی: ماده معدنی پرتوزا که به لحاظ اقتصادی و یا راهبردی در میان کانههای موجود در کانسار به عنوان کانه هدف٬ استخراج و استحصال میشود.

ث ـ محصول جانبی: ماده معدنی پرتوزا که به لحاظ اقتصادی و یا راهبردی نسبت به سایر کانههای موجود در کانسار برای استخراج و استحصال٬ در اولویت بعدی قرار میگیرد.

ج ـ آلودگی به عناصر پرتوزا: وجود عناصر پرتوزا در محیط و یا همراه مواد معدنی که با تشخیص سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات بینالمللی و نظام ایمنی هستهای٬ میتواند چرخه عملیات معدنی و محدوده عملیاتی را پس از خاتمه فعالیت٬ با هرگونه احتمال آسیب و صدمات ناشی از قرارگرفتن در معرض یا تماس با عناصر پرتوزا بیش از حد مجاز برای فرد یا محیط همراه سازد.

چ ـ باطله پرتوزا: باطلههای معدنی حاوی عناصر پرتوزا یا آلوده به مواد پرتوزا با هر شکل فیزیکی که در اثر انجام عملیات معدنی٬ پرتوزایی یا غلظت پرتوزایی آنها بیش از معیارهای تعیین شده توسط سازمان باشد.

ح ـ ملاحظات پرتویی: رعایت موارد ایمنی پرتویی به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه احتمال آسیب و صدمات ناشی از قرارگرفتن در معرض یا تماس با عناصر پرتوزا بیش از حد مجاز برای فرد یا محیط.

خ ـ اقدامات حفاظت پرتویی: مداخله به منظور جلوگیری و یا کاهش پرتوگیری.

دـ مجوز فعالیت معدنی: پروانه اکتشاف٬ پروانه بهرهبرداری و اجازه برداشت موضوع بندهای (ض)٬ (غ) و (ق) ماده (1) اصلاحی قانون معادن ـ مصوب 1390ـ .

ماده2ـ وزارت موظف است در صورت شناسایی عناصر پرتوزای بیش از حد مجاز٬ مراتب را به سازمان اعلام کند. سازمان نیز موظف است در موارد اعلام شده از سوی وزارت یا مواردی را که خارج از محدودههای در اختیار خود شناسایی میکند٬ با هماهنگی وزارت نسبت به بررسی میدانی و نمونهبرداری اقدام و در سقف زمانی سه ماه وضعیت پرتوزایی ماده معدنی و دستهبندی آن را تعیین و ضمن اعلام عمومی به وزارت ابلاغ نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است به طور مستمر ضوابط و معیارهای مربوط به کار با عناصر پرتوزا را بروزرسانی نموده و به وزارت اعلام نماید و وزارت موظف است نسبت بهاعمال ضوابط مذکور اقدام کند.

ماده3ـ در صورت اختلاط درون محدودههای دارای مجوز فعالیت معدنی از وزارت٬ چنانچه ماده معدنی پرتوزا محصول اصلی باشد٬ محدودههای مذکور با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت.

تبصره ـ هزینههای انجام شده توسط دارندگان مجوز فعالیت معدنی٬ براساس تبصره ماده (23) اصلاحی قانون معادن ـ مصوب 1390 ـ محاسبه و توسط سازمان بهآنها پرداخت خواهد شد و در صورت امتناع از دریافت آن٬ در صندوق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تودیع میشود.

ماده4ـ در صورت اختلاط درون محدودههای در اختیار سازمان٬ برای جلوگیری از تضییع مواد معدنی سایر طبقات چنانچه محدوده به تشخیص سازمان قابل تفکیک باشد٬ از محدوده مذکور منفک و در اختیار وزارت قرار خواهد گرفت.

ماده 5 ـ در صورت اختلاط درون محدودههای در اختیار سازمان٬ برای جلوگیری از تضییع مواد معدنی سایر طبقات٬ چنانچه محدوده به تشخیص سازمان قابل تفکیک نباشد٬ عملیات معدنی و فرآوری و بهرهبرداری مواد غیرپرتوزا٬ توسط سازمان انجام خواهد شد.

وزارت موظف است در صورت درخواست سازمان نسبت بهصدور مجوز حمل این گونه مواد معدنی غیرپرتوزا٬ در قبال اخذ حقوق دولتی اقدام نماید.

ماده6 ـ در صورت اعلام ماده معدنی پرتوزا به عنوان محصول جانبی توسط سازمان در محدودههای دارای مجوز فعالیت معدنی از وزارت٬ سرمایهگذاری درخصوص جداسازی و فرآوری مربوط به عناصر پرتوزا توسط سازمان انجام میشود و بهرهبردار مکلف است ضمن مدیریت کل فرایند تولید٬ عناصر پرتوزای تولیدی را به عنوان محصول جانبی به سازمان تحویل دهد.

تبصره1ـ بهرهبردار در صورت تمایل میتواند با موافقت سازمان نسبت بهسرمایهگذاری درخصوص جداسازی و فرآوری مربوط به عناصر پرتوزا اقدام نماید و محصول پرتوزا را به عنوان یکی از محصولات جانبی به سازمان با قیمت توافقی براساس اسناد مثبته هزینه کرد مربوط٬ به فروش رساند.

تبصره2ـ بهرهبردار موظف است ضمن رعایت ملاحظات پرتویی٬ انجام عملیات معدنی و تولید مواد پرتوزا و رفع آلودگی را تحت نظارت سازمان انجام دهد.

ماده7ـ در صورت وجود آلودگی به عناصر پرتوزا در موادمعدنی موجود در کانسار٬ دارنده مجوز فعالیت معدنی موظف است به منظور حفظ و جلوگیری از پراکندگی این مواد٬ مطابق با دستورالعملهای سازمان علاوه بر رعایت ملاحظات پرتویی٬ اقدامات مربوط به کاهش آثار آلودگی مواد مذکور را در عملیات معدنی و تا حد تعیین شده تحت نظارت سازمان انجام دهد.

تبصره1ـ مواد باطله پرتوزا٬ مطابق با دستورالعملهای سازمان توسط دارنده مجوز فعالیت معدنی از مواد معدنی اصلی جدا و درصد باطله نگهداری شده و عملیات پسمانداری آن نیز مطابق با ضوابط و مقررات با نظارت سازمان انجام میگیرد و در صورت نیاز سازمان به مواد باطله مذکور٬ مواد مذکور به قیمت توافقی به سازمان تحویل میشود.

تبصره2ـ هزینه انجام اقدامات حفاظت پرتویی٬ پسمانداری و از کاراندازی توسط دارندگان مجوز فـعالیت معدنی٬ مشمول تبصره (5) ماده (14) اصلاحی قانون معادن ـ مصوب 1390ـ خواهدبود.

ماده8 ـ معادن موضوع این آییننامه و تأسیسات و تجهیزات مربوط به آنها که دارای آلودگی بیش از حد مجاز به عناصر پرتوزا باشند٬ پس از پایان عملیات معدنی با اعلام وزارت٬ مشمول از کاراندازی مطابق دستورالعمل ابلاغی با نظارت سازمان میباشند.

ماده9ـ چنانچه دارندگان مجوز فعالیت معدنی به تعهدات خود عمل ننمایند٬ وفق ماده (20) اصلاحی قانون معادن ـ مصوب 1390ـ و مواد (17) و (18) قانون حفاظت در برابر اشعه ـ مصوب 1368ـ با آنها برخورد خواهد شد.

ماده10ـ سازمان موظف است پایش و نظارت مستمر پرتویی در محدودههای عملیاتی معدنی دارای مجوز فعالیت معدنی از وزارت و محیط تحت تأثیر آن را در حین و پس از برچیده شدن عملیات معدنی٬ طبق قوانین و معیارهای فنی انجام داده و اقدامات لازم را براساس نتایج به دست آمده بهعمل آورد.

معاون اول رییس جمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.