×

نرخ پایین مشارکت اجتماعی جوانان و افزایش بزهکاری

نرخ پایین مشارکت اجتماعی جوانان و افزایش بزهکاری

درحالی که به عقیده کارشناسان، مشارکت اجتماعی مهمترین عامل بازدارنده گرایش گروه سنی جوان به بزهکاری است، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به‌تازگی اعلام کرده است که براساس نتایج یک پژوهش ملی، مشارکت جوانان در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه بسیار پایین است که این آمار یک هشدار جدی است

نرخ-پایین-مشارکت-اجتماعی-جوانان-و-افزایش-بزهکاری وکیل 

درحالی که به عقیده کارشناسان، مشارکت اجتماعی مهمترین عامل بازدارنده گرایش گروه سنی جوان به بزهکاری است، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به‌تازگی اعلام کرده است که براساس نتایج یک پژوهش ملی، مشارکت جوانان در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه بسیار پایین است که این آمار یک هشدار جدی است.

به بیانی ساده برای داشتن نظام عادلانه اجتماعی میزان مشارکت افراد یک جامعه باید افزایش یابد؛ برای تحقق این موضوع، سه ویژگی مهم مشارکت در عرصه‌های اجتماعی شامل درگیر شدن ذهن و عاطفه، یاری دادن و مسئولیت‌پذیری باید در افراد تقویت شود. با این اقدام، میزان خلاقیت و زمینه بروز آن فراهم و به مرور حس مسئولیت‌پذیری در افراد بیشتر می‌شود. هدف نهایی از بالا بردن میزان مشارکت افراد توسعه ملی کشورها و رفع مشکلات جامعه است. در واقع در چنین شرایطی جوانان شخصیت و هویت انسانی و ملی پیدا می‌کنند و اینگونه در زندگی برای انجام کارها به شکل گروهی آماده می‌شوند رفته رفته این رویه موجب دور شدن جوانان از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود. اما برای تحقق این مراحل سازمانی با عنوان سازمان‌های مردم نهاد یا همان سمن‌ها تشکیل و تقویت می‌شوند؛ موضوعی که در دنیا به آن توجه ویژه شده است. در واقع با این کار، دولت‌ها با محول کردن بخشی از فعالیت‌های خود به ارگان‌های محلی می‌توانند توجه و حمایت بیشتری بر مشکلات کلیدی کشور و جامعه داشته باشند و زمان خود را برای برنامه‌ریزی در سطح ملی و سرپرستی و نظارت صرف کنند. بنابراین یکی از شیوه‌های مهم افزایش مشارکت و وفاق اجتماعی در مسایل اجتماعی، اداری، عمرانی و سیاسی تقویت سازمان‌های محلی است. البته در این میان، چگونگی ساختار جوامع نیز در میزان مشارکت مردم و به‌ویژه جوانان به صورت مستقیم در امور جامعه نقش مهمی دارد.

اما موضوع مشارکت اجتماعی در تعریف نهادهای دولتی از جمله وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در قالب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد جوانان است که این سمن‌ها را می‌توان ارگان‌هایی غیردولتی با مدیریت و عضویت جوانان دانست. استقلال از دولت، فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه، خودگردان بودن و سازمان‌یافتگی از جمله ویژگی‌های سازمان‌های غیردولتی محسوب می‌شود.با وجود جایگاه مهم سمن‌ها در افزایش مشارکت اجتماعی جوانان و اظهار آن از سوی مسئولان مختلف اما به گفته مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان، وضعیت مشارکت اجتماعی در کشور مطلوب نیست. مشارکت اجتماعی از مولفه‌های اصلی سرمایه اجتماعی است و زمانی که سرمایه اجتماعی پایین است، این به آن معناست که با بحران در مشارکت اجتماعی مواجه هستیم. به همین نسبت وضعیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اعتماد اجتماعی در شرایط مناسبی نیست.

 اعتقاد 69درصد جوانان به بی‌اعتمادی جامعه به آنان

رضا حجتی به نتایج به دست آمده از پژوهش پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان در زمینه اعتماد اشاره می‌کند و می‌گوید:

بر اساس این مطالعه، 69درصد از جوانان معتقدند که به این قشر در زمینه واگذاری مسئولیت‌ها اعتماد نمی‌شود. به همین نسبت آمار مشارکت جونان در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه بسیار پایین است؛ این آمار یک هشدار جدی است.

اما از آنجایی که پایه مشارکت‌جویی عمومی مسئولیت‌پذیری است و پایه مسئولیت‌پذیری اعتماد متقابل اجتماعی میان جامعه، دولت و مسئولان، اطمینان و حس خیرخواهی عمومی است، این درحالی است که به گفته وی، به علل مختلف، این شاخص‌ها در جامعه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، همه آمار و ارقام نامتناسب در این زمینه درحالی است که این مقام مسئول در توضیح بیشتر می‌گوید: براساس اعتبارنامه‌هایی که از سوی سازمان ملی جوانان سابق و معاونت جوانان صادر شده است، در بهترین شرایط ما برای هر 35هزار نفر یک سازمان مردم نهاد داریم که این رقم در سال90 به ازای هر 50هزار نفر یک سازمان مردم نهاد بود.

براساس گفته‌های حجتی تعداد سازمان‌های مردم نهاد درحالی است که طبق آخرین آمارهای منتشر شده نزدیک به 23میلیون جوان بین 15 تا 29سال در کشور وجود دارد.

اما با تمام صحبت‌ها درباره اهمیت سمن‌ها در ارتقای فعالیت جوانان در عرصه‌های اجتماعی، روشن است که دولت‌ها در ایران چندان توجهی به این موضوع ندارند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان تصریح می‌کند: تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای تاسیس سازمان ملی جوانان تا ابتدای دولت یازدهم فقط 50مورد بود اما از آغاز دولت یازدهم تاکنون حدود 750مجوز تاسیس سمن صادر شده و به تعداد سازمان‌های مردم نهاد به 800مورد رسیده، این درحالی است که در کشورهای توسعه‌یافته به‌طور متوسط حداقل به ازای هر 100نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد، اما در ایران حتی اگر آمار دیگر دستگاه‌ها مانند بسیج به عنوان یک ابر سازمان غیردولتی و همچنین هلال‌احمر را نیز در نظر بگیریم، باز هم به ازای هر 10هزار نفر یک سمن نخواهیم داشت.

 لزوم برخورداری جوانان از حقوق خود

مشارکت اجتماعی جوانان موضوعی کلی است که می‌تواند به بخش‌های مختلف تعمیم یابد و هر دستگاه اجرایی با درنظر داشتن این مبحث مهم، می‌تواند بخشی از این هدف را محقق کند.

به عنوان مثال، دو ماه پیش معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در دیدار با محمدرضا رستمی، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بر اهمیت مشارکت اجتماعی جوانان تاکید کرد و گفت: محیط زیست نقش مهمی در بازیابی هویت اجتماعی و ملی جوانان دارد.

به عقیده معاون رییس‌جمهوری، جوانان حق دارند از آزادی بیان، حق انتخاب و عزت برخوردار باشند و با برخورداری از این حقوق در امور مختلف مشارکت داشته باشند، این وظیفه مسئولان است که فضا را برای این حضور آماده کنند.

از سوی دیگر، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره روند شکل‌گیری ساختار و فعالیت‌های حوزه جوانان در کشور پس از انقلاب، توضیح داد: آسیب‌شناسی ساختاری و عملکردی این حوزه منجر به تدوین برنامه‌ها و فعالیت‌های جدید در بازه‌های کوتاه، میان و بلندمدت برای جوانان در حوزه‌های متعدد همچون ازدواج، اوقات فراغت، افزایش مشارکت مدنی، بازیابی هویت ملی شده است.

اما نکته مهم در این‌باره این است که فقط تنظیم و تدوین برنامه یا اعطای مجوز برای راه‌اندازی سمن‌ها و افزایش کمی آنها برای بهبود وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان کافی نیست. به گفته مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، دولت باید برای تشکیل سرمایه اجتماعی مداخله کند اما علاوه‌بر نوع مداخله، میزان توجه هم اهمیت دارد. بخش زیادی از میزان توجه در حوزه تولید گفتمان و تامین منابع لازم، بخشی نیز در حوزه مداخله صحیح با رویکرد نهادی است.

اما در شرایطی که به گفته حجتی، سرانه‌ای که درحال حاضر دولت برای هر جوان ایرانی می‌پردازد کمتر از 300تومان در سال است، نمی‌توان به افزایش مشارکت جوانان در فعالیت‌های اجتماعی و به دنبال آن کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه امیدوار بود مگر اینکه
عزم ملی از سوی دولت و دیگر بخش‌های حاکمیت شکل بگیرد.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.