×

اشتغال زنان زندانی راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

اشتغال زنان زندانی راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

با توجه به اینکه یکی از دلایل افزایش جرایم، بیکاری و فقر است

اشتغال-زنان-زندانی-راهکاری-برای-کاهش-آسیب-های-اجتماعی وکیل 

 با توجه به اینکه یکی از دلایل افزایش جرایم، بیکاری و فقر است

بر این اساس این موضوع درباره زنان زندانی از اهمیت بیشتری برخوردار است با توجه به این موضوع مسئولان سازمان زندان‌ها نسبت به اشتغالزایی و حرفه‌آموزی برای زنان زندانی دست به کار شده‌اند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد60 درصد زنان زندانی بین 19 تا 29 ساله هستند بنابراین نیازمند حمایت نهادهای مسئول هستند.

  تعداد زندانیان زن کم اما مشکلات آنان زیاد است

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت کیفری زنان کمتر از مردان زندانی است و همان طور که آمارها می‌گویند نسبت زنان زندانی به مردان‏ زندانی در نظام‏های زندانبانی سراسر جهان بین 2 تا 8 درصد متغیر است‏به بیان دیگر به‏طور متوسط از هر 20 زندانی 19 نفر را مردان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در انگلستان زنان تنها حدود 3 درصد جمعیت زندان‏های‏ بریتانیا را تشکیل می‏دهند.

در ایران نیز از سال 1358 تا 1380 شمسی نیز بیشتر ورودی به زندان را مردان تشکیل دادند و به‏طور میانگین به ازای هر 18 مرد یک نفر زن وارد زندان شده است. البته نسبت‏ مزبور در سال 58 برابر 29 و در سال 59 برابر 24 بوده است‏ و طی سال‏های 60 تا 70 بین 14 تا 17 و طی سال‏های‏ 71 تا 77 بین 17 تا 19 و در خلال سال‏های 78 تا 80 بین 21 تا 25 در حال نوسان بوده است.

بر اساس آماری که مسئولان قضایی ارایه کرده‌اند جمعیت کیفری زندان‌های کشور تا تیر امسال 208 هزار نفر اعلام شد. در این میان زنان، 3 درصد از زندانیان ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

  حمایت از اشتغال زندانیان زن موجب تقویت سلامت روان آنان می‌شود

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل زندان‌های فارس معتقد است که اشتغال زندانیان زن می‌تواند به تقویت سلامت روان آنان کمک کند.

بر این اساس سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب یکی از راه‌های حمایت از اشتغال زنان زندانی را مشغول شدن آنان در کارگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: زندانیان زن، در صورتی‌که مشغول و سرگرم نباشند فشار و تنش‌های ناشی از حبس بر روح و روان آنان اثر می‌گذارد و باید زمینه اشتغال آنان را فراهم کرد.

به گفته وی بحث اشتغال و درآمدزایی برای زندانیان در اندرزگاه‌های نسوان باید مورد توجه متولیان اشتغال به خصوص بنیاد تعاون زندانیان قرار گیرد. مدیرکل زندان‌های فارس از کارگاه اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در اندرزگاه نسوان زندان مرکزی این استان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: این کارگاه باید تجهیز و تکمیل شود و تلاش در راستای بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال زندانیان زن در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. مدیرکل زندان‌های فارس به نقش موثر خیران در اشتغالزایی تاکید می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد که با کمک نهادهای حمایتی و جذب خیران، اشتغال زندانیان در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد. حیات الغیب همچنین خواستار توجه به موضوعات بهداشتی و درمانی زندانیان زن می‌شود و می‌گوید که  پزشکان متخصص زنان برای معالجعه این بیماران دعوت می‌کنیم.

  اشتغالزایی زنان زندانی از اولویت‌های اصلی زندان بجنورد است

رییس اداره زندان بجنورد می‌گوید: با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی زندان، حرفه‌آموزی و اشتغالزایی زنان زندانی از برنامه‌های مهم محسوب می‌شود.

این در حالی است که به گفته جواد حسین‌زاده توجه نداشتن به اشتغال زنان آسیب‌های اجتماعی نیز به نوعی افزایش می‌یابد.

وی اظهار می‌کند: هم اکنون زندان بجنورد زمینه اشتغال 33نفر از زندانیان زن را با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و امرار معاش خانواده‌های آنها فراهم کرده است.

  آسیب‌های زنان پس از خروج از زندان

زنان زندانی پس از خروج از زندان نیز ممکن است با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند به طوری که به گفته رییس اداره زندان بجنورد، بسیاری از زنان زندانی پس از خروج از زندان ممکن است از سوی خانواده و اجتماع طرد و با گرفتار شدن در آسیب‌های مختلف اجتماعی، دوباره به زندان بازگردند.

حسین زاده راهکار کاهش بازگشت زنان به زندان را ارایه آموزش‌های مختلف به آنان در زندان می‌داند.

رییس اداره زندان بجنورد می‌گوید که اکنون زنان زندان بجنورد در کارگاههای خیاطی، تابلو فرش و صنایع دستی در زمینه های تزئین لباس ترکمنی و ... فعال و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

  انعقاد تفاهم‌نامه برای اشتغالزایی زنان

آنگونه که آسیب‌ شناسان می‌گویند، عدم وجود سرپرست مناسب، از دست دادن سرپرست خانواده به دلیل فوت یا زندانی شدن و مشکلات مالی و مشکلات اخلاقی که در نتیجه فقر ایجاد شده، مهمترین دلایل بزهکاری در زنان است. برای پیشگیری از آسیب در خانواده زندانیانی که زنان سرپرست آن هستند، توجه به اشتغال این زنان هم مهم جلوه می‌کند. کما اینکه اشتغال زنانی که سرپرستانشان زندانی‌شده‌اند، می‌تواند گام مهمی در راستای پیشگیری از وقوع جرم توسط خانواده زندانیان باشد به طوری‌ که مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز از انعقاد تفاهمنامه‌ای میان این انجمن و معاون رییس‌جمهوری در امور زنان سخن  به میان می‌آورد و در این باره توضیح می‌دهد که با این تفاهم‌نامه زمینه اشتغال 650 خانواده زندانی فراهم شد.  حسن نصیری توضیح می‌دهد که براساس این تفاهم‌نامه 250 میلیون تومان به‌منظور توانمندسازی خانواده زندانیان از سوی معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اختصاص یافته است. وی توضیح می‌دهد که 50 میلیون تومان را ابتدای سال و 150 میلیون تومان را اوایل شهریور به حساب انجمن حمایت از زندانیان مرکز واریز کردند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.