×

بررسی کاربردی حوادث کار و کارگری

بررسی کاربردی حوادث کار و کارگری

حادثه کار آن است که به واسطه کار یا هنگام کار در محلی که کار انجام گیرد اتفاق افتد به عبارتی دیگر حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد

بررسی-کاربردی-حوادث-کار-و-کارگری

حادثه کار آن است که به واسطه  کار یا هنگام کار در محلی که کار انجام گیرد اتفاق افتد. به عبارتی دیگر حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد، منظور از حین انجام وظیفه اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول به کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد، حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می‌گردد.

سه عامل مهم در حادثه کار:

1-حادثه ای است که به بدن انسان صدمه وارد آورد.

2-اصل و منشا حادثه خارج از شخص آسیب دیده به واسطه آلت و ابزار یا حیوان یا قوای طبیعت.

3-حادثه بطور دفعی و ناگهانی واقع می شود و غالبا با نوعی برخورد همراه است.

این امر خود موضوعی مهم که عبارت از رابطه علت و معلول یا سببیت بین زیان وارده و امری که زیان را به وجود آورده است.

در مواردی که مسئولیت از خطا ناشی می شود اثبات رابطه علت و معلول بر عهده خواهان غرامت است.

تشخیص حوادث و تعیین غرامات آن غالبا توسط بازرسان اداره کار و کارشناسان رسمی دادگستری صورت می گیرد. همچنین حوادث کار ممکن است موجب ناتوانی موقت، قطع و نقص عضو و حتی سبب مرگ شود، حادثه باید در زمان کار و در محل کار روی دهد.

منبع: کتاب روابط، حوادث، قرارداد و دعاوی کارگر ، کارفرما و کارگاه در حقوق کاربردی ایران،چاپ دوم، انتشارات جنگل، تألیف عباس بشیری و مریم پوررحیم.  

 در کتاب مذکور، نویسنده انواع قراردادهای کار، روابط کارگر، کارفرما و کارگاه با عنوان بندی های جدید، حوادث کار و پرونده های ناشی از آن، آرای هیأت تشخیص، هیأت حل اختلاف کار و کارگری و دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار داده و در انتها پژوهش در مورد یک پرونده طولانی مدت و تمام مراحل دادرسی آن به عنوان پرونده شاخص و کاربردی مورد بحث و بررسی موشکافانه قرار داده است.

این اثر ارزشمند شامل نه فصل می باشد و در فصل اول به نمونه قراردادهای کار، نمونه دادخواست، فرم بیمه بیکاری، فرم تسویه حساب، در فصل دوم به نمونه لوایح و دفاعیات دعاوی کار و کارگری، در فصل سوم به گزارش بازرسان، کارشناسان حوادث کار، فصل چهارم به نمونه آراء هیأت تشخیص کار و کارگری، در فصل پنجم به نمونه آراء هیأت حل اختلاف کار و کارگری، در فصل ششم به نمونه آراء شعب دیوان عدالت اداری در مورد دعاوی کار و کارگری، در فصل هفتم به نمونه آراء موضوعی وحدت رویه دیوان عدالت اداری در مورد مباحث کار و کارگری از 1360 تا پایان 1389، در فصل هشتم به چگونگی حل اختلافات بین کارگر و کارفرما ناشی از قرارداد کار و در فصل نهم به گزارش یک پرونده پرداخته است.

نویسنده: شهرام کریمی تازه کند

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.