×

تاسیس مرکز خدمات امور مشاوره ازدواج و خانواده در دادگستری تهران

تاسیس مرکز خدمات امور مشاوره ازدواج و خانواده در دادگستری تهران

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترغیب به ازدواج آسان و به‌هنگام و تبیین زیبایی‌های زندگی، نخستین دوره تشویق و ترغیب مجردین به ازدواج تشکیل شد

تاسیس-مرکز-خدمات-امور-مشاوره-ازدواج-و-خانواده-در-دادگستری-تهران وکیل 

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترغیب به ازدواج آسان و به‌هنگام و تبیین زیبایی‌های زندگی، نخستین دوره تشویق و ترغیب مجردین به ازدواج تشکیل شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین فوادیان معاون فرهنگی دادگستری استان تهران طی سخنانی با تبریک فرا رسیدن ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اموری را که وظیفه ایفاء آن را آحاد جامعه بر عهده دارند، برگزاری انتخابات برشمرد و اظهار کرد: باید حافظ ارزش‌ها در جامعه باشیم و در حفظ مسیری که انقلاب و حضرت امام (ره) ترسیم فرمودند، تلاش کنیم.

وی ادامه داد: یکی از آن وظایف، امر انتخابات است که در آستانه آن قرار گرفته‌ایم و باید توسط آن سرنوشت اجتماعی و سیاسی خودمان را تعیین کنیم. باید به وظایف و تکالیفی که به عنوان تکلیف دینی امام امت در تک تک انتخابات آن زمان بیان می فرمودند و در حال حاضر هم مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، عمل کنیم. باید با عمل به این مهم حافظ زحمات امام راحل و خون شهدا باشیم، چه نسبت به خبرگان رهبری و چه نسبت به مجلس شورای اسلامی. در این راستا در مرحله اول ترغیب برای شرکت دیگران و در مرحله دوم شرکت کردن خودمان و در مرحله سوم انتخاب اصلح است که بر اساس معیار دینی و مذهبی افراد تشخیص می دهند و آنان را انتخاب می‌کنند.

فوادیان در ادامه بیان کرد: فرد صالح را باید بر اساس معیار دینی و مذهبی تشخیص داد؛ چرا که باید سال‌ها امور و تکالیف‌مان در دست افرادی باشد که از جانب من و شما وکالت می گیرند و اتخاذ تصمیم می‌کنند، در اموری که پایه‌های اصلی استمرار اصلی نظام محسوب می‌شود و در حال حاضر نیز صلاح بر این است که با توجه به معیارهایی که مقام معظم رهبری بیان نموده اند و همچنین ندای وجدان و بصیرت خویش با انتخاب اصلح قدردان این مجاهدت ها و ارزش ها باشیم و بدین نحو از آنان تشکر عملی کنیم.

در ادامه خانم مهندس حسینی با معرفی اجمالی فعالیت‌های موسسه اطلاع‌رسانی و فرهنگی تبیان بیان کرد: این موسسه در زیرمجموعه سازمان تبلیغات قرار دارد و از سال 81 در راستای ترویج و تبلیغ معارف دینی و اسلامی و سبک زندگی و اسلامی تاسیس شده است و عمده فعالیت آن نیز در فضای مجازی می باشد. از بدو تاسیس تا کنون نزدیک به یک میلیون کاربر دارد و حدود 80 درصد آنان نیز جوان هستند. با توجه به اینکه مهم ترین مساله جوانان موضوع ازدواج است به کرات دیده شده که جوانان در بستر فضای مجازی بطور خودجوش با یکدیگر آشنا می شدند و تصمیم به ازدواج می گرفتند و چون این آشنایی ها در برخی از مواقع درست نبود این امر باعث شد که طرحی در تبیان مطرح شود تا آسیب‌ها و اشتباهات فضای مجازی در آن موجود نباشد.

مدیر طرح همسان‌گزینی موسسه تبیان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین روش ازدواج همان روش سنتی است که خانواده ها در آن محوریت دارند و بعضاً از معرفین در امر ازدواج استفاده می‌کنند و از حمایت و نظارت خانواده برخوردار بودند. در کنار آن روش دیگر ازدواج در محل کار و تحصیل است، اما چون حمایت خانواده از آن برخوردار نیست امکان دارد که در آن مشکلاتی ایجاد شود. نوع دیگر از این آشنایی‌ها، آشنایی های گذرا بین دختران و پسران بوده که فقط به قصد دوست یابی و بدون قصد ازدواج صورت می پذیرد که به دلیل وجود بی اعتمادی بین آنان و فقدان حمایت خانواده ها، مشکلات فراوان ایجاد می‌شود.

حسینی ضمن توضیح در خصوص روش همسرگزینی از طریق موسسه اطلاع رسانی و فرهنگی تبیان اظهار کرد: در حال حاضر فضای مجازی به بستری تبدیل شده که افرادی سعی می‌کنند همسر خودشان را از آن طریق انتخاب نمایند و چه بسا که این مسیر هم خودش مشکلاتی در پیش روی دارد که مهمترین آن عدم نظارت خانواده است.

وی افزود: در این مسیر این موسسه با ترکیب روش سنتی از طریق خانواده و معرفین از روش علمی انتخاب همسر با کمک روانشناسان بهره برده و در این طرح، خانواده همچنان به عنوان محور مدنظر قرار دارد و ثبت نام و معرفی و مصاحبه کاملا رایگان است. علاوه بر این دارای ضریب امنیت بالایی نیز بوده و با استفاده از آزمون‌های روانشناختی به جوان ها کمک می کند تا بتوانند انتخاب آگاهانه داشته و از شبکه روانشناسان خبره در این کار نیز استفاده کنند. با توجه به اینکه این سیستم از شبکه بسیار وسیع معرفان استفاده می کند، شانس جوانان در ازدواج در این سیستم بسیار بالاست و علاوه بر آن شخصیت و احترام افراد نیز حفظ می شود.

دکتر افروز استاد دانشگاه تهران و مشاور مسائل خانواده در ادامه با بیان اصول کلی ازدواج پایدار بیان کرد: ازدواج حق انسان‌هاست و سرنوشت سازترین انتخاب در طول حیات انسان است. انتخاب همسر مهم ترین رکن زندگی و قابل مقایسه با هیچ انتخاب دیگری نیست و بدین جهت پیش از هر انتخابی نیاز به مشورت دارد و باید توجه داشت که خدای مهربان تمام مخلوقات را به صورت زوج آفریده و این حکمت الهی است.

این استاد دانشگاه با تاکید مجدد بر اینکه غایت فرزندآوری این است که فرزندانمان را نیز عروس و داماد بار بیاوریم خاطرنشان کرد: آموزشگاه عروس و داماد پروری در خانواده است و برترین مربیان، والدین هستند و موثرترین یادگیری غیرمستقیم و ضمنی و پایدار از نوع مشاهده ای است؛ زیرا هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش است؛ چرا که فرزندآوری، به گناه آلوده نشدن، از تنهایی درآمدن، ارضای غرایض نفسانی در بستر مشروع آن و تشکیل خانواده دادن است.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار مرکز خدمات امور مشاوره ازدواج و خانواده در دادگستری استان تهران تشکیل می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.