×

روش های سنتی مقابله با جرم ناکارآمد است

روش های سنتی مقابله با جرم ناکارآمد است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت واکنش های سنتی برای مقابله با جرائم روشی موفقیت آمیز نیست و برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید بطور علمی با جرائم برخورد شود

روش-های-سنتی-مقابله-با-جرم-ناکارآمد-است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: واکنش های سنتی برای مقابله با جرائم روشی موفقیت آمیز نیست و برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید بطور علمی با جرائم برخورد شود.

 به گزارش ایرنا، محمدباقر الفت روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی پیشگیری دانش مدار از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم در محل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: پیشگیری از جرم یک موضوع علمی است و باید برای شناسایی عوامل جرم با صاحبنظران و کارشناسان مشورت و همکاری کرد.

وی اضافه کرد: پیشگیری از جرم یک موضوع فرا قوه ای است بنابراین باید ارتباط چند وجهی دستگاه های مختلف با یکدیگر بیشتر شود و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم جز با همدلی، هم افزایی و همنوایی و تقسیم کار بین اشخاص و دستگاه های مختلف محقق نمی شود.

الفت تصریح کرد: آمارها حاکی از احتمال بروز بحران جنایی درآینده است و بدین دلیل توسل کامل به عدالت کیفری راهی مناسب برای کنترل جرم نیست.

وی اظهارکرد: علما درباره پیشگیری از جرم راهکارهایی را ارائه داده اند و در این راستا هیچ فرد، گروه و سازمانی را بدون تکلیف ندانسته اند.

معاون قوه قضاییه افزود: آنچه امروز بیش از هرچیز دیگری حیات جامعه اسلامی ایرانی را به مخاطره انداخته، تلاش به منظور دگرگونی فرهنگی است.

الفت ادامه داد: رسانه های جمعی، نهاد های سیاسی و اجتماعی ابزاری مناسب برای مقابله با این موضوع است.

** نرخ رشد جرم در جامعه بشری بیشتر از رشد جمعیت است

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز دراین همایش گفت: بین جرم و آسیب رابطه مستقیم وجود دارد گاهی جرم زمینه آسیب را فراهم می کند و گاهی آسیب ها باعث جرم می شود؛ شناخت متقابل جرم و آسیب نیاز به بررسی علمی دارد تا بتوان بر مبنای آن راهکار عملی ارائه کرد.

مهدی امیری اصفهانی افزود: جمعیت جوان به دلیل ویژگی هایش، بیشتر در معرض جرم و آسیب قرار می گیرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش وقوع جرائم در فضای مجازی، اظهار کرد: در دنیای مجازی هیچ یک از قواعد دنیای واقعی رعایت نمی شود و یا کمتر قابل شناسایی است و این موضوع باید مورد توجه پیشگیری دانش مدار قرار گیرد.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: امروز نرخ رشد جرم در جامعه بشری نسبت به رشد جمعیت فزونی گرفته است، چنانچه متوسط رشد جمعیت دو تا سه درصد باشد رشد جرم و ناهنجاری پنج درصد است و این مهمتری چالش جامعه بشری به شمار می رود.

امیری اصفهانی خاطرنشان کرد: تمرکز بر نظام پیشگیری یک ضرورت محسوب می شود و از منظر عقلی و فقهی یکی از بهترین راه های مقابله با جرم است.

نخستین همایش ملی پیشگیری دانش مدار از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم در محل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان آغاز شد.

این همایش دو روزه با هدف تبیین مبانی نظری پیشگیری ازآسیب های اجتماعی و وقوع جرم، دستیابی به راهکارهای اثربخش در پیشگیری آسیب های اجتماعی و وقوع جرم و ایجاد تعامل و هماهنگی میان موسسات آموزشی و سازمان ها و نهاد های مرتبط با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و قوه قضاییه برگزار می شود.

225 مقاله در این همایش مورد پذیرش قرار گرفت که 40 مقاله در قالب سخنرانی و 185 مقاله بصورت پوستر ارائه می شود.

200 کارشناس و محقق از جامعه دانشگاهی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و نیز سازمان زندانها در این همایش حضور دارند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.