×

از نگذراندن دوران نامزدی تا مشکلات اقتصادی، 60 طلاق به ازای هر 100 ازدواج!

از نگذراندن دوران نامزدی تا مشکلات اقتصادی، 60 طلاق به ازای هر 100 ازدواج!

روزهای اول آشنایی برای ازدواج، شیرین ترین دوران زندگی شان است هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند میان آن دو اختلاف بیاندازد عشق میان زوجین در روزهای اول آشنایی به حدی عمیق است

از-نگذراندن-دوران-نامزدی-تا-مشکلات-اقتصادی،-60-طلاق-به-ازای-هر-100-ازدواج! وکیل 

روزهای اول آشنایی برای ازدواج، شیرین ترین دوران زندگی شان است. هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند میان آن دو اختلاف بیاندازد. عشق میان زوجین در روزهای اول آشنایی به حدی عمیق است، که تفاوت سلیقه و سو تفاهم ها هرگز آنها را نمی رنجاند. هیچ وقت فکرش را هم نمی کردند که قرار است روزی حرف طلاق را به میان بیاورند. خودشان هم نمی دانند آن همه عشق در کجای زندگی شان تمام شده؟

 روزهای اول آشنایی برای ازدواج، شیرین ترین دوران زندگی شان بود. فکر می کردند که شخص ایده آل زندگی شان را پیدا کرده اند. آن روزها خطاهای یکدیگر را می بخشیدند و با جان و دل گوش به حرف های یکدیگر می دادند. آنقدر محو طرف مقابل شان می شدند که حتی گذر زمان را هم احساس نمی کردند. هیچ کس و هیچ چیز نمی توانست میان آن دو اختلاف بیاندازد. عشق میان آنها در روزهای اول به حدی عمیق بود، که تفاوت سلیقه و سو تفاهم ها هم هرگز آنها را نمی رنجاند. هیچ وقت فکرش را هم نمی کردند که قرار است روزی حرف طلاق را به میان بیاورند. خودشان هم نمی دانند آن همه عشق در کجای زندگی شان تمام شده؟!

60 طلاق به ازای هر 100 ازدواج!

آمار تکان دهنده ای است؛ 60 طلاق در ازای هر 100 ازدواج در برخی از شهرها! این آمار تاسف بار توسط یک مقام مسئول در وزارت کشور و در نخستین جلسه شورای اجتماعی سال 95 مطرح شد.  

میرباقری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشوربا اشاره به موضوع رشد طلاق در جامعه، گفت: هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی است که در حال افزایش است. طبق آخرین آمارهای ثبت احوال از هر 8/2ازدواج در تهران یکی منجر به طلاق می‌شود. بیشترین آمار طلاق در بین سنین 25 تا 29 سال گزارش شده است. این آمار، یعنی به طلاق منجر شدن یک ازدواج از هر 8/2 ازدواج، در حالی سال 94 توسط محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام شد که سال قبل از آن یعنی سال 93 آمار طلاق در کشور یکی به ازای هر پنج ازدواج بوده و این میانگین به زحمت در شهری مانند تهران به یک طلاق به ازای چهارازدواج می‌رسید. به نظر می‌رسد منحنی طلاق روز به روز در حال رشد است و زندگی‌هایی که به جدایی و طلاق ختم می‌شوند روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. این آمار دیگر تنها اختصاص به کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ ندارد و طبق همین آمار بخش زیادی از طلاق‌ها در شهرهای کوچک و حتی روستاها اتفاق می‌افتد. سال گذشته از کل حدود 90 هزار نفری که طلاق گرفته‌اند حدود 10 هزار نفر آنها ساکن روستاها بوده‌اند که این خودش به تنهایی نشان‌دهنده تغییر سبک زندگی و هنجارها و ارزش‌های جامعه است. با این وجود بازهم نمی‌توان گفت طلاق در شهرهای بزرگ به اندازه روستاها در اولویت است.

دوران نامزدی در جامعه ما نادیده گرفته می شود

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمی معتقد است که عوامل متعددی منجر به افزایش آمار طلاق در جامعه امروز شده است.

قرایی مقدم در این رابطه به خبرنگار «فردا» می گوید: یکی از علل طلاق، نبود درک واقعی دختران و پسران از ازدواج است. آنها بدون داشتن درک متقابل از شریک زندگی شان تن به ازدواج می دهند.

وی با بیان این موضوع که جامعه ما در زمان پاندولی زندگی می کند، می افزاید: ساختار فکری، بینشی و فکری جوانان متفاوت شده و زمان برای آنها در گذشته و امروز نوسان دارد، دخترها جلوتر فکر کرده و پسرها در گذشته زندگی می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح می کند: تفاوت فرهنگی هنگام ازدواج، موج اختلافات را در زندگی زناشویی به راه می اندازد. پسری از یکی از شهرهای ایران با فرهنگ خاص خود، با دختری تهرانی ازدواج می کند. این تفاوت فرهنگی ها به مرور زمان منجر به مشکلات در زندگی مشترک شان شده و در نهایت این رابطه به طلاق ختم می شود.

وی با تاکید بر اهمیت گذراندن دوران نامزدی بیان می کند: دوران نامزدی دورانی برای شناخت بیشتر دختر و پسر است. در حالی که اکثر خانواده ها آن را نادیده می گیرند و دلشان می خواهد که فرزندانشان زودتر ازدواج کنند.

این جامعه شناس ادامه می دهد: بر اساس آمار منتشر شده، اقتصاد مهمترین عامل طلاق به شمار می رود. امروزه یک نفر نمی تواند زندگی خانوار را بچرخاند، در نتیجه زنان و مردان در کنار یکدیگر کار کرده تا مخارج زندگی شان را تامین کنند. این در حالی است که تنوع خواهی آنها باعث می شود که از زندگی شان لذت نبرند و به دنبال ارتقا دادن لوازم و وسایل زندگی شان باشند. بنابراین بیشتر کار می کنند و با کوله باری از خستگی به خانه باز می گردند. به این ترتیب دیگر توانایی سخن گفتن و گذراندن اوقات فراغت با یکدیگر را ندارند.

قرایی مقدم، عدم مسئولیت پذیری و وظیفه مداری دختران و پسران جوان را از جدیدترین علل طلاق می داند و اظهار می دارد: جوانان پس از ازدواج نمی دانند که چه وظایفی بر عهده دارند، زیرا که خانواده و مدرسه که نقش مهمی در تربیت آنها دارد، آموزش های لازم را در این زمینه ارائه نمی دهد. این در حالی است که در کشور ژاپن، هر دانش آموزی در مدرسه مسئول نظافت میز، پنجره و ... خودش است و دانش آموز بزرگتر بر رفتار و عملکرد آن نظارت دارد.

قرایی مقدم با بیان اثرات مخربی که رسانه های بیگانه و ماهواره ها بر تفکرات جوانان ما گذاشته است می افزاید: باید جوانان‌مان را با سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و ... به فرهنگ اصیل ایران و به جامعه ای که اصالت فرهنگی ایرانی داشته باشد، برگردانیم. متاسفانه صدا و سیما در این راستا کارنامه خوبی از خود به جا  نگذاشته است. در حالی که این رسانه، مهمترین تاثیر را در فرهنگ سازی میان مردم دارد.

منبع : امروز فردا را می سازیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.