×

آسیب های اجتماعی خانواده در فضای اختاپوسی شبکه های مجازی

آسیب های اجتماعی خانواده در فضای اختاپوسی شبکه های مجازی

گاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از ناآگاهی والدین سوءاستفاده کرده و اوقات خود را بی‌خود و بی‌جهت در فضای سایبری که آلوده به انواع مفاسد و حتی مشکلات امنیتی است، می‌گذرانند

آسیب-های-اجتماعی-خانواده-در-فضای-اختاپوسی-شبکه-های-مجازی وکیل 

گاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از ناآگاهی والدین سوءاستفاده کرده و اوقات خود را بی‌خود و بی‌جهت در فضای سایبری که آلوده به انواع مفاسد و حتی مشکلات امنیتی است، می‌گذرانند.

‏ نمی‌توان منکر جذابیت‌های ارتباط در فضای مجازی شد اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن فرصت‌ها و قابلیت‌ها، می‌تواند مخاطرات و تهدیدهای زیادی را نیز همراه داشته باشد. سیاست‌گذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به‌خوبی‌شناسایی کنند و در درجه دوم این فضا را به‌درستی مدیریت کنند و به سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب‌های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی که به‌لحاظ فرهنگی، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه‌ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت که جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می‌نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه‌سازی آنان و تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت آن‌ها.

شایسته است به این نکته‌ی بنیادین و اساسی اشاره شود که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و چه‌بسا تمامی آسیب‌های خانوادگی و اقتصادی و...، تمسک به ظرفیت‌های بالای اعتقادی دین مبین اسلام، بدون ورود نظرات شخصی و غیرکارشناسی افراد، مؤثرترین و کارسازترین روش است.

مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین (ع) در این‌خصوص فرمودند: امروز جنگ نظامی مطرح نیست؛ امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف، احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها، جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است.

انحرافات و روابط جنسی آلوده و پلید

یکی از مسائلی که در نهی از منکر در جامعه باید به آن توجه کافی شود، منکرات رایج در جامعه است. منکراتی که اگر از آن‌ها جلوگیری نشود مانند موریانه روزبه‌روز پایه‌ها و ستون‌های اصلی جامعه را نابود می‌کند و مسلماً راهی که این‌جامعه در پیش می‌گیرد به ناکجاآباد ختم می‌شود.

پدیده‌ای به نام فساد و فحشا در مسنجرهای مجازی که امروزه شاهد بروز و ظهور آن در جامعه اسلامی هستیم، مسأله‌ای که به جرأت می‌توان از آن به فاجعه قرن بیست و یکم نام برد.

مردان و زنانی که شب و روز در مسنجرهای مختلف در فضای مجازی ازجمله مسنجر یاهو به‌دنبال گزینه‌هایی هستند تا شاید به خواسته‌های شیطانی خود دست پیدا کنند.

برخی از افرادی که در این مسنجرها حضور دارند تنها با زدن یک کد چند رقمی، تمام آرمان‌ها و اعتقادات اصیل خود را فراموش کرده، حرف‌هایی را به زبان می‌آورند و خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هر گز در شأن و منزلت یک انسان نیست چه رسد به شأن و منزلت یک مسلمان. خداوند متعال انسان‌ها را از پیروی این وسوسه‌ها برحذر داشته، می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکر. (النور: 21)

پدیده دیگری که امروزه در مسنجرهای مختلف از جمله مسنجر یاهو شاهد آن هستیم، درخواست‌های متعدد مبنی بر ارتباط نامشروع با جنس مخالف است که باز افراد متعددی برای رسیدن به این خواسته شیطانی خود دائما تالارهای مختلف را جستجو می‌کنند. غافل از آن‌که خداوند متعال می‌فرماید: وَ لاتَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً. (الإسراء: 32)

از مسائل مهم دیگری که امروزه به کثرت در مسنجرهای مجازی شاهد آن هستیم مسئله گرایش به همجنس‌بازی است که افراد زیادی در جستجوی جنس موافق خود، شب و روز مسنجرهای مختلف را جستجو می‌کنند. مسأله‌ای که پیامبر اکرم (ص) از آن اظهار ترس کرده و این‌گونه فرموده است: إنّ أخوَفَ ما أخافُ علی اُمّتی مِن عَمَلِ قَومِ لُوطٍ. (ترغیب، ج3، ص285)

 ارتباطات خاموش و جنسی!

چت را همه ما تجربه کرده‌ایم. یاهو، گوگل و حال اسکایب، وایبر، تانگو و واتساپ، راه‌های بیش از یک چت ساده را پیش رویمان قرار داده‌اند.

ضریب نفوذ اینترنت روزبه‌روز در کشور ما در حال افزایش است، طبق آخرین آمار، امروز بیش از 45 میلیون نفر ایرانی به اینترنت دسترسی دارند در حالی که 29 میلیون نفر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت در جهان در هر 100 نفر 39 نفر است و این آمار در ایران 61 نفر است. هم‌چنین میزان ضریب نفوذ تلفن در دنیا 81 نفر و در ایران 91 نفر است. با افزایش دسترسی کاربران به اینترنت، برنامه‌های گوناگونی نیز ارتباطات افراد با یکدیگر را تسهیل می‌کنند. شاید زندگی مجازی برخی از ما این روزها شلوغ‌تر و پرشورتر از زندگی روزمره‌مان باشد. ساعت آنلاین بودن برخی افراد به کمک تبلت‌ها و تلفن‌های همراه به 24 ساعت می‌رسد! به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتباطی اینترنتی در این زندگی آنلاین سهم ویژه‌ای را دارند. روزی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نگران پیامدها و آسیب‌های ارتباط میان‌فردی ضربه‌خورده از پیامک‌ها بودند که رابطه‌ها را منحصر به یک پیام چند خطی کرده‌اند اما این‌روزها زندگی شخصی افراد در لایه‌های درونی‌تر مجازی نسبت به زندگی اجتماعی حقیقی آن‌ها خزیده است.

این زندگی انفرادی را فیس‌بوک، گوگل پلاس و اینستاگرام از یک‌طرف، تانگو و وایبر و اسکایپ از طرف دیگر به انحصار خود درآورده‌اند.

اما انفرادی شدن زندگی اجتماعی افراد و رفتن در لاک خود در میان خانواده در کنار اعتیاد اینترنتی، تنها ایراد ناشی از این زندگی آنلاین نیست بلکه نوع کاربری و رابطه با افراد در فضای مجازی در بیان بهتر نوع فرهنگ زیست مجازی افراد ایرادی است که قسمتی از دومین جرائم اینترنتی کشور که عنوان غیراخلاقی را یدک می‌کشد به این موضوع برمی‌گردد.

در برنامه‌های جدید، حریم خصوصی را تنها افراد دیگر نقض نمی‌کنند بلکه این خود کاربر است که این حریم را نقض می‌کند. افراد با در اختیار قرار دادن عکس‌های خصوصی و... که گاه هم خلاف عرف و شرع می‌باشند، افراد سوءاستفاده‌گر و غرض‌ورز را وارد زندگی خود می‌کنند و باز این آغاز چت‌هایی خاموش و جنسی است.

برخی از کلیک‌ها و لایک‌های این‌روزهای کاربران اینترنت در صورت عدم وجود فیلترشکن به صفحه پیوندها ختم خواهد شد. پرنوگرافی آنلاین جدا از جامعه جهانی در ایران نیز رشد و کلیک‌های مخصوص خود را دارد. این غیر از دام‌ها و برخوردهای ناگهانی افراد با لینک‌های غیراخلاقی است که چون دام‌هایی پیش پای کاربران قرار می‌گیرند. پورنوگرافی‌های آنلاین این‌روزها محدود به چند سایت نیست بلکه ابعاد پنهان و خفیف‌تری نیز دارد.

این روزها چت‌ها و برنامه‌های مکالمه فارغ از یک سایت و یا مسنجر یاهو و گوگل تاک گستره وسیعی روی تلفن‌های همراه اندروید دارد. چت‌هایی که نه تنها محدودیتهای قبلی را ندارد بلکه می‌تواند هرچه بیشتر مخاطبان خود را دچار آسیب کند.

چت‌ها در گذشته دارای آسیب‌های گوناگونی بودند به‌جز اتلاف وقت، اعتیاد اینترنتی و کلاه برداری‌ها، روابط پنهان را نیز در میان مکالمات خود داشتند اما حال این آسیب‌ها در برنامه‌های جدید شکل‌های متنوع و گسترده‌تری به خود گرفته‌اند. حال شما در برنامه تانگو فقط مکالمه نمی‌کنید بلکه عکس، مکان حضور و عکس‌های خود را هم پیش روی مخاطب قرار می‌دهید. حتی فراتر از این دیگر خود را محدود به چت نوشتاری نخواهید کرد بلکه تصویر و صدای شما هم ابزاری راحت برای چت‌های طولانی است.

اگر در چت‌های گذشته فردی فقط با اسم و عکسی کوچک از خود، به استقبال دیگران در برنامه‌های چت و اتاق‌های گفتگو می‌رفت و بعضاً افرادی هم از این وضع سوءاستفاده کرده و کلاه‌برداری می‌کردند حال می‌توان با اطلاعاتی بیش از این، میزبان دیگران بود.

حریم خانواده، آماج دستبرد بیگانگان

امروزه و با توجه به سهل‌الوصول بودن امکانات تکنولوژیکی و توانایی بالای این ابزار در تصویربرداری و گرفتن عکس‌های حرفه‌ای‌تر، باعث ترغیب افراد در به‌کارگیری چنین وسایلی شده است. قطعاً با پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیکی، فرهنگ استفاده و به‌کارگیری وسایل پیشرفته هم به همراه خود آن‌ها وارد زندگی انسان‌ها می‌شود. این در حالی است که عده‌ای نیز به تبع این پیشرفت‌ها، در صدد سوء استفاده و شکستن حریم خصوصی افراد دیگر برمی‌آیند. اولین نکته و خطر متوجه خانواده‌ها و والدینی است که در رابطه با استفاده از این پیشرفت‌ها کم‌اطلاع هستند.

نوجوانان و جوانان به تناسب شرایط زمانی‌ای که در آن به دنیا آمده‌اند، با جدیدترین تکنولوژی‌ها در ارتباط بوده و نحوه تعامل و استفاده از آن‌را به‌خوبی می‌دانند. با گسترش روزافزون تکنولوژی و ارائه انواع فناوری‌های جدید در زمینه رایانه و نیز گوشی‌های همراه، بسیاری از افراد از چگونگی روند ارائه این فناوری‌ها و نیز حتی ابزارها و برنامه‌های موجود روی گوشی کودکان و نوجوانان خود هیچ‌گونه آگاهی ندارند.

گاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از ناآگاهی والدین سوءاستفاده کرده و اوقات خود را بی‌خود و بی‌جهت در فضای سایبری که آلوده به انواع مفاسد و حتی مشکلات امنیتی است، می‌گذرانند.

اینجاست که نبود مشاوره‌ای درست از جانب والدین موجب آن می‌شود که نوجوانان از روی ناآگاهی و سادگی خود در فضاهایی هم‌چون شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی به دوستان مجازی خود اعتماد کنند و ویدئوها یا تصاویر شخصی و حتی خانوادگی خود را با آن‌ها به اشتراک گذارند.

نوجوانان از این نکته غافلند که شخصیت دوستانشان در این فضا کاملاً مجازی است و بسیاری از این افراد شخصیت واقعی خود را بروز نمی‌دهند و از اعتماد دوستان خود سوء استفاده کرده و حریم شخصی دیگران را زیر پا می‌گذارند.

ما این مبحث تنها یک وجه از وجوه چندگانه‌ای است که باعث انتشار و «ریشیر» (بازنشر) ویدئوها و عکس‌های خصوصی افراد و خانواده‌ها می‌گردد. شکل دیگری که چند وقتی است معمول شده، انتشار فیلم مهمانی‌ها و مراسمات خصوصی افراد توسط خود آن‌ها آن‌هم به‌صورت آگاهانه است! عمده‌ترین دلیل برای اقدام افراد به چنین عمل زشت و بدون توجیهی، سرایت تفکرات سکولاریستی و لیبرالیستی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ چراکه این شبکه‌ها با سوء استفاده از کم‌توجهی و ناآگاهی افراد درباره مباحث دینی، اخلاقی و اجتماعی، انجام ندادن این‌گونه کارها را ترجمانی از نگاه متحجرانه، دگم، امل‌مآبانه و حتی تعصبات جاهلی اعلام می‌کنند.

ایجاد موج بی‌غیرتی و بی‌عفتی در میان جوانان کشورها توسط شبکه‌ها و درگاه‌هایی صورت می‌گیرد که قصد استحاله و اضمحلال درونی باورها و فرهنگ آن افراد را دارند.

نکته دیگری که در این مسئله قابل بررسی است، ولنگاری و بی‌قیدی برخی از والدین نسبت به چگونگی تربیت و تعلیم و ارشاد فرزندانشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی و اعتقادی است؛ چراکه اگر والدین به‌عنوان اولین مربیان بچه‌ها، ابتدایی‌ترین مسلمات اخلاقی و اعتقادی را برای آن‌ها تبیین و تشریح بکنند، با ورودشان به گستره اجتماع یا دستیابی به شبکه‌های اجتماعی مجازی دچار خودباختگی یا کمتربینی نسبت به باورها و داشته‌های‌شان نمی‌گردند.

در این میان تکلیف افراد بزرگ‌سالی که عقلاً و منطقاً چنین اقدامی انجام می‌دهند، روشن است، چراکه ناموس‌پرستی و غیرتمندی تنها به انسانِ ضاحک ناطق تعلق ندارد، بلکه در میان حیوانات نیز دفاع از حریم خانواده و افرادش یک امتیاز و شاخصه غریزی محسوب می‌گردد. اما با تمام این مباحث لازم و ضروری است به افراد (احتمالاً ناآگاه) حاضر در شبکه‌ها و فضاهای مجازی انذار و تذکر لازم داده شود تا از خطرات و وجوه مورد سوء استفاده در این‌زمینه آگاهی یابند.

خداوند متعال در قرآن کریم با آیه «فأعتبروا یا أولی ألابصار»، همه انسان‌های دارای بصیرت و بینایی را به عبرت‌آموزی از اتفاقاتی که برای دیگران شکل‌گرفته است، دعوت می‌کند تا خودشان گرفتار آن مصائب و مشکلات نشوند.

 اقدامات پیشگیرانه
در هر مسئله اجتماعی، پیشگیری بسیار مفید و مؤثرتر و کم هزینه‌تر از درمان است و همواره این موضوع دغدغه‌ی دانشمندان علوم اجتماعی و سیاست‌گذاران دستگاه‌های قضایی و نهاده‌های اجتماعی بوده است. برای پیشگیری از ارتکاب اعمال مجرمانه و بزهکاری در جامعه و خصوصاً نوجوانان یا جوانان، راه‌کارهای زیر به نظر می‌رسد:

1.  سازمان‌های آموزش و پرورش، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای محلی و بومی، سازمان امور جوانان و دیگر سازمان‌های مربوط باید به‌منظور اجرای برنامه‌های عملی پیش‌گیرانه با هم به هماهنگی بیش‌ترو دقیق‌تر برسند.

2.  صدا و سیما، رسانه‌های محلی و جمعی و سراسری می‌بایست با آگاهی دادن به خانواده‌ها، برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرائم در صورت ارتکاب جرم توسط آنان، مقدمات پیشگیری را از نهاد خانواده، فرهنگ‌سازی نمایند. چه‌بسا خانواده‌هایی که با دانستن این موارد، فرزندان خود را از انحرافات باز داشته و کنترل بیش‌تری اعمال نمایند.

3. نیروهای انتظامی در محل‌های جرم‌خیز با اتخاذ تدابیر امنیتی بیش‌تر و اقداماتی به‌منظور کمک به خانواده‌ها، به‌خصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند، می‌تواند اثر قابل توجهی بر کاهش جرائم ایفا نماید.

4. یکی دیگر از موارد قابل ملاحظه، اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌های جمعی برای تشویق جوانان با اعلام تسهیلات و فرصت‌هایی که جامعه برای آنان قرار داده است، می‌تواند زمینه‌های ارتکاب تخلف را در جوانان به میزان قابل ذکری کم نماید.

5.  نیروی پر تلاش پلیس در صورت تجهیز به ادوات لازم برای مقابله جدّی با باندهای مخوف انواع گوناگون بزهکاری اجتماعی در جامعه از دیگر موارد مؤثر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

6.  اقدامات امنیتی برای مراکز حساس تجاری، بانکی و....

 شناسایی مشکلات نوجوان و جوانان (راهکارها و انتظارات)

از آنجا که بیشترین آسیب‌های ارتکابی با زمینه‌های بحران‌ساز از سوی نوجوانان و یا جوانان ایجاد می‌شود، اهمیت ارایه‌ی راهکارهای احصاشده برای این عده، از ضروریات طرح مسئله است. علاوه بر اقدامات پیش‌گیرانه فوق‌الذکر، شناخت مشکلات نوجوانان و جوانان با رویکرد خواسته‌های این قشر، امری لازم و ضروری است.

در همین ارتباط نکاتی مورد طرح و بحث است که در ذیل به آن‌ها می‌پردازیم:

1.  نیازهای روحی، شخصیتی و روانی این دسته با تمرکز براثر و کیفیت ارضای این نیازها در شادابی و نشاط فرد از شاخصه‌های بسیار مؤثر این مسئله است. نرسیدن جوانان خصوصاً به خواسته‌های طبیعی (غیرجنسی) و ارضا نشدن این نیازها و یا ارضای ناقص آن‌ها، دارای اثرات مخربی در ادامه‌ی زندگی آنان بوده، موجب به انحراف کشیده شدن این عده می‌گردد.

2.  در مطالعه‌ی شخصیت‌های جوان و نوجوان بزه‌کار، چیزی که توجه را جلب می‌کند این‌که تعداد فراوانی از اینان دارای مشکلات بدنی و جسمی از قبیل کم‌توانی حرکتی، نقص‌های گفتاری، شنیداری و یا مواردی از این قبیل هستند که لزوم توجه به این نیازها از دیگر داده‌های حل این مسئله می‌باشد.

3.  در گروه نوجوان و جوان، کم‌تر فردی یافت می‌شود که با داشتن وضعیت تحصیلی مطلوب و موفق، خود را به‌سوی تخلفات قانونی بکشاند و یا اگر ندرتاً چنین شود، کاملاً تصادفی است. پس توجه به وضعیت آموزشی و تحصیلی این گروه، نوعی بازدارندگی نوجوانان و جوانان از انحراف خواهد بود.

4.  با تمرکز بر این اصل که در سن نوجوانی و جوانی، احساسات بر عقل و اندیشه غلبه دارد، لزوم توجه به مشکلات عاطفی اهمیت خود را نشان می‌دهد. مشکلاتی از قبیل خود کم‌بینی یا خود بزرگ‌بینی، زودرنجی‌های عاطفی، افسردگی، خیال‌بافی، خوش‌بینی یا بدبینی، ترس و اضطراب ناشی از بیماری‌های روحی، پرخاشگری یا ظلم‌پذیری و از این قبیل، مواردی است که دارای اهمیت اصلاح و توجه است.

5.  توجه به مشکلات اخلاقی و رفتاری ناشی از تمایلات زودهنگام و فرهنگ‌سازی نشده‌ی جنسی، مانند مکاتبه و تماس‌های چشمی یا تلفنی با دختران و به طور کلی جنس مخالف و یا معاشرت‌های غیراخلاقی با جنس مخالف و موافق، حضور در میهمانی‌های امروزی تحت عناوین متفاوت پارتی، استمناء، دیدن فیلم‌های سکسی و فرار ناشی از فشارهای مدیریت‌نشده‌ی خانه و مدرسه، استعمال مشروبات الکلی و مواد مخدر و روانگردان و... از دیگر نکات قابل توجه این موضوع است.

نقطه‌نظرهای برآوردن نیاز جوان و نوجوان

حال این پرسش مطرح است که برای برآوردن خواسته‌های این گروه، به چه چیزهایی باید توجه کرد. مطالعه‌ی مفصل این موضوع نشان می‌دهد که نیازهای نوجوانان و جوانان در 10 عنوان قابل احصاء و اعمال نظر کارشناسی است:

1.  نیاز به وجود هویت فردی و خانوادگی و اجتماعی.

2.  نیاز به آرامش و احترام.

3.  نیاز به خانواده و تعلق به آن.

4.  نیاز به محبت و عطوفت واقعی.

5.  نیاز به احساس امنیت روحی روانی و جسمی.

6.  نیاز به تشویق و تقدیر و البته رهبری و نصیحت.

7.  نیاز به مشخص بودن هدف و غایت خاص زندگی با روشنگری و آینده‌نگری.

8.  نیاز به اعتقاد و ایمان. (اندیشه‌های دینی، مذهبی، عقیدتی و فلسفی)

9.  نیاز به احساس استقلال با لحاظ محدودیت‌های عقلی و منطقی.

10.  نیاز به احساس بلوغ و توانایی و کمال در بین اطرافیان و شکوفایی.

وظایفی که خانواده در پیشگیری از آسیب‌ها بر عهده دارد

اولین نهادی که فرد در آن قرار می‌گیرد و بالطبع از آن اثر می‌پذیرد، خانواده است و این خانواده اثرات اساسی در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از انحرافات فرزند دارد. در ذیل به وظایف خانواده، با محوریت جلوگیری از آسیب اشاره می‌شود.

نیازهایی که در بالا برای گروه نوجوان و جوان برشمرده شد، در موضوع «وظایف خانواده» مورد توجه و بحث است. ایجاد محیط و بستر مناسب و سازگار در خانواده؛ التزام و پایبند بودن عملی پدر و مادر و حتی دیگر منسوبین درجه یک فرد به آموزه‌های دینی با نگرش به ایجاد اعتقاد عمیق دینی فرزندان از کودکی؛ درک متقابل فرزندان و پدر و مادر از یکدیگر که موجب ایجاد بستری مناسب برای احساس آرامش و امنیت روحی روانی فرد می‌شود؛ برطرف کردن نیازهای مادی نوجوان و جوان به فراخور حال و یا ایجاد روحیه‌ی پذیرش موقعیت اقتصادی خانواده در اجتماع؛ ایجاد رابطه‌ی مبتنی بر دوستی و رفاقت با فرزند برای ایجاد ارتباط مؤثر فرزند و انتقال نیازها و احساسات خود به والدین؛ توجه به نیازهای روحی، روانی، شخصیتی و عاطفی کودکان و نوجوانان برای ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانه و خانواده؛ پر کردن اوقات فراغت فرد با نگاه به توانایی‌ها و خواسته و مطلوبات طبیعی و منطقی کودک یا نوجوان و جوان؛ اشراف نامحسوس بر وضعیت فرزند و مراقبت در رفتار و اعمال فرزند با توجه به حرمت‌ها و حساسیت‌های او و نادیده نگرفتن آزادی‌های احساسی وی و لزوم شناخت افراد مورد ارتباط با فرزند؛ توجه به شناخت و یا کمک به انتخاب دوست با دادن اطلاعات لازم و آماده‌سازی روحی و فکری فرزندان بر خطر انتخاب دوست و رفیق نامناسب، از مهم‌ترین عناوین این مبحث است که توضیح هر یک از موارد آن نیاز به مجال و فرصت خاص خود است.

وظایف دیگر نهادها

غیر از خانواده، مدرسه و سایر نهاده‌های اجتماعی و حاکمیتی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، نیروهای انتظامی و امنیتی، وزارت‌خانه‌هایی مانند ارشاد اسلامی، سازمان‌هایی همچون بهزیستی، یا حتی‌مجلس و قوه‌ی قضاییه، هرکدام در نوع خود وظایفی در این ارتباط دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

برقراری ارتباط کارساز فی‌مابین والدین با مربیان و خودداری از واگذاری امور تربیتی بچه‌ها، تنها به مدرسه یا خانواده؛ راه‌اندازی اماکن مشاوره‌ی اثرگزار در محلات و مراکز آموزشی؛ جدی گرفتن موضوع فرار از تحصیل یا انتخاب تنبیه اخراج برای دانش‌آموزان و دانشجویان و اطلاع‌رسانی مناسب و به‌هنگام خانواده یا مدرسه؛ آموزش نیروهای مرتبط با انتظام اجتماع برای شناسایی مشکلات و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها؛ در نظر گرفتن لزوم توجه به عفت عمومی و مجازات مفسدین در منظر عموم برای تنذیر دیگران؛ متعادل ساختن فضای آرام اجتماعی با تقویت معنوی و اصولی «امر به معروف و نهی از منکر» با تکیه بر حرمت‌های فردی و اجتماعی؛ ایجاد بسترهای مناسب امنیتی از قبیل امنیت آتیه‌ی شغلی، حرفه‌ای، اقتصادی و... با در نظر گرفتن اولویت شغل برای آحاد جامعه؛ ایجاد جاذبه و تقویت روحیه‌ی کار در شهرهای کوچک با رویکرد بازدارندگی از مشاغل گذری و کاذب که موجب هجوم به کلان‌شهرها شده است؛ برپایی و فعال نگه داشتن مراکزی برای ورزش، تفریح، مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی با توجه به اثر این کنش بر پرکردن اوقات فراغت؛ راه‌اندازی مراکز ارایه‌ی تسهیلات مالی و اعتباری ازدواج یا مسکن و البته اشتغال؛ تحت پوشش قرار دادن جوانان در قالب‌های حمایت بیمه‌ای و تأمین اجتماعی؛ آماده‌سازی زندانیان برای بازگشت سالم به جامعه و ایجاد زمینه‌های پذیرش آنان در بین مردم.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.