×

کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی با جمع آوری معتادان متجاهر

کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی با جمع آوری معتادان متجاهر

بخش عمده‌ای از جرایم نظیر سرقت‌های خرد توسط معتادان خیابانی صورت می‌گیرد؛ از این رو، جمع‌آوری معتادان متجاهر و ارجاع آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد از سوی مقامات قضایی، در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم نقش بسزایی دارد البته آنگونه که مسئولان قضایی می‌گویند، علاوه بر ترک اعتیاد و بازپروی معتادان، مراقبت‌های پس از خروج هم باید جدی گرفته شود

کاهش-جرایم-و-آسیب-های-اجتماعی-با-جمع-آوری-معتادان-متجاهر

 بخش عمده‌ای از جرایم نظیر سرقت‌های خرد توسط معتادان خیابانی صورت می‌گیرد؛ از این رو، جمع‌آوری معتادان متجاهر و ارجاع آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد از سوی مقامات قضایی، در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم نقش بسزایی دارد. البته آنگونه که مسئولان قضایی می‌گویند، علاوه بر ترک اعتیاد و بازپروی معتادان، مراقبت‌های پس از خروج هم باید جدی گرفته شود.

 جمع‌آوری معتادان متجاهر با قوت اجرا می‌شود

جمع‌آوری معتادان به دلیل افزایش معضلات اجتماعی یکی از مواردی است که در دستور کار دادگستری‌ها قرار دارد و بر این اساس دادستان عمومی و انقلاب قزوین می‌گوید که هدف از اجرای ماده 16 که طرح جمع‌آوری معتادان است، پاکیزه‌سازی جامعه محسوب می‌شود که البته در این زمینه باید مراقبت از خروج نیز جدی گرفته شود.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی ادامه می‌دهد: در این زمینه باید نظارت لازم بر کمپ‌ها انجام شود همچنین مقام قضایی باید در بازدیدها، دستورات لازم را برای ترخیص، نظارت و مراقبت لازم داشته باشد از این رو طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر با قدرت و قوت همچنان ادامه می‌یابد. وی اضافه می‌کند: بهزیستی نیز باید در خصوص مددکاری مناسب و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان نیز در خصوص تأمین پزشک حاذق تلاش و همت لازم را داشته باشد. این مقام مسئول می‌افزاید: هدف از این اقدام این است که جامعه پاک شود و اگر نظارت نباشد چرخه کارها باطل است و نتیجه این می‌شود که افرادی را که نگهداری می‌کردیم را باید چند روز بعد دوباره به این مراکز بازگردانیم. حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح می‌کند: در‌موضوع مراقبت بعد از خروج باید خیلی دقت شود چون اگر غفلت کنیم نتایج آن ممکن است به طرح لطمه وارد کند.

 جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستور کار دادستانی

این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب صومعه‌سرا می‌گوید: جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح میادین و پارک‏‎ها در دستور کار قرار گرفته و پس از هماهنگی با کمپ‎های ترک اعتیاد و مراکز نگهداری معتادان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

سیدهاشم میرحسینی‌ بیان می‌کند: با توجه به عوارض و آسیب‎های مواد‌مخدر و روانگردان از جمله آسیب به سلامت جسمی و روانی فرد، عوارض خانوادگی از جمله خشونت در خانواده،‌ کودک آزاری،‌ همسرآزاری،‌ اختلالات روانی، خودکشی فرزندان،‌ نابسمانی و ناآشفتگی خانواده و وقوع طلاق اجرای این طرح با جدیت دنبال می‎شود.

وی ادامه می‌دهد: عوارض اقتصادی و خسارت ناشی از کاهش نیروی موثر و افزایش نیروی مصرف‌کننده جامعه و عوارض اجتماعی از جمله ضعف پایبندی و اصول اخلاقی و مذهبی انواع جرایم مانند سرقت، ‌فحشا،‌ خشونت،‌ تجاوز و قتل،‌ افزایش مشاغل کاذب و بیکاری همگی از آسیب‎های جبران‎ناپذیر اعتیاد است.

میرحسینی بیان می‌کند: باید مقابله با عرضه مواد‌مخدر و روانگردان و مبارزه با توزیع‌کنندگان و خرده‏‌فروشان مواد‌مخدر و پیشگیری از وقوع جرایم ناشی از مواد‌مخدر و پاکسازی نقاط آلوده و شناسایی نقاط آلوده و مکان‎های تجمع و تردد توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مواد‌مخدر اقدامات لازم صورت گیرد.

 توجه به مراکز ترک اعتیاد باید در استان زنجان افزایش یابد

این در حالی است که معاون دادستان استان زنجان با بیان اینکه دادگستری استان برای جمع‌آوری معتادان متجاهر آمادگی کامل دارد، تاکید می‌کند که در صورت جمع‌آوری این افراد باید توجه به مراکز ترک اعتیاد باید در استان افزایش یابد.

محمدرضا احمدی اظهار می‌کند: در راستای انجام مراحل ترک اعتیاد باید با افزایش توجه به این مرکز در راستای بهبود کامل بیماران و نیز جلوگیری از بازگشت دوباره آنان به مصرف مواد اقدامات لازم به عمل آید. وی با بیان اینکه دادگستری استان زنجان آمادگی لازم برای اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را دارد، می‌گوید: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای معتادان متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر به عمل آید.   

معاون دادستان استان زنجان با اشاره به اجرای قانون در جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز ترک اعتیاد بیان می‌کند: خروجی و نتیجه کار جمع‌آوری و انتقال معتادان به مراکز ترک اعتیاد باید در شورای مبارزه با مواد‌مخدر مشخص شود.  

وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با مواد‌مخدر دستگاه‌قضایی آمادگی لازم برای همکاری و مشارکت با دستگاه‌های متولی را دارد، خاطرنشان می‌کند: دستگاه قضایی دستورالعمل لازم مطابق با‌خواسته هر یک از دستگاه‌های مربوطه تعیین ضوابط برای تسهیل امور در مبارزه با مواد‌مخدر را ارایه می‌دهد. احمدی با اشاره به اینکه مطابق قانون هر یک از معتادان در صورت آزادی باید دارای گواهی ترک اعتیاد باشند، توضیح می‌دهد: باید در صورت مشاهده معتادان در سطح شهر که گواهی ترک اعتیاد ندارند برخوردهای لازم به عمل آید. وی بیان می‌کند: هر یک از معتادان یا باید دارای گواهی ترک اعتیاد باشند یا اینکه در زندان به سر برند که در این عرصه در اجرای قانون کوتاهی به عمل می‎آید. معاون دادستان استان زنجان با اشاره به اینکه باید کار بازرسی و نظارت به شکل تیمی انجام گیرد، عنوان می‌کند: با انجام تیمی کار نظارت و بازرسی اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز تخلف و برخورد با معتادان به عمل می‌آید. وی بیان کرد: دادگستری زنجان آماده ارایه هر گونه دستورالعمل در راستای مبارزه با مواد‌مخدر بوده و در این راستا همکاری و مشارکت لازم را به عمل می‌آورد.

  موفقیت درمان‌های نگهدارنده منوط به برنامه تغییر رفتار در زندانی است

این در حالی است که مدیرکل زندان‌های خوزستان نیز معتقد است که برای قطع ارتباط زندانی از مواد‌مخدر نباید بر یک روش درمانی تکیه کرد بلکه باید راه‌های مختلف درمان از جمله برنامه‌های تغییر رفتار را نیز گسترش داد تا وابستگی زندانیان به مواد نگهدارنده کاهش یابد‌.

رضا پوستچی بیان می‌کند: همانطوری‌که متادون از نامش پیداست باید برای زمان مشخص و برنامه‌ریزی شده مورد استفاده قرار گیرد و نقش درمان داشته باشد به استثنای افرادی که به‌صورت دایم استفاده کنند نه اینکه به عنوان یک امتیاز برای زندانی محسوب شود در غیر این صورت خروجی مناسبی نخواهد داشت. وی یک راه دیگر موفقیت در‌زمینه ترک اعتیاد زندانیان را حساس کردن سیستم بهداشت و درمان به موضوع می‌داند و تاکید می‌کند: ایجاد حساسیت برای هر موضوع و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها نتیجه‌بخشی آن را به همراه دارد و برای ترک اعتیاد زندانیان این عمل نیز اثر‌گذار خواهد بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.