×

ممنوعیت تبلیغ کالا و فیلم در شبکه های ماهواره ای معاند

ممنوعیت تبلیغ کالا و فیلم در شبکه های ماهواره ای معاند

دادستان تهران ضمن تاکید بر ضرورت احیای پیام عفاف و حجاب در جامعه از سوی تمام سازمان‌های مرتبط با این موضوع، هرگونه تبلیغ کالا و فیلم را در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع اعلام کرد و گفت مسئولان فرهنگی کشور باید دستورات قضایی دادستانی در این زمینه را اجرا کنند

ممنوعیت-تبلیغ-کالا-و-فیلم-در-شبکه-های-ماهواره-ای-معاند وکیل 

دادستان تهران ضمن تاکید بر ضرورت احیای پیام عفاف و حجاب در جامعه از سوی تمام سازمان‌های مرتبط با این موضوع، هرگونه تبلیغ کالا و فیلم را در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع اعلام کرد و گفت: مسئولان فرهنگی کشور باید دستورات قضایی دادستانی در این زمینه را اجرا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در ششمین جلسه‌ آسیب‌های اجتماعی که با حضور تعدادی از معاونان دادستان، رییس پلیس فتا، فرمانده پلیس تهران، تعدادی از فرماندهان پلیس، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع عفاف و حجاب برگزار شد، در خصوص آسیب‌های اجتماعی سه نکته شامل ضرورت انجام کارهای فوق‌العاده در مورد آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از انحراف سینما در حوزه‌های ارزش‌های دینی و انقلابی و لزوم رعایت عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی را مورد تاکید قرار داد. وی در ارزیابی گزارش‌های ارایه شده توسط مسئولان در حوزه عفاف و حجاب، اظهار کرد: رعایت عفاف و حجاب در تمام دستگاه‌های اجرایی، دولتی و مراجع قضایی و عدم تبرج توسط بانوان کارمند در محیط کار الزامی است. نکته‌ دیگری که مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، وضعیت و مشکلات کنونی در سینمای ایران بود. وی با اعلام اینکه ممکن است عدول از ارزش‌های دینی و انقلابی در سینما به برخی برنامه‌های نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما تسری پیدا کند، از سازمان مذکور خواست به این آسیب توجه کند و تأکید کرد: امروزه آثار و پیامدهای آسیب‌های اجتماعی برخی خانواده‌ها را گرفتار کرده و اقدامات ایجابی، پیشگیرانه و حمایتی باید بیشتر مورد توجه مسئولین کشور قرار گیرد. دادستان تهران با خاطرنشان کردن این واقعیت که امروزه مهاجرت و حاشیه‌نشینی یکی از زمینه‌های ارتکاب جرم و افزایش آمار اقدامات مجرمانه است، اعلام کرد: باید بخشی از درآمدها و بودجه‌های مصوب جهت ایجاد جاذبه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها هزینه شود.

 اهمیت برنامه‌ریزی در مورد جوانان

جعفری دولت‌آبادی مساله مهم دیگری که در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز روی امور جوانان و نوجوانان دانست و با اشاره به گزارش یکی از بازپرسان دادسرای اطفال مبنی بر این که معضل جوانان و جرایم ارتکابی توسط آنها پیرامون سه محور اعتیاد، ترک تحصیل و مشروبات الکلی است، از پلیس و دستگاه‌های فرهنگی درخواست کرد تا با تمرکز بر روی مسایل نوجوانان و جوانان، مانع از بازگشت مجدد نوجوانان بزهکار به چرخه ارتکاب جرم شوند.  وی همچنین خواستار تشکیل پلیس اطفال و آموزش مأموران پلیس در مورد پرونده‌های مرتبط با این دادسرا شد. جعفری دولت‌آبادی، کودکان و نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند و همچنین پرونده‌های قضایی دادسرا و دادگاه اطفال را مصادیق مناسبی برای تشخیص علل آسیب‌های نوجوانان و جوانان و  مهار مشکلات و آسیب‌های مرتبط با آنان دانست و در این راستا به برخی آسیب‌ها از جمله کاهش سن ازدواج، دوستان ناباب، وضعیت فضای مجازی، آثار منفی برخی فیلم‌های سینمایی، تفریحات غیرسالم و مشروبات الکلی اشاره کرد و افزود: تمرکز بر ازدواج و سیاست تحکیم خانواده و احیای پیام قرآن و اسلام در موضوع عفاف و حجاب، از جمله راهکارهای ایجابی است که باید مورد توجه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه سازمان صدا و سیما قرار می‌گیرد.

جرم بودن استفاده از تجهیزات ماهواره

جعفری دولت‌آبادی در خصوص استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره به دو مطلب شامل اصل ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن اشاره کرد و با انتقاد از اظهارات برخی مسئولان که با ارایه آمار شیوع ماهواره در جامعه، اقدامات مقابله‌ای با این معضل را نفی می‌کنند، گفت: برخی مسئولان با ارایه آمارهایی به طور مثال اینکه 60 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، در صدد نفی اقدامات پلیس و دادستانی در مقابله با ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن هستند و این در حالی است که خرید، فروش، نگهداری و هر اقدام دیگری بر روی تجهیزات دریافت از ماهواره، مطابق قانون ممنوعیت به کارگیری این تجهیزات جرم تلقی می‌شود و پلیس در اجرای وظیفه ذاتی خود مکلف به جمع‌آوری تجهیزات ماهواره است.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه با اعلام اینکه تبلیغات فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است، اظهار کرد: مسئولان فرهنگی کشور باید دستورات قضایی دادستانی در این زمینه را اجرا کنند. وی در ارزیابی گزارش پلیس و تعداد خطوط مسدود شده را با توجه به حجم تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای کافی ندانست و از پلیس خواست نسبت به اجرای دستور دادستانی در این خصوص اقدام کند.  دادستان تهران افزود: طبق دستور دادستانی، تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است و ضمانت اجرای آن در ابتدای امر هشدار و تذکر، قطع خط تلفن است و در صورت تکرار جرم، پیگرد قضایی مالک یا متصرف خطوط تلفنی یا سیستم پیامکی را در پی خواهد داشت.

 اقدامات دادستانی در مقابله با مفاسد اجتماعی

جعفری دولت‌آبادی گفت: دادستانی تهران برای مقابله با مفاسد اجتماعی برای مسدود کردن خطوط تلفن تبلیغ‌کنندگان کالا و فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره و توقیف اتومبیل‌هایی که در آن کشف حجاب می‌شود یا موسیقی‌های مبتذل پخش می‌شود و یا برای مردم مزاحمت صورت می‌گیرد، دستورهای کتبی به پلیس ابلاغ کرده است.

وی با اعلام اینکه دادستانی با صدور احکامی خطاب به پلیس، محدوده اقدامات ضابطان در این سه حوزه را مشخص کرده است، از مأمورین پلیس خواست ضمن اجرای قاطع این دستورات، موازین شرعی، قانونی و حقوق شهروندان را رعایت کنند.

جعفری دولت‌آبادی در اجرای دستورات دادستانی به شرح مذکور، بر اخطار و هشدار قبل از اقدام از سوی مأموران پلیس تاکید کرد و افزود: پیش از جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره‌ و یا قطع خط تلفن تبلیغ‌کنندگان فیلم یا کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، به آنان تذکر داده و در صورت عدم جمع‌آوری و یا تکرار تبلیغ، اقدام شود.

وی ادامه داد: مأموران پلیس در جمع‌آوری تجهیزات ماهواره یا توقیف اتومبیل باید از درگیر شدن با مردم پرهیز کنند. دادستان تهران اشراف اطلاعاتی پلیس و نهادهای امنیتی را لازمه مبارزه‌ای موفق در حوزه‌ ماهواره و فضای مجازی دانست و ضمن تاکید بر اقدامات ایجابی و پیشگیرانه، از تمام دستگاه‌ها خواست که در این زمینه همکاری کنند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به رویکرد قانون‌گذار ایران بر تشدید واکنش نسبت به جرایم سازمان‌یافته، افزود: در قانون هرگاه جرایم قالب سازمان‌یافتگی به خود می‌گیرد، هم تشدید مجازات و هم تغییر مرجع قضایی صالح را در پی دارد و به عنوان مثال در موضوع قاچاق، این دادگاه انقلاب است که صلاحیت رسیدگی می‌یابد.

 کشف 15 هزار لیتر مشروبات الکلی

دادستان تهران با اشاره به گزارش سرپرست دادسرای ارشاد مبنی بر کشف 15 هزار لیتر مشروبات الکلی در تهران طی 45 روز گذشته، این آمار را موید فعال بودن دشمن در حوزه‌های فساد و فحشا ارزیابی کرد و در این راستا، اظهارات یکی از کارشناسان آمریکایی را مورد توجه قرار داد که اعلام داشته است تغییرات در ایران در 15 سال آینده رخ خواهد داد. جعفری دولت‌آبادی این اظهار کارشناس آمریکایی را نشانگر فهم آنها بر این واقعیت ارزیابی کرد که مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران با حمله نظامی و مقابله عقب نخواهند نشست و بنابراین دشمن برای ترویج فساد و فحشا در میان جوانان و افول کانون خانواده برنامه‌ریزی کرده است.  وی از تعقیب قضایی یکی از افرادی که در حوزه فرهنگ و سینما با اقدامات خلاف قانون و تأثیر گذاری برخی مسئولان فرهنگی مرتکب اقدامات مجرمانه شده بود خبر داد و اعلام کرد: این پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه تحت رسیدگی است در حال حاضر، متهم با صدور قرار وثیقه آزاد شده است.  دادستان تهران همچنین اعلام کرد: با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.

توقف روند رو به رشد استفاده از ماهواره

سردار ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در خصوص وضعیت استفاده از ماهواره‌ها گزارشی ارایه داد و اقدامات پلیس در این مقابله را موجب توقف روند رو به رشد استفاده از ماهواره ارزیابی کرد.

همچنین سردار لطفی رییس پلیس اماکن تهران بزرگ آماری از کشفیات ماهواره طی هفت ماهه اول سال 1395 ارایه داد و ضمن اعلام کشف 713 هزار و 546 دیش، 923 هزار و 299 ال‌ان‌بی و 10 هزار و 766 گیرنده دیجیتال، از مبارزه 40 باند قاچاق تجهیزات ماهواره و دستگیری 193 نصاب خبر داد.

 اهداف و برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای جِم

همچنین منصوری معاون دادستان و بازپرس ویژه پرونده شبکه ماهواره‌ای جِم با اشاره به برنامه‌ها، اهداف و فعالیت‌های این شبکه‌ اعلام کرد در حال حاضر شبکه جم ماهواره‌ای با 23 شبکه و 8 پایگاه فعالیت می‌کند. منصوری همکاری برخی بازیگران و مجریان ایرانی با این شبکه و تبلیغ فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه مذکور را به نوعی همکاری با شبکه‌های معاند نظام دانست که واجد وصف مجرمانه است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.