×

شهرداری وظیفه پیشگیری داشت

شهرداری وظیفه پیشگیری داشت

شهرداری وظیفه پیشگیری داشت

شهرداری-وظیفه-پیشگیری-داشت وکیل 

نکته اول:ساختمان 17 طبقه پلاسکو که بهره برداری اول آن سال 1339 آغاز شد، با قدمت 56 ساله تا چهل سال، بلند مرتبه ترین ساختمان تهران به حساب می آمد و از این رو از منظر تاریخی، اجتماعی و اقتصادی به همراه ساختمان آلومینیوم ودر شاهرگ اقتصادی شهر تهران حائز اهمیت بسیار بود و بی گمان یکی از مشخصه های اصلی پیشرفت تهران محسوب می شد که متاسفانه ساعت 8صبح پنج‌شنبه 30 دی ماه دچار آتش سوزی شد و ساعت 12 ظهر به طور کامل فرو ریخت و علاوه بر خسارت مالی بسیار به صورت تقریبی 6 هزار میلیارد ریال متاسفانه ده ها نفر مسدوم و مجروح و به شهادت رسیدند وخسارات معنوی، روانی بسیاری به جامعه وارد شد.

نکته دوم:اگر چه در این حادثه هم بسیاری از آتش نشان ها قهرمانانه برای اطفای حریق و نجات جان هم میهنان کوشیدند و صحنه های ایثارگری و رشادت شجاعانه ای در تاریخ ثبت کردند که بی دلیل و بی مانند است و برخی هم به فیض عظیم شهادت نایل آمدند اما آنچه واقعیت است این است که باهمه ی این مجاهدت‌ها، ایثار گری ها و رشادت ها با حفظ جایگاه والای معنوی آن، ضررهای مالی و فقدان عزیز ان، خسارت سنگین تری به میهن وارد نموده؛ چنانچه مقام‌معظم‌رهبری مدظله‌العالی در پیام تسلیت خود فرمودند:حادثه ی دردناک آتش سوزی و فرو ریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه‌ی اندوه و نگرانی عمیق اینجانب است وشهامت و فداکاری آتش نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچارحادثه‌خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمدند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه آکنده می سازند.

نکته سوم :آنچه که واقعیت است، ساختمان پلاسکو با بیش از نیم قرن سابقه احداث دارای قسمت های فرسوده و مشکلات ایمنی بسیاری بوده که شهرداری هم در اسنادی که منتشر کرده، اخطاریه ای ایمنی بر اساس بند14 ماده55 قانون شهرداری ها را به مالکین متذکر شده که برابر دستورالعمل ایمنی نسبت به ایمن‌سازی واحد خود اقدام کنند. بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها مصوب 1344 بااصلاحات بعدی متذکر می‌شود که اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و«حریق» و همچنین رفع خطر از بناها و دیوار های شکسته خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها و اماکن عمومی، دالان های عمومی وخصوصی و پوشاندن چاه‌ها وچاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن ها وایوان های مشرف ومجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است وجلوگیری از ناودان ها ودود کش‌های ساختمان ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر ها باشد، از وظایف شهرداریست. بر اساس تبصره اصلاحی27/11/1345بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها در تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها و ...و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکان یاصاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار متناسبی صادر می نماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری راسا با مراقبت ماموران خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه مصروف را به اضافه‌ی صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد. مقررات فوق شامل تمامی اماکن‌عمومی مانند سینماها، گرمابه‌ها،مهمان‌خانه‌ها، دکاکین،قهوه خانه‌ها، کافه رستوران‌ها، پاساژها و امثال آنکه محل رفت وآمد مراجع عمومی است نیز است.

نکته چهارم :بر اساس آخرین نسخه ی مقررات ملی ساختمان در مقابل با حریق، مصوب سال 1388 مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که به صراحت اشعار می دارد، انواع ساختمان از نظر کاربری تجهیزات و تاسیسات، طبقه بندی و نظارت دوره‌ای بر آن اجرا نشده،قابل توضیح است که صرفا فرستادن اخطاریه و تذکر در این خصوص کفایت نمی‌کند و شهرداری یا آتش نشانی باید اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی و تجهیز و تقویت و پاکسازی سیستم های حرارتی و خدمات شهری همانند آب،برق وگاز را کنترل و در صورت لزوم تعمیر و تعویض و نگه‌داری می کردند .

نکته پنجم: به گفته کارشناسان، ساختمان پلاسکو ساختمانی فلزی بود و رفتار فولاد در دماهای بالای 500 درجه سانتیگراد متفاوت می‌شود؛ به گونه ای که اگر دما از این میزان عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد. وقتی حرارت به 700 درجه سانتی‌گراد برسد، مقاومت فولاد نصف می‌شود. با شرایط فلزات در این ساختمان، قابل پیش بینی‌ست که ساختمان با خطر ریزش مواجه می گردد که بعد از وقوع این حادثه در حالی که می بایستی این حادثه در حوضه فنی اتفاق می افتد، باید آمادگی قبل از حادثه داشته باشیم و ضمن آموزش ساکنان و استقرار تجهیزات امداد رسانی پلان فرار و تخلیه ساختمان از ساکنین مد نظر قرار گیرد که در این زمینه اقدامات انجام شده در ساختمان پلاسکو نزدیک به صفر بوده؛ به عبارتی دیگر می بایستی سیستم مدیریت شهری، قبل یا حین خطر حریق، اقدامات مناسب را در این خصوص انجام می داد.

نکته ششم : این حادثه عظیم شهری هم متاسفانه رخ داد و همانند حادثه ی سیلاب کانال مترو به شخص شهردار، این فرمانده‌ی روزهای جنگ باهمان روحیه جهادی درحال خدمت به مردم بود یا همانند حادثه‌ انفجار شهران که شخص شهردار زحمات زیادی متقبل شد. واقعا بهسازی نظارت قوی بازرسی و شناسایی نقاط حادثه خیز از وظایف شهرداری‌ست وشهرداری باید همه خانه‌ها، اماکن پرجمعیت و فرسوده تهران را شناسایی و اصلاح کند؛ باید در ساخت مجموعه های بزرگ تجاری و اداری، نظارت دقیق داشته باشد ودر یک کلام فقط در زمان حادثه وارد عمل نشود بلکه برای پیشگیری حوادث، اقدامات مناسب انجام بدهدوساختمان پلاسکو اگر توسط شهرداری فرسوده شناخته می شده، باید آن‌جا را پلمپ می کرد. اگر اقدامی از سوی مالکین صورت نمی گرفت، باید خود دست به کار می‌شد نه این که با اخطار و جریمه نقدی سال‌های سال دست روی دست بگذارد تا چنین حادثه‌ای رخ دهد. این حادثه غم انگیز هم با همه ی مصیبت های عظیم حادث گردید. امیدواریم که آخرین تلنگر به سیستم مدیریت شهری برای «پیشگیری» از وقوع حوادث این چنین است

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.