×

تفاوت جرم عقیم و جرم محال چیست ؟

تفاوت جرم عقیم و جرم محال چیست ؟

جرم عقیم زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم به واسطه عدم مهارت یا بی‌فکری خود یا یک علت اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی، نتیجه‌ای از عمل خود نمی‌گیرد

تفاوت-جرم-عقیم-و-جرم-محال-چیست-؟ وکیل 

 جرم عقیم زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم به واسطه عدم مهارت یا بی‌فکری خود یا یک علت اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی، نتیجه‌ای از عمل خود نمی‌گیرد.

 در تعریف جرم عقیم باید گفت: جرم عقیم زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم به واسطه عدم مهارت یا بی فکری خود یا یک علت اتفاقی غیر قابل پیش بینی مانند وزش تند باد، نتیجه‌ای از عمل خود نمی‌گیرد (در جرم عقیم نتیجه معلق می‌ماند).

جرم محال:

زمانی است که به علت وجود حالتی در موضوع جرم یا در ابزار و وسایلی که در ارتکاب جرم به کار می‌رود، ارتکاب جرم را محال و غیر ممکن می‌کند.

جرم محال دو دسته است:

الف) نسبی

ب) مطلق

الف) محال نسبی:

زمانی است که امکان وقوع جرم در شرایط عادی وجود داشته، ولی در آن شرایط امکان تحقق نباشد مانند دست کردن در جیب خالی فرد (محال نسبی از لحاظ موضوعی)

باز کردن گاو صندوق خالی بانک (محال نسبی از لحاظ موضوعی) اقدام به سقط جنین زن باردار با ادویه ناکافی (محال نسبی از لحاظ وسیله)

ب) محال مطلق:

در آن حالت تصور وقوع جرم امکان پذیر نیست مانند شلیک به جسد (مطلق از لحاظ موضوع) استفاده از آب به جای سم (مطلق از لحاظ وسیله)

اقدام به سقط جنین زنی که اصلا باردار نیست (مطلق از لحاظ موضوع)

علت عدم تحقق نتیجه در جرم عقیم، عوامل شخصی یا عوامل طبیعی می‌باشد. بدین معنی که باید وسیله‌ی جرم کافی و کامل بوده و موضوع جرم هم وجود داشته باشد و در این حالت به خاطر عدم مهارت نتیجه‌ای از عمل خود نگیرد.

پس در صورتی که در موضوع یا وسیله‌ی جرم خللی باشد باید جرم را محال دانست.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.