×

کشف تنها 3 درصد از کالاهای قاچاق

کشف تنها 3 درصد از کالاهای قاچاق

کشف تنها 3 درصد از کالاهای قاچاق

کشف-تنها-3-درصد-از-کالاهای-قاچاق

رییس ستاد مبارزه با قاچاق خبر داد:

انجام بیشترین حجم قاچاق از سوی باندهای سازمان‌یافته     

نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حجم بالای قاچاق صورت گرفته در کشور توسط باندهای سازمان یافته و کلان صورت گرفته و تنها سه درصد کالاهای قاچاق در کشور کشف می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 81 با فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرد و وظیفه عمده آن سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگی بین سازمان های متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که شامل 18 وزارتخانه و سازمان می شود و همچنین وظیفه نظارت بر اقدامات این سازمان ها و نهاد را بر عهده دارد. بنابراین مباحث اجرایی به این ستاد مربوط نیست.

وی با اشاره به سفر دو روزه مسوولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هرمزگان اظهار کرد: هرمزگان از جمله هفت استان اصلی مورد توجه به لحاظ جغرافیایی در بحث قاچاق است و به دلیل موقعیت حساس و استراتژیک آن نخستین استان هدف برای بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اولویت های کاری این ستاد در سال 89 تصریح کرد: اولویت اصلی ما در سال جاری برخورد با جرایم باندی، سازمان یافته و کلان است. همچنین امسال با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها وضعیت ویژه ای در کشور حاکم خواهد شد که ممکن است با افزایش برخی کالاها روبرو شویم؛ هر چند در حال حاضر شاهد کاهش قاچاق سوخت در کشور هستیم اما با حذف یارانه سوخت و انرژی و افزایش قیمت برخی کالاها، قاچاقچیان به سمت این کالاها رغبت نشان می دهند.

نماینده ویژه رییس جمهور بیان کرد: به منظور رفع خلاءهای قانونی و ترمیم ضعف‌های موجود، پیش‌نویس قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین و به مجلس ارایه شده و امیدواریم که نمایندگان با این قانون موافقت کرده و آن را به تصویب برسانند.

وی به ضرورت اصلاح قوانین و وضع مقررات جدید اشاره و خاطرنشان کرد: خلأ و ناکارآمدی قانونی در بحث مبارزه با قاچاق کالا به حدی زیاد است که در اغلب موارد مجرمان قاچاق های سازمان‌یافته و کلان، افراد دیگری را مسوول کالاهای قاچاق کشف شده معرفی می کنند؛ در صورتی که این افراد ممکن است هیچ ارتباط و مسوولیتی نیز با تخلفات انجام شده نداشته باشند.

وی با بیان اینکه پدیده زندان خواب ها در کشور افزایش یافته است، افزود: اینگونه است که افرادی دون پایه در باندهای قاچاق در مقابل دریافت مبالغی حاضرهستند دو سال از عمر خود را به جای قاچاقیان ومجرمان اصلی در زندان بخوابند و افراد اصلی خود را پنهان کنند.

این مقام مسوول اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصرانه تاکید دارد که در عین برخورد با جرائم خرد، تمام همت خود را صرف مبارزه با جرائم کلان و سازمان یافته نماید تا بدین ترتیب حجم قاچاق کالا کاهش یابد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بر اساس آمار اعلام شده حجم مالی کالاهای قاچاق شده در سال 87 معادل 19 میلیارد دلار است که16 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به قاچاق کالاهای وارداتی و سه میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به قاچاق کالاهای صادراتی است.

به گفته وی حجم چشمگیری از کالاهای صادرات شده قاچاق، کالاهای یارانه‌ای همانند سوخت، کود شمیایی و دارو را شامل می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه آمار اعلام شده در دوره مدیریتی پیش از وی تهیه شده است، در خصوص صحت و سقم این آمار گفت: هیچ گونه بررسی و تحقیقی در زمان مدیریت بنده در این خصوص انجام نشده است ولی کارشناسان و تهیه‌کنندگان این آمار مدعی‌ هستند که اعداد و ارقام اعلام شده صحت دارد.

وی در ادامه به استناد به آمار فوق اعلام کرد: تنها سه درصد از حجم بالای قاچاقی که در کشور کشف می‌شود و از میزان کشفیات وارد شده به سیستم تعزیرات حکومتی و قضایی، متاسفانه برای کمتر از دو درصد آن احکام قضایی اجرایی صادر می شود. این‌گونه است که به دلیل خلاها و ضعف قانونی و نداشتن مقررات قاطع، دستگاه قضایی مجبور به صادر کردن احکامی مانند جریمه های مالی است.

مرتضوی با بیان اینکه ضعف ‌و ناکارآمدی قوانین سبب شده است که مجرمان کلان و سازمان یافته از مجازات و احکام شرعی و قانونی مصون بمانند، افزود: بنابراین به دلیل عدم اجرای احکام قاطع در قبال پرونده‌های سامان‌یافته، باندها و جرائم کلان در امر مبارزه با قاچاق کالا،‌ اقدامات موجود بازدارندگی مناسب را ندارد.

وی با بیان اینکه در طی سفر دو روزه خود از مناطق آلوده به قاچاق هرمزگان از نزدیک و به صورت غیرمنتظره بازدید کرده است، گفت: مشکلات و معضلات هفت منطقه از استان و هفت نقطه از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی به منظور رفع این مشکلات مصوب شد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به بازدید مسوولین این ستاد از گمرک شهید رجایی نیز خاطرنشان کرد: عدم مکانیزه بودن سیستم ارزیابی و گمرک، حجم بالایی از جمعیت را در سالن گمرک در انتظار قرار داده که این ازدحام جمعیت در کشورهای دیگر به دلیل تجهیز به سیستم های مکانیزه مشاهده نمی شود. همچنین سرعت مناسب و دقت لازم در سیستم فعلی گمرک شهید رجایی وجود ندارد که با در دستور کار قرار گرفتن تجهیز این گمرک و سایر گمرکات مرزی کشور به دستگاه های ایکس ری و مکانیزه امیدواریم ضریب خطا و کاهش قاچاق کالا به شدت کاهش یابد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر کلیه اسکله های استان ساماندهی شده و هیچگونه اسکله غیرمجازی وجود ندارد، گفت: عمده قاچاق تحت پوشش کشور در قالب قاچاق تحت پوشش ترانزیت انجام می شود که امیدواریم با مکانیزه شدن سیستم، این مشکل نیز برطرف شده و از طرف دیگر با افراد متخلف در این زمینه نیز به شدت برخورد صورت گیرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.