×

سخنان تویسرکانی درهمایش ضمانت اجرایی حقوق مالکیت صنعتی

سخنان تویسرکانی درهمایش ضمانت اجرایی حقوق مالکیت صنعتی

معاون قوه قضاییه گفت نادیده گرفتن دارندگان حقوق اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به دلیل داشتن اثرات زیان‌بار اجتماعی و اقتصادی فراوان برای جامعه باعث تجاوز به حقوق جامعه می‌شود

سخنان-تویسرکانی-درهمایش-ضمانت-اجرایی-حقوق-مالکیت-صنعتی وکیل 

معاون قوه قضاییه گفت: نادیده گرفتن دارندگان حقوق اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به دلیل داشتن اثرات زیان‌بار اجتماعی و اقتصادی فراوان برای جامعه باعث تجاوز به حقوق جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تویسرکانی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی طی سخنانی در همایش «ضمانت اجرای حقوق مالکیت صنعتی؛ نقد و بررسی آرای قضایی» در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، گفت: نقش اصلی مالکیت فکری، فراهم‌ آوردن شرایطی برای رشد و گسترش هرچه بیشتر نوآوری‌هاست که در نهایت به پیشرفت جوامع به سمت توسعه منجر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: حقوق مالکیت معنوی با ایجاد مکانیزم‌های لازم به گسترش نوآوری‌ها می‌پردازد. حمایت از نوآوری‌ها و ابداعات در مفهوم اختراعات از مصادیق مالکیت صنعتی است. رشد اختراعات ثبت شده در کشورهای مختلف جایگاهی تعیین‌کننده در نظام توسعه‌یافتگی کشورها دارد.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود:‌ در ایران با توجه به ظرفیت‌های مهم حقوقی و قانونی از جمله قانون ثبت اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی، زمینه لازم برای تحقق سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله توسعه کشور فراهم شده است. با لحاظ تغییرات در حوزه قانونگذاری و رشد کیفی اختراعات در پنج ساله اخیر، آمار اختراعات ثبت شده از نظر بعد کمی رشد چشمگیری داشته است.
 
تویسرکانی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام شده در آمار اختراعات از زمان آغاز ثبت یعنی سال 1310 تا 1377، 26 هزار و پنج مورد اختراع ثبت شده است در حالی که در 14 سال بعد یعنی از سال 1377 تا سال 1391، 52 هزار و 974 اختراع ثبت شده که نشانگر میانگین رشد 10 برابری اختراعات است.
 
وی افزود: در چند سال اخیر با رشد کمی و کیفی اختراعات و نوآوری‌ها در بعد بین‌المللی مواجه هستیم که در همین راستا مخترعان ایرانی در عرصه بین‌المللی خوش درخشیده‌اند و به‌تازگی در جشنواره ژنو 2013 شش جایزه ویژه به مخترعان ایرانی اعطا شد.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه اظهاراتش با اشاره به نوآوری‌های ایرانیان در زمینه علائم تجاری در حوزه مالکیت صنعتی، تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که نقش حقوق مالکیت صنعتی که از طریق پروسه ثبت متبلور می‌شود، تضمین بسیار مهمی برای دارندگان این حقوق است. تعرض به حقوق مالکیت صنعتی نسبت به دیگر ابعاد مالکیت فکری در سطح وسیع واقعیت انکارناپذیر است.
 
تویسرکانی اضافه کرد:‌ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعتقاد جدی به تقویت تشکیلات در حوزه مالکیت فکری داریم. طبق ماده 52، مسوولیت مالکیت فکری بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. با تغییرات انجام شده در حال حاضر مرکز مالکیت معنوی به شکل مستقل در سازمان تشکیل شده است که امیدواریم مرکز مالکیت صنعتی در قوه قضاییه ایجاد شود.
 
وی با بیان این‌که «انشقاق‌ها در مالکیت فکری آسیب‌زا است» ادامه داد: باید بحث حقوقی تثبیت مالکیت‌های هنری، فکری و ادبی را از حوزه انتشار جدا کنیم.
 
معاون قوه قضاییه گفت: در حوزه مالکیت صنعتی از جهت فرآیند، گام‌های ارزشمندی در سال 91 برداشته شده است. در همین راستا دیگر مخترعان برای ثبت اختراعات و نوآوری‌ها نیاز به مراجعه حضوری ندارند، بلکه دارندگان حقوق مالکیت صنعتی می‌توانند تقاضاها و امور خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. همچنین در سیستم جدید مشکلات و موانعی که در سیستم سنتی وجود داشت نیز برطرف شده است.
 
همچنین در ادامه این همایش پیام دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری به مناسبت روز جهانی مالکیت معنوی قرائت شد.  

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.