×

برخی تفاوت های میان ازدواج دایم و موقت

برخی تفاوت های میان ازدواج دایم و موقت

ازدواج می‌تواند به دو نحو دایم و موقت صورت گیرد از نظر قوانین اسلام، ازدواج موقت نوعی قرارداد ازدواج همانند ازدواج دایم است اما این دو نوع ازدواج از جهاتی مشترک و از جهاتی با هم متفاوتند

برخی-تفاوت-های-میان-ازدواج-دایم-و-موقت وکیل 

ازدواج می‌تواند به دو نحو دایم و موقت صورت گیرد. از نظر قوانین اسلام، ازدواج موقت نوعی قرارداد ازدواج همانند ازدواج دایم است اما این دو نوع ازدواج از جهاتی مشترک و از جهاتی با هم متفاوتند.

زن در عقد موقت، نفقه و ارث ندارد اما جمعى از فقها گفته‌اند این موضوع در صورتى است که شرط نفقه و ارث نشود و اگر شرط شود، باید بر طبق آن عمل کرد.

در ازدواج دایم، نفقه زن از لحظه عقد بر شوهر واجب می‌شود و زن از همان لحظه عقد، در زمره وراث شوهر و شوهر در زمره وراث زن قرار می‌گیرد اما در ازدواج موقت، نفقه و ارث وجود ندارد البته زن می‌تواند در زمان عقد موقت، پرداخت نفقه را برای شوهر خود شرط کند که در این صورت عمل به شرط ضروری است اما در خصوص ارث، شوهر می‌تواند به نفع همسر موقت خود وصیت کند و امکان شرط کردن ارث هنگام عقد وجود ندارد.

زن در عقد موقّت آزاد است که کارى در خارج خانه براى خود انتخاب کند و اجازه همسر براى او شرط نیست تا زمانی که مزاحم حقّ شوهر نباشد اما در عقد دایم بدون توافق، این امر جایز نیست.

 نبود مهریه در  ازدواج موقت موجب بطلان عقد است

عدم وجود مهریه در ازدواج موقت موجب بطلان عقد است اما در ازدواج دایم، اجباری به مهر نیست و فقط مهرالمثل تعیین می‌شود.

در ازدواج دایم، هیچ‌کدام از زوجین بدون جلب رضایت دیگری حق ندارد از فرزنددار شدن جلوگیری کند.

اما در ازدواج موقت جلب رضایت دیگری ضرورتی ندارد. فرزند حاصل ازازدواج موقت همانند فرزند حاصل از ازدواج دایم است.

 طلاق مختص ازدواج دایم است

برای برهم زدن ازدواج دایم، طلاق نیاز است اما در ازدواج موقت، با پایان مدت‌ عقد، پیمان عقد باطل می‌شود و حتی شوهر می‌تواند همه یا بخشی از مدت را به زن ببخشد و از هم جدا شوند.

در ازدواج دایم، تعیین محل مسکن با شوهر است اما در ازدواج موقت، ملاک، قرارداد بین زن و شوهر است و اگر قراردادی نداشته باشند، زن اجباری به ماندن در محل معین‌شده توسط شوهر ندارد.

در ازدواج دایم بر زن واجب است از همسرش تمکین کند اما در ازدواج موقت الزامی در این زمینه وجود ندارد همچنین در ازدواج موقت هر دو طرف می‌توانند زمان مراودات خود را از قبل تعیین کنند.

در ازدواج دایم مرد حق ندارد بیش از چهار زن دایمی داشته باشد اما در ازدواج موقت می‌تواند تعداد همسر بیشتری اختیار کند.

در ازدواج دایم با سه بار فسخ، نیاز به محلل پیدا می‌شود و فرد نمی‌تواند با همسر قبلیش ازدواج کند اما در ازدواج موقت تعدد عقد ایرادی ندارد و نیاز به محلل نیست.

در ازدواج دایم «مسلمان» نمى‌تواند با «غیرمسلمان» ازدواج کند اما ازدواج موقت مرد مسلمان با زن غیرمسلمانى که از اهل کتاب است، مانند مسیحى و یهودى مانعى ندارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.