×

حمایت قانونی از کارگر بیمار

حمایت قانونی از کارگر بیمار

کارگران اصلی‌ترین رکن در حوزه تولیدات کشور محسوب می‌­شوند؛ به همین جهت باید از این قشر در مواردی که دچار ضعف غیرارادی مانند بیماری هستند، حمایت ویژه‌ای صورت گیرد ممکن است کارگران در زمانی که مشغول به‌کارند، دچار بیماری ناشی از کار یا غیر آن شوند در ماده 74 قانون کار آمده است مدت مرخصی استعلاجی، با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد

حمایت-قانونی-از-کارگر-بیمار وکیل 

کارگران اصلی‌ترین رکن در حوزه تولیدات کشور محسوب می‌­شوند؛ به همین جهت باید از این قشر در مواردی که دچار ضعف غیرارادی مانند بیماری هستند، حمایت ویژه‌ای صورت گیرد.  ممکن است کارگران در زمانی که مشغول به‌کارند، دچار بیماری ناشی از کار یا غیر آن شوند.  در ماده 74 قانون کار آمده است: مدت مرخصی استعلاجی، با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد.

بر اساس این ماده، مدت مرخصی هر مقدار که تعیین شود در سابقهکاری کارگران لحاظ می‌شود. برای مثال کارگری در آخرین سال کاری خود دچار بیماری شده و براساس تشخیص سازمان تامین اجتماعی برای درمان، 6 ماه مرخصی استعلاجی دریافت می‌کند. پس از بازگشت به کار با 6 ماه مشغول بودن به کار، بازنشسته می‌‌شود و نیازی نیست آن 6 ماهی که در حال درمان بیماری خود بوده را جبران کند. اما در مورد دستمزد کمی متفاوت است که در قانون تامین اجتماعی بررسی خواهد شد. بر اساس ماده 59 قانون ‌تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که تحت معالجه یا درمان‌های توان‌بخشی قرار‌ می‌گیرند و بنا به تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی موقتا قادر به کار‌ نیستند به شرط عدم اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق، استحقاق دریافت غرامت دستمزد را با رعایت شرایط زیر خواهند داشت:  ‌الف – بیمه‌شده بر اثر حوادث ناشی از کار و غیرناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای تحت درمان قرار گرفته باشد. ب – درصورتی که بیمه‌شده به سبب بیماری و طبق گواهی پزشک، احتیاج به استراحت مطلق یا بستری شدن داشته باشد و در تاریخ اعلام‌بیماری مشغول به کار بوده یا در مرخصی استحقاقی باشد. هر کارگری که بیمه‌‌شده تامین اجتماعی باشد (کارگران مشغول به کار باید از طرف کارفرما به سازمان تامین اجتماعی معرفی شوند. در غیر این صورت، تخلف محسوب می‌‌شود) زمانی که مشغول به کار است یعنی در زمان قرارداد کار باشد و از کارفرمای خود مزد دریافت کند، اگر دچار بیماری شود، یعنی بیماری‌ای که بنا به تشخیص سازمان تامین اجتماعی شخص قادر به کار نباشد، سازمان تامین اجتماعی در برابر حق بیمه‌‌ای که دریافت می‌کند به‌عنوان یکی از خدمات، در ایام بیماری کارگر مبلغی با عنوان غرامت دستمزد پرداخت می‌‌کند. مسلما مجوزهایی مانند استراحت بعد از عمل زیبایی شامل این موارد نمی‌‌شود. اگر کارفرما در ایام بیماری به کارگر مزد پرداخت کند، دیگر کارگر بیمار مستحق دریافت غرامت دستمزد نمی‌‌شود. اگر بیماری دچار از‌کار‌افتادگی کلی شود، دیگر مشمول این ماده نخواهد بود و سازمان تامین اجتماعی بر اساس قواعد ازکارافتادگی عمل می‌کند. ماده 62 قانون تامین اجتماعی: مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و میزان‌ آن به‌شرح زیر است: غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه‌شده بر اثر حادثه‌ یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تامین خدمات‌ درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که‌عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی‌که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم‌ پرداخت خواهد شد.  پرداخت غرامت دستمزد تا زمانی که بیمه‌شده به تشخیص‌سازمان تامین خدمات درمانی قادر به کار نبوده و به موجب‌ مقررات این قانون از کارافتاده شناخته نشده باشد ادامه‌ خواهد یافت. غرامت دستمزد بیمه‌شده‌ای که دارای همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد به میزان سه چهارم آخرین مزد یا حقوق‌روزانه او پرداخت می‌شود. غرامت دستمزد بیمه‌شده‌ای که همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته ‌باشد معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه‌ او است مگر اینکه بیمه‌‌شده به هزینه سازمان تامین خدمات‌ درمانی بستری شود که در این صورت غرامت دستمزد معادل یک‌دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه وی خواهد بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.