×

بهره برداری از ظرفیت قضایی برای بازگشت کودکان کار به مدرسه

بهره برداری از ظرفیت قضایی برای بازگشت کودکان کار به مدرسه

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت از ظرفیت همکاران قضایی برای بازگرداندن کودکان کار به مدرسه استفاده می‌شود

بهره-برداری-از-ظرفیت-قضایی-برای-بازگشت-کودکان-کار-به-مدرسه وکیل 

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: از ظرفیت همکاران قضایی برای بازگرداندن کودکان کار به مدرسه استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، سیدعلی اصغر رفاهی در نشست با مدیران کل مشارکت های مردمی دستگاه ها و وزارتخانه ها با تاکید بر تعیین تکلیف وضعیت کودکان کار افزود: کودکان کار بخشی از این جامعه هستند که نیاز دارند مانند دیگر همسالان خود کودکی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کودکان کار از امکانات اولیه مانند تحصیل هم محروم هستند و همه نهادها باید برای رفع این معضل تلاش کنند و سنگ تمام بگذارند.

رفاهی هدف اصلی اهمیت به کودکان کار را کاهش تعداد آنان برشمرد و اظهارکرد: شاید کمک کردن به کودکان کار در بعد تغذیه، تحصیل و غیره مهم باشد اما مهم تر از آن این است که تلاش های دستگاه ها موجب کاهش تعداد آنان شود.

در ادامه احمدرضا پرنده مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: حدود 96 هزار کودک کار بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که 2200 نفر مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به تفاهم نامه بین وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش درباره بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه، ادامه داد: براساس این تفاهم نامه با شماره تلفن 65 هزار کودک کار تماس گرفته شد که 35 هزار نفر پاسخ دادند؛ البته چندین هزار کودک کار هیچ شماره تماسی ندارند.

پرنده با بیان اینکه طبق خود اظهاری پاسخ دهندگان، 19 هزار کودک از این تعداد مدرسه نمی رفتند، گفت: در این خود اظهاری خانواده ها اعلام کردند10 هزار کودک معلول هستند و 3600 نفر هم به دلیل نداشتن توان مالی به مدرسه نمی روند.

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز، اظهار کرد: کودکان کار سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان را به صورت پایلوت انتخاب کردیم تا آنان به چرخه مدرسه بازگردند.

وی اضافه کرد: 500 کودک از 3500 نفری که به دلیل مشکل مالی از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه و کلاس درس بازگشتند.

نماینده شهرداری نیز در این نشست، گفت: 75 درصد کودکان کار تحت پوشش وحمایت، اتباع هستند و 500 نفر از این کودکان در چهار مدرسه آموزش داده می شوند.

فرهاد اقطار رئیس دبیرخانه مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی هم با بیان اینکه به 25درصد والدین کودکان کار دسترسی نداریم گفت: وضعیت اتباع خارجه باید توسط وزارت امور خارجه تعیین تکلیف شود چون تعداد آنها در حال زیاد شدن است.

وی ادامه داد: موج گرانی و تورم بر کودکان کار بازمانده از تحصیل تاثیر فراوانی دارد؛ برخی کودکان کار مهر به مدرسه رفتند اما به دلیل بضاعت مالی تحصیل را رها کرده و وارد چرخه کار شدند.

ارائه آمار کودکان کار بازمانده از تحصیل به دبیرخانه شبکه مدیران، برگزاری کارگاه های آموزشی سجام به منظور پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از جرایم و آسیب ها، اندیشیدن تمهیداتی درباره کودکانی که والدین مانع تحصیل می شوند، تعیین تکلیف اتباع خارجی در وزارت خارجه، تسریع در تصویب لایحه سازمان های مردم نهاد از جمله مصوبات این نشست بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.