×

چه اقداماتی جرم انتخاباتی محسوب می‌شود؟

چه اقداماتی جرم انتخاباتی محسوب می‌شود؟

ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مصادیق جرائم انتخاباتی را اعلام کرد

چه-اقداماتی-جرم-انتخاباتی-محسوب-می‌شود؟ وکیل 

ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مصادیق جرائم انتخاباتی را اعلام کرد.

بچه اقداماتی جرم انتخاباتی محسوب می‌شود؟ با نزدیک شدن به زمان انتخابات میزان جرائم انتخاباتی در حال افزایش است به همین دلیل رئیس قوه قضاییه دستور تشکیل «ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی» راابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.

محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در رابطه با نحوه اعلام گزارش‌های تخلفات انتخاباتی گفت: مردم می‌توانند گزارش‌های تخلفات انتخاباتی را از طریق سامانه سجام به معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارسال کنند.

به گفته رفاهی معاون پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه 92 هزار نفر به عنوان دیدبان در سامانه سجام ثبت نام کرده اند و این افراد در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی با در دست داشتن مستندات در این سامانه اعلام کنند.

رفاهی بیان کرد:سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری خود، له یا علیه کاندیدا‌ها و یا ستاد‌های انتخاباتی آنها، بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت­های قومی و مذهبی و دادن وعده­‌های غیرقابل تحقق به آن‌ها؛ اخلال، اختلال، بی­‌نظمی و تعرض به نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی؛ تخریب، توهین و افترا به کاندیدا‌های رقیب و سیاه نمایی و تخریب چهره نظام از دیگر عناوین جرایم انتخاباتی برشمرد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت مدنی قوه قضاییه، انتشار شایعات علیه کاندیدای معین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، مداخله دهیاران در تبلیغات انتخاباتی به نفع کاندیدای خاص به ویژه در روستا‌های دورافتاده، وعده تامین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش یارانه، تامین و ساخت جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزدها، ارسال پیامک­‌های تهدیدی و تطمیعی به نفع کاندیدای، فعالیت و مداخله تبلیغاتی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه خارج از مهلت و زمان قانونی تبلیغات، اظهارات تخریبی و تهدیدی کاندیداها، ستاد‌ها و طرفداران آن‌ها علیه یکدیگر از دیگر مصادیق جرائم انتخاباتی نام برد و گفت: با استفاده از ظرفیت مردمی و گزارش‌های رسیده از طریق دیده بانان سامانه سجام می‌توان از این تخلفات تا حدودی پیشگیری کرد.

رفاهی افزود:دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول، تبلیغ علنی و غیر علنی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران اجرایی به نفع کاندیدا، اقدامات ستاد‌های علیه دیگر، ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع و یا برقراری یارانه نقدی، فعالیت و مداخله در تبلیغات اعضای شورای شهر و روستا به نفع یک کاندیدای خاص به ویژه در زمان خارج از تبلیغات از دیگر مصداق انتخاباتی است.

وی ادامه داد: همچنین ارسال پیامک تبلیغی و تطمیعی به نفع کاندیدای خاص، خرید و فروش رای، وعده تامین آب، برق، گاز، برق، افزایش یارانه، احداث جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزد‌های انتخاباتی، استفاده اماکن دولتی توسط برخی از کاندیدا جهت بهره برداری انتخاباتی، مداخله دهیاران در تبلیغات به نفع کاندیدای خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات عادی منطقه و انتشار شایعات علیه کاندیدای معین در شبکه‌های اجتماعی نیز جرم انتخاباتی محسوب می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.