×

بی اعتنایی آمریکا به کنوانسیون های حقوق کودک

بی اعتنایی آمریکا به کنوانسیون های حقوق کودک

حقوقدان حوزه بین الملل با بیان اینکه حمایت از کودکان، در حقوق بین الملل پذیرفته شده است، گفت اگر کودکی به طور غیرقانونی وارد کشوری شود، حمایت حقوقی از این کودک الزامی است

بی-اعتنایی-آمریکا-به-کنوانسیون-های-حقوق-کودک

حقوقدان حوزه بین الملل با بیان اینکه  حمایت از کودکان، در حقوق بین الملل پذیرفته شده است، گفت: اگر کودکی به طور غیرقانونی وارد کشوری شود، حمایت حقوقی از این کودک الزامی است.

دکتر نصرالله ابراهیمی، استاد حقوق دانشگاه تهران و حقوقدان حوزه بین الملل در خصوص اقدام دولت آمریکا در جدا کردن کودکان مهاجر از خانواده‌های آن‌ها، اظهار کرد: کنوانسیون‌های زیادی مبنی بر حمایت از کودکان وجود دارد و بر این اساس جدا کردن کودکان از خانواده هایشان به عنوان ربودن و سرقت کودکان تفسیر می‌شود.

استاد حقوق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: هیچ دلیل و مجوز حقوقی برای اینکه آمریکا هر نوع قانونگذاری را انجام دهد و یا به دستور رئیس جمهورش هر ممنوعیتی را ایجاد کنند که سبب شود فرزند از پدر و مادر به نحوی جدا گردد، وجود ندارد.

وی اذعان کرد: در آمریکا تا سن 21 سالگی و در برخی از کشور‌ها تا 18 سالگی هیچ کس حق جدا کردن فرزندان از خانواده هایشان را ندارد و این یک امر حقوق بین المللی شناخته شده و برای حمایت از کودکان است. ابراهیمی بیان کرد: مطابق کنوانسیون‌هایی که زیر نظر کنفرانس حقوق

بین الملل خصوصی لاهه وجود دارد، از سال 1945 به این طرف شاید بیش از 10 کنوانسیون در حوزه حمایت از کودکان، هم در مسائل حقوقی کودکان و هم در مساله کیفری و جزایی کودکان مطرح شده است.

استاد حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: بر این اساس، باید از محل سکونت کودکان حمایت شود و نباید از خانواده‌های خود تفکیک شوند.

وی تصریح کرد: موضوع حمایت از کودکان، در حقوق بین الملل پذیرفته شده است و هرکسی متوجه شده کودک یا کودکانی حمایت‌های لازم را دریافت نمی‌کنند و یا از حقوق اولیه حضانت و نگهداری محروم هستند، می‌تواند برای آن کودکان اقامه دعوا کند و حقوق آن‌ها را مطالبه کند.

ابراهیمی در ادامه گفت: اگر کودکی را به دلیل اینکه پدر و مادر وی از مرز حتی به صورت غیرمجاز رد شده باشند، از والدین جدا کنند غیرقانونی است؛ چرا که کودکان تابع قوانین حقوقی نیستند که بخاطر غیرمجاز بودن نقل و انتقالات آن‌ها مورد حمایت قرار نگیرند و حمایت از کودکان به عنوان قشر ضعیف جامعه اصلا شرطی ندارد.

این حقوقدان حوزه بین الملل تصریح کرد: اگر کودکی به طور غیرقانونی وارد کشوری شده، حمایت حقوقی از این کودک الزامی است و اقدامی که باید انجام شود این است که یا باید کودک را به پدر و مادر و خانواده وی ملحق کنند و یا اینکه پدر و مادر را به کودک ملحق کنند؛ لذا اگر کشوری این کار را نکند و کودکان مورد حمایت قرار نگیرند خلاف اصول پذیرفته شده بین المللی است.

وی در گفت‌وگو با میزان،تاکید کرد: همه این حق را دارند تا برای ملحق شدن فرزندان به پدر و مادرشان اقدامات قانونی را انجام دهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.