×

حق الوکاله ارزان شد - هزینه دستمزد وکیل چقدر است ؟

حق الوکاله ارزان شد - هزینه دستمزد وکیل چقدر است ؟

بر اساس آیین نامه جدید رئیس دستگاه قضا درباره میزان حق الوکاله وکلای دادگستری، باید با توجه به این آیین نامه به وکلا دستمزد پرداخت شود

حق-الوکاله-ارزان-شد---هزینه-دستمزد-وکیل-چقدر-است-؟

بر اساس آیین نامه جدید رئیس دستگاه قضا درباره میزان حق الوکاله وکلای دادگستری، باید با توجه به این آیین نامه به وکلا دستمزد پرداخت شود.

حق الوکاله ارزان شد + هزینه دستمزد وکیل چقدر است؟ پس از مطرح شدن موضوعاتی درباره میزان حق الوکاله و تعرفه حق مشاوره وکلای دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق مشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری را ابلاغ کرد.

ابلاغ این آیین‌نامه می‌تواند سدی در برابر هزینه‌های هنگفت و گزافی باشد که برخی از وکلا از موکلان خود دریافت می‌کردند.

تعیین حق الوکاله‌های نجومی، بالا بودن میزان حق مشاوره‌هایی که گاهی اوقات کمتر از نیم ساعت هستند مردم را آزرده خاطر کرده، به گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها به این فکر افتادند که بدون وکیل در جلسات دادگاه حاضر شوند.

این آیین‌نامه که در ۳۴ ماده تنظیم شده است، درباره دعاوی حقوقی، کیفری، خانوادگی و مالی صحبت می‌کند و میزان حق الوکاله‌هایی که هر یک از وکلا مکلف به دریافت آن‌ها هستند را مشخص کرده است.

پرداخت حق الوکاله در دعاوی خانوادگی چقدر است؟

بر اساس این آیین نامه در دعاوی خانوادگی یا دعاوی‌ای که ناشی از زوجیت باشد وکیل باید حداقل ۵ میلیون ریال و حداکثر ۲۵ میلیون ریال دریافت کند که بر اساس این آیین نامه ۶۰ درصد هزینه در مرحله ابتدایی و ۴۰ درصد در مرحله تجدیدنظر دریافت می‌شود.

در دعاوی کیفری، شخصی که جرایم مستوجب مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا جرائم تعزیری درجه یک را مرتکب شده باشد، وکیلش می‌تواند حداقل ۵۰ میلیون ریال و حداکثر ۲ میلیارد ریال دریافت کند، اما در جرایم تعزیری درجه ۲ و ۳ میزان حق الوکاله وکیل حداقل ۳۰ میلیون ریال و حداکثر یک میلیارد ریال است و در دیگر جرایم وکلا می‌تواند حداقل مبلغ ۱۰ میلیون ریال و حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال دریافت کنند.

اگر شخصی وکیل نوجوان و اطفال باشد و موکلش جرایمی را انجام داده باشد که مستوجب حد، دیات و جرم تعزیری درجه ۵ و ۴ باشد، می‌تواند حداقل مبلغ ۱۰ میلیون ریال و حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دریافت کند و در جرایم درجه ۶ حداقل مبلغ ۵ میلیون ریال و حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال و در دیگر جرایم حداقل مبلغ ۲ میلیون ریال و حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال دریافت کند.

حق الوکاله

دستمزد وکیل در دعاوی مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی مشخص شد

اگر دعاوی مربوط دیوان عدالت اداری و سازمان تعزیرات حکومتی باشد، وکیل می‌تواند حداقل مبلغ ۴ میلیون ریال و حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دریافت کند، همچنین حق وکالت در مراجع غیر قضایی مانند هیئت‌های موضوع قانون کار حداقل ۴ میلیون ریال و حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال است که البته در قرارداد‌های وکالت ۶۰ درصد دستمزد در مرحله ابتدایی و ۴۰ درصد در مرحله تجدیدنظر باید دریافت شود.

وکلا موظف به باطل کردن تمبر مالیاتی برای تمام قرارداد‌های خود هستند، اما اگر وکیل وکالت یکی از اقوام سببی و نسبی خود (درجه ۳ از طبقه ۳) را بر عهده گیرد، از ابطال تمبر و پرداخت سهم کانون‌ مرکز وکلا و صندوق معاف است.

بر اساس این آیین‌نامه و دانستن اینکه قرارداد وکالت باید چه مقدار تنظیم شود، می‌توان از تنظیم قرارداد‌های وکالت نجومی جلوگیری کرد و به  مردم این اطمینان خاطر را داد که آن‌ها با خیال راحت و بدون دغدغه چگونگی پرداخت حق الوکاله در جلسات دادگاه حاضر شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.