×

پیشگامی کانون مرکز در اجرای طرح وکیل خانواده

پیشگامی کانون مرکز در اجرای طرح وکیل خانواده

پیشگامی کانون مرکز در اجرای طرح وکیل خانواده

پیشگامی-کانون-مرکز-در-اجرای-طرح-وکیل-خانواده وکیل 

وکیل خانواده یا مشاوره حقوقی رایگان؟ تاکنون ‌٢ هزار نفر از این طرح استقبال کرده‌اند

طرح وکیل خانواده با فراهم کردن امکان بهره‌مندی همه شهروندان از خدمات وکالت و مشاوره حقوقی می‌تواند به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی منجر شود و از این طریق یکی از مهمترین مشکلات دستگاه قضایی را تاحدود زیادی برطرف کند. اخیرا کانون وکلای دادگستری مرکز در جهت بهره مندی شهروندان از خدمات رایگان مشاوره اقدام به درج فرم‌هایی در برخی روزنامه‌های کثیرالانتشار کرده است.

به گزارش ایسنا، طرح وکیل خانواده که بعد از مطرح شدن آن از سوی رییس قوه قضاییه در هفته قوه قضاییه به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گرفت، پیش از آن و در حوالی اسفند 88 از سوی هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تصویب شده بود.

دکتر طوسی مدیر کمیسیون روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز می‌گوید: «اولین آگهی طرح وکیل خانواده در تاریخ 11 اسفند 88 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. این آگهی اخیرا هم در روزنامه اطلاعات و همشهری به چاپ رسیده و احتمالا در روزنامه ماوا نیز منتشر می‌شود».

در این طرح افراد می‌توانند با درج اطلاعات خود در فرم‌های مربوطه از خدمات مشاوره‌های حقوقی رایگان بهره مند شوند.

طوسی درباره فرآیند ارایه این خدمات به شهروندان توضیح می‌دهد:‌«کانون تعدادی از وکلای خود را که داوطلب این امر هستند اختصاص می‌دهد و اسامی درخواست دهندگان در دفاتر کانون ضبط می‌شود و براساس دسته بندی انجام شده برای هر دسته وکیلی معرفی می‌شود. هر موقع این افراد نیاز به مشاوره حقوقی دارند می‌توانند با وکیلی که مربوط به آن عده است تماس بگیرند و از مشاوره رایگان حقوقی بهره مند شوند».

اگرچه عنوان این طرح "وکیل خانواده" است اما در حال حاضر تنها امکان ارایه مشاوره‌های حقوقی رایگان فراهم است. این امر پیش از اجرای طرح وکیل خانواده نیز در اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری انجام می‌شد اما تفاوت‌هایی که میان طرح جدید وکیل خانواده با فعالیت‌های اداره معاضدت وجود دارد، چیست؟

طوسی در پاسخ به این سوال می‌گوید:‌«حدود 200 تن از وکلا در اداره معاضدت کانون وکلای مرکز واقع در خیابان سعدی شمالی روبروی بیمارستان امیراعلم حضور دارند. بیشتر افرادی که به اداره معاضدت مراجعه می‌کنند به دلیل عجز در پرداخت هزینه حق الوکاله، خواهان برخورداری از خدمات وکالت هستند. بیشتر این افراد از طریق دادگاه‌ها به کانون وکلا معرفی می‌شوند و کانون آنها را به اداره معاضدت قضایی ارجاع می دهد اما در طرح وکیل خانواده صرفا مشاوره‌های حقوقی رایگان به افراد ارایه می‌شود و وکیل دخالتی در پرونده فرد به عنوان وکیل نمی‌کند مگر آنکه خود فرد خواهان دریافت خدمات وکالتی باشد و بخواهد حق الوکاله وکیل را بپردازد».

این طرح که در مراحل اولیه اجرای خود قرار دارد تاکنون با استقبال فراوانی مواجه بود و حدود 2هزار نفر درخواست‌های خود را به کانون وکلای مرکز ارایه کرده‌اند. دامنه اجرای این طرح استان‌هایی را در برمی‌گیرد که زیر مجموعه کانون وکلای دادگستری مرکز محسوب می‌شوند یعنی تهران، کرمان، هرمزگان، یزد، سمنان و سیستان و بلوچستان اما به گفته طوسی «احتمال داده می‌شود کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر کشور -که در مجموع 20 کانون را تشکیل می‌دهند- از این طرح استقبال کنند. این کار موجب بهره مندی بسیاری از هم وطنان از خدمات مشاوره رایگان حقوقی خواهد شد».

اگرچه فلسفه مطرح شدن طرح وکیل خانواده کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی از طریق برخورداری افراد از وکلا و مشاورانی است که از توان و تخصص لازم برخوردارند و سیر پرونده را با دقت و سرعت بیشتری پیش می‌برند اما به نظر می‌رسد طرحی فعلی صرفا امکان مشاوره‌های حقوقی رایگان را فراهم می‌کند که بخشی از این طرح محسوب می‌شود.

اگر چه اقدام کانون وکلای مرکز در پیشگامی اجرای این طرح در خور تحسین است اما برای تکمیل آن باید دستگاه قضایی و کانون‌های وکلای دادگستری مکانیسم‌های لازم را جهت اجرای کامل این طرح و برخورداری وافعی افراد از خدمات وکالت فراهم کنند. بخش مهمی از این زمینه‌ها را ابعاد مالی این طرح‌ و فرهنگسازی تشکیل می‌دهد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.