×

متولیان امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوش و بدون خشونت اقدام کنند

متولیان امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوش و بدون خشونت اقدام کنند

رییس قوه قضاییه، دادستان‌های سراسر کشور را به برخورد قاطع با متجاوزان و متعرضان به حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر موظف کرد و گفت در جمهوری اسلامی ایران نباید کسانی جرات تعرض به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشند و دادستان‌های سراسر کشور باید با اراذل و اوباشی که متعرض حقوق این افراد می‌شوند قاطعانه برخورد کنند

متولیان-امر-به-معروف-و-نهی-از-منکر-با-زبان-خوش-و-بدون-خشونت-اقدام-کنند وکیل 

رییس قوه قضاییه، دادستان‌های سراسر کشور را به برخورد قاطع با متجاوزان و متعرضان به حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر موظف کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران نباید کسانی جرات تعرض به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشند و دادستان‌های سراسر کشور باید با اراذل و اوباشی که متعرض حقوق این افراد می‌شوند قاطعانه برخورد کنند.

 آیت‌الله‌ ‌آملی‌لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با تبریک عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنان روزه‌دار، با اشاره به اینکه «به سهم خود از تمام افرادی که در گذشته و روزهای اخیر در مقام عمل به وظیفه قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر دچار آسیب شده و مورد حمله و تعرض افراد شرور قرار گرفته‌اند، عذرخواهی می‌کنم»، امر به معروف و نهی از منکر را از فرایض مهم دینی و قانونی برشمرد.

وی ادامه داد: متاسفیم از اینکه در این ایام با فردی که به وظیفه دینی و قانونی خود در امر به معروف و نهی از منکر عمل کرده، برخورد خشن شده است و اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه با چنین جرائمی برخورد خواهد کرد.

آملی‌لاریجانی با تاکید بر این‌که « کسانی که مدعی هستند زمان و دوره امر به معروف و نهی از منکر گذشته در خیالات خود به سر می‌برند و بر زبان جاری کردن چنین ادعایی اگر با توجه به لوازم آن صورت گرفته باشد با توجه به نصوص صریح قرآنی و دینی درباره لزوم امر به معروف و نهی از منکر و با توجه به اینکه امر به معروف و نهی از منکر ضرورتی دینی محسوب می‌شود، مصداق کفر و ارتداد خواهد بود»، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت همیشگی دینی و قرآنی و سنت پیامبر (ص) است و به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بگوییم که عصر آن گذشته است، مگر اینکه بگوییم عصر اسلام گذشته است.

رییس قوه قضاییه افزود: حضرت امام در تحریرالوسیله در کتاب امر به معروف و نهی از منکر که خود ایشان به وسیله النجاه مرحوم سید اضافه کرده، می‌فرمایند که « و هما من اسمی الفرائض و اشرفها، و بهما تقام الفرائضو وجوبهما من ضروریات الدین، و منکره مع الالتفات بلازمه والالتزام به من الکفارین». اگر کسی منکر امر به معروف و نهی از منکر بشود، نهی رسالت پیامبر (ص) و نهی عبودیت حق تعالی است و از کفار محسوب می‌شود.

رییس دستگاه قضا با اظهار تاسف از اینکه «تاکنون درباره عمل به امر معروف و نهی از منکر با وجود صراحت قانون اساسی و تصریح شرع و دین مقدس اسلام تلاش جدی صورت نگرفته است»، گفت: ضمن اعلام حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از برخورد اراذل و اوباش با این افراد متأسفیم و تأکید داریم که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید برخورد با متعرضان به آمران به معروف و ناهیان از منکر را در دستور کار قرار دهند.

آملی‌لاریجانی جوامع غیردینی و حتی سکولار را نیز نیازمند مکانیزم‌هایی برای امر به معروف و نهی از منکر دانست و با شرح گزارشی از یک نویسنده غربی مبنی بر ضروت تدوین و تبیین راهکاری مردمی برای جلوگیری از حوادثی مانند تجاوز به عنف و یا نزاع‌های خیابانی در غرب گفت: این نویسنده غربی پس از مشاهده حوادثی که در انظار عمومی غرب رخ داده و مردم با وجود جریحه‌دار شدن احساساتشان تنها نظارگر آن بوده‌اند، به تحقیق درباره چگونگی پر کردن این خلأ پرداخته و پس از اطلاع از وجود مقوله‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، کتابی در این باب نگاشته است.

رییس قوه قضاییه سپس به برخی آیات و روایات درباره جایگاه و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و افزود: در آیه 104 سوره آل عمران خداوند می‌فرمایند: «ولتکن منکم أمة یدعون إلی الخیر ویأمرون بالمعروف وینهون عن المنکر وأولئک هم المفلحون» یعنی اینکه فلاح و رستگاری در پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر است همچنانکه در آیه 114 همین سوره می‌فرماید: «یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُولَٰئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ »

آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه این گونه آیات و روایات متعدد است به روایتی از اصول کافی نیز اشاره کرد و گفت: در این روایت نیز آمده است که «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ فَأَنْکِرُوا بِقُلُوبِکُمْ وَ الْفِظُوا بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُمْ وَ لَا تَخَافُوا فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ» بدین معنا که امر به معروف و نهی از منکر طریقه انبیاء و راه صلحا است و به دنبال آن اوصاف و ویژگیهای متعددی در باب فضیلت این امر مهم دینی ذکر شده است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه انجام امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد از تمام دستگاه‌های فرهنگی و متولیان و مسئولان مربوطه خواست به صورت جدی و پیگیر به احیای امر به معروف و نهی از منکر و آموزش و ترویج امر به معروف با زبان خوش و مناسب و بدون خشونت و زور بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراسم تنفیذ و تحلیف رییس‌جمهور اشاره کرد و با اعلام حمایت از تعامل میان سه قوه و مواضع رییس‌جمهور درباره تحریم‌ها و انرژی هسته‌ای، گفت: بحث تنفیذ در ایران موضوعی ظاهری و شکلی نیست و مبتنی بر آموزه‌های دینی و فقهی است. ریاست جمهوری همچون بسیاری از نهادهای اجرایی دیگر کشور با امضاء ولی فقیه زمان، مشروعیت پیدا می‌کند و خرسندیم که این مراسم به خوبی برگزار شد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: دستگاه قضایی از رییس محترم جمهور و عقلانیت، تدبیر و اعتدالی که در شعارهای قبل از انتخابات و پس از آن مطرح کرد حمایت می‌کنیم و امیدواریم روابط قوای سه گانه وارد مرحله جدیدی مبتنی بر تعامل سازنده و به دور از حاشیه‌سازی‌ها و تنش‌ها شود و همه مسئولان تمام همت خود را به حل مشکلات مردم معطوف کنند.

آملی‌لاریجانی در ادامه از حضور پرشور مردم ایران و ملت‌های مسلمان در راهپیمایی روز قدس قدردانی کرد و گفت: این راهپیمایی آثار و برکات بسیاری دارد که وحدت و انسجام ملت‌های مسلمان در کنار قوت قلب ملت فلسطین از جمله آنهاست.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: استقلال، استقامت و صلابت مردم مسلمان در راهپیمایی روز قدس نمایان شده و نتایج فراوانی به همراه داشته است.

پس از سخنان رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور گزارشی از سفر هیئت ویژه دادستانی کل کشور به خوزستان و بررسی حادثه سد دریاچه کارون ارائه داد. گزارش ارائه شده از سوی دادستان کل کشور درباره چگونگی وقوع این حادثه و شرایط مردم منطقه موجب تأثر و تأسف رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی شد و آیت‌الله آملی لاریجانی تسریع در تکمیل گزارش و ضرورت رفع مشکلات مردم حادثه دیده، شناسایی و برخورد با عوامل بروز این حادثه و ایجاد تسهیلات مناسب برای بهبود شرایط مردم منطقه را خواستار شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.