×

هزینه ارتکاب جرم برای قاچاقچیان سوخت بالا نیست

هزینه ارتکاب جرم برای قاچاقچیان سوخت بالا نیست

یکی از جرایم مبتلا‌به در استان خوزستان، قاچاق سوخت است برای بررسی دلایل ارتکاب این جرم و همچنین مهمترین پرونده‌های دادگستری این استان، با محمدباقر الفت، رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید

هزینه-ارتکاب-جرم-برای-قاچاقچیان-سوخت-بالا-نیست

 یکی از جرایم مبتلا‌به در استان خوزستان، قاچاق سوخت است. برای بررسی دلایل ارتکاب این جرم و همچنین مهمترین پرونده‌های دادگستری این استان، با محمدباقر الفت، رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

مهمترین پرونده‌‌های خوزستان

رییس‌کل دادگستری خوزستان مهم‌ترین پرونده‌‌های این استان را پرونده‌های قاچاق سوخت و پرونده‌های امنیتی مربوط به فعالیت‌های ضدانقلاب عنوان کرد و افزود: قاچاق سلاح، نفت و گاز، جاسوسی و پرونده‌های مربوط به فساد مالی بیشترین پرونده‌های ما را تشکیل می‌دهند. پرونده فساد سه هزار میلیاردی از دادگستری خوزستان آغاز شد. چند پرونده مالی دیگر هم داریم؛ زیرا بیشترین منابع مالی کشورهم از نظر ثروت‌های خدادادی و هم از نظر سرمایه‌گذاری‌هایی که از طرف دولت صورت می‌گیرد، در خوزستان جمع شده است. محمدباقر الفت با بیان اینکه قسمتی از مفاسد مالی به مشکلات جزایی کارکنان دولت مربوط می‌شود و این جرایم در قالب تبانی با کارکنان اجرایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد که به دلیل وجود پرونده‌های زیاد، سال گذشته برای دادگستری خوزستان سال پرکاری بوده و البته موفقیت‌های زیادی هم داشته‌است.

خوزستان استعداد وقوع جرم را دارد

وی در پاسخ به این پرسش که برای پیشگیری از این جرایم چه اقدام‌هایی را انجام داده‌اید؟ افزود: خوزستان استان جنگ‌زده و پرجمعیتی است که جنگ تأثیرهای سوء زیادی بر آن گذاشته و این نواحی با مشکل کمتر توسعه‌یافتگی مواجه است؛ همچنین مشکل اشتغال به طور جدی در آن وجود دارد. الفت اضافه کرد: اگر بخواهیم پیشگیری کنیم باید به موضوع‌های رفاهی مردم بپردازیم؛ بی‌کاری ، مشاغل کاذب و مشاغلی را که با جرم همراه است، از بین ببریم.وی خاطرنشان کرد: در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، پیشگیری از وقوع جرم به نحو جدی‌تری دنبال و از افراد بسیار عالم و موثر در معاونت پیشگیری از وقوع جرم استفاده ‌شد.

پیگیری پیشگیری از وقوع جرم در 4 حوزه

الفت با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در 4 حوزه قضایی، انتظامی، وضعی و فرهنگی را پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما موضوع‌های مرتبط با پیشگیری را در بستر جامعه برده و دستگاه‌ها را درگیر این موضوع کرده‌ایم. وی افزود: بیشتر نقش دادگستری مدیریتی است که در سه حوزه وضعی، فرهنگی و انتظامی- امنیتی صورت می‌گیرد. در حوزه حقوقی و قضایی نیز فعالیت دادسراها و دادگاه‌ها را ساماندهی کرده‌ایم.

قاچاق سوخت تعطیل‌بردار نیست

وی درباره قاچاق سوخت هم عنوان کرد: تا زمانی که قیمت سوخت در دریای آزاد سه یا چهار برابر داخل باشد، روند قاچاق ادامه دارد؛ هرچند با قاچاقچیان برخورد جدی می‌شود، تا زمانی که برای قاچاقچیان این کار سود داشته باشد فعالیت خود را سرسختانه‌تر دنبال می‌کنند. شاید ابزار کار آنان عوض ‌شود یا ساعت فعالیت و روش‌های خود را تغییر ‌دهند؛ اما این جرم تعطیل‌بردار نیست.

رییس‌کل دادگستری خوزستان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود برخورد، همچنان افراد بسیاری مرتکب جرم می‌شوند؟ اظهار کرد: یک قاعده کلی وجود دارد که هرچقدر هزینه ارتکاب جرم بالا رود و از سودی که عاید مجرمان می‌شود کم شود، تعداد دفعه‌هایی که جرم واقع می‌شود کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: هزینه ارتکاب جرم برای قاچاقچیان سوخت خیلی بالا نیست. مجازات حبس، مصادره و جزای نقدی در این خصوص وجود دارد که در مورد آن نیز اتفاق‌های خاصی می‌افتد. پرسودبودن این کار، تمام ضررهای احتمالی را پوشش می‌دهد. اگر قرار باشد شخصی ده نوبت با ارقام بالا قاچاق سوخت انجام دهد و میلیاردها تومان حاصل او شود، حاضر است در یک محاکمه دو یا سه میلیارد از این سودش را به عنوان جزای نقدی بدهد یا قسمتی از اموالی که به وسیله آن، قاچاق سوخت انجام می‌دهد مصادره شود. این افراد به دلیل ارتکاب این جرایم پرسود، منافع سرشاری به دست می‌آورند و نگران برخورد قضایی نیستند.

الفت خاطرنشان کرد: باید میزان مجازات‌ها را متناسب کرد تا ارتکاب این جرم کمتر اتفاق بیفتد.وی درباره دیگر انواع قاچاق نیز افزود: در دادگستری خوزستان خیلی با قاچاق کالا درگیر نیستیم؛ زیرا چند بندر مهم داریم که متأسفانه رونق اقتصادی خوبی ندارند؛ بنابراین قاچاق کالا بیشتر در استان‌های مجاور ما رخ می‌دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.