×

ضرورت تعریف جرم سیاسی در حوزه های فعالیت های سیاسی

ضرورت تعریف جرم سیاسی در حوزه های فعالیت های سیاسی

یک حقوقدان با اشاره به طرح تعریف جرم سیاسی گفت تعریف جرم سیاسی و مشخص کردن مصادیق آن گامی اساسی و رو به جلو است اما برخی مصادیق مطرح شده در این طرح به‌هیچ وجه رنگ سیاسی ندارد

ضرورت-تعریف-جرم-سیاسی-در-حوزه-های-فعالیت-های-سیاسی وکیل 

یک حقوقدان با اشاره به طرح تعریف جرم سیاسی گفت: تعریف جرم سیاسی و مشخص کردن مصادیق آن گامی اساسی و رو به جلو است اما برخی مصادیق مطرح شده در این طرح به‌هیچ وجه رنگ سیاسی ندارد.

"بهمن کشاورز" ، در ارتباط با طرح جرم سیاسی اظهار داشت: ماده 2 طرح تقدیمی به مجلس تحت عنوان تعریف جرم سیاسی به بیان مصادیق این جرم اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در این ماده کل تقصیرات مامورین دولت مندرج در فصل دهم قانون مجازات اسلامی از مصادیق جرم سیاسی شناخته شده، حال آنکه این موارد شامل اعمال و اقداماتی است که به هیچ وجه نمی‌تواند رنگ سیاسی داشته باشد.
 
کشاورز به مصادیق جرم سیاسی اشاره کرد و گفت: شکنجه متهم برای اخذ اقرار، خرید مال عنف و از طرفی کل جرایمی که در فصل مربوط به امنیت داخلی و خارجی کشور آمده است، از شمول تعریف مستثنی شده است.

وی در تشریح ماده 500 قانون مجازات اسلامی گفت: این ماده به تبلیغ علیه نظام اختصاص دارد و این در حالی است که تشکیل جمعیت‌هایی که گاهی مخالف نظام یا معتقد به انجام اصلاحات هستند، ذاتا سیاسی است و ممکن است متهم عمل خود را مصداق ماده این ماده قانونی نداند.

کشاورز تصریح کرد: شورای انقلاب در ارتباط با اعاده حقوق کسانی که در رژیم سابق تعقیب و زندانی شده بودند، در برخی مواقع جرم ضد امنیتی را معادل جرم سیاسی دانسته بود، بنابراین با این سابقه کلیت طرح جرم سیاسی  در ارتباط با این مصادیق دارای اشکالاتی است.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: طرح جرم سیاسی دارای اشکالاتی است و در ارتباط با محتوا و مصادیق  آن باید اصلاحات لازم در مسیر قانونگذاری معمول شود، اما در عین حال طرح تعریف جرم سیاسی و مشخص کردن مصادیق آن خود گامی اساسی و رو به جلو است.

گفتنی است؛ طرح تعریف جرم سیاسی یکشنبه 31 شهریور ماه سال جاری بعد از سال‌ها  بحث و بررسی و گذر از دوره‌های مختلف مجلس سرانجام در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.