×

دادگاه عالی انتظامی قضات اعلام کرد-معافیت تحصیلی برای کار آموزی و وکالت اعتبار ندارد

دادگاه عالی انتظامی قضات اعلام کرد-معافیت تحصیلی برای کار آموزی و وکالت اعتبار ندارد

دادگاه عالی انتظامی قضات اعلام کرد-معافیت تحصیلی برای کار آموزی و وکالت اعتبار ندارد

دادگاه-عالی-انتظامی-قضات-اعلام-کرد-معافیت-تحصیلی-برای-کار-آموزی-و-وکالت-اعتبار-ندارد وکیل 

شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات با صدور یک رای قطعی اعلام کرد که دارندگان معافیت تحصیلی مادامی که کارت معافیت دائم یا پایان خدمت وظیفه عمومی نداشته باشند، مجاز به کارآموزی یا انجام وکالت دادگستری نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گردشکار دادنامه شماره 81 صادره از شعبه مذکور مورخ 17 خردادماه سال جاری آمده است: «آقای ... طی مرقومه‌ای که در سربرگ آن نشان کانون وکلای مرکز درج شده و نام وی با قید وکیل پایه یک دادگستری و درج شماره پروانه اعلام شده است خطاب به رئیس دادگاه انتظامی قضات از تصمیم هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مشعر بر عدم صدور و عدم اعطای پروانه وکالت به وی شکایت کرده و توضیح داده است که در دوره دوم اختبار سال 88 کانون شرکت کرده و پس از قبولی و انجام تشریفات تحلیف و پرداخت هزینه‌های مربوطه و حتی اخذ دفترچه پروانه وکالت، هیئت‌مدیره جدید کانون وکلا اعلام کرده به دلیل استفاده وی از معافیت تحصیلی، پروانه وکالت اعطا نشود و چون این تصمیم هیئت‌مدیره برخلاف حق مکتسب وی و مغایر با اصول قانون اساسی است باید لغو و بلااثر شود.

نسخه دوم شکوائیه نامبرده به کانون وکلای مرکز ارسال و آن کانون طی لایحه دفاعیه وارده بدون تعرض به استفاده شاکی از سربرگ کانون با قید وکیل پایه یک و درج شماره پروانه وکالت، اعلام کرده که به موجب ماده 10 قانون نظام وظیفه، صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال، مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت از اداره وظیفه عمومی است و مطابق بند ج ماده 51 آئین‌نامه موضوع ماده 10 قانون نظام وظیفه، دارندگان گواهی اشتغال به تحصیل بر اساس معافیت تحصیلی معتبر می‌توانند اموری از قبیل شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه رانندگی را انجام دهند.

این امور در بند مرقوم حصری بوده و اخذ پروانه وکالت جزو هیچ‌یک از موارد مصرح نیست و چون وکالت دادگستری اشتغال محسوب می‌شود، نیاز به مجوز اشتغال بند ه ماده 10 قانون نظام وظیفه را دارد و اشتغال به حرفه وکالت منافات ذاتی با خدمت سربازی دارد و کانون وکلا با وجود اغماض و مسامحه در اجازه کارآموزی به شاکی، صدور پروانه وکالت را موکول به انجام خدمت سربازی یا ارائه معافیت دائم کرده است.»

متن رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات در این زمینه به شرح زیر است:

«گرچه اغماض و مسامحه کانون وکلا در اجازه انجام کارآموزی وکالت به آقای ... فاقد وجاهت قانونی است و همان معاذیر قانونی که برای صدور پروانه وکالت وجود دارد برای صدور پروانه کارآموزی هم متصور است، مع‌الوصف تصمیم هیات‌مدیره کانون در عدم اعطای پروانه وکالت به دلیل اینکه شاکی خدمت سربازی را انجام نداده و معافیت دائم نیز ندارد، صحیح و منطبق با موازین قانونی است. همانطور که کانون وکلا در لایحه دفاعیه اعلام کرده است موارد مذکور در بند ج ماده 51 آیین‌نامه موضوع ماده 10 قانون نظام وظیفه حصری بوده و دارندگان معافیت تحصیلی صرفا مجاز به انجام موارد مذکور در آن بند بوده و مجاز به انجام وکالت دادگستری نیستند. بنا به مراتب، تصمیم هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز که اعطای پروانه وکالت به شاکی را موکول به انجام خدمت سربازی یا اخذ معافیت دائم از سازمان نظام وظیفه کرده، صحیح و منطبق با موازین قانونی تشخیص داده شده و اعتراض شاکی نسبت به آن مردود اعلام می‌شود. این تصمیم قطعی است.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.