×

لایحه پلیس قضایی همچنان بلاتکلیف است، افزایش اختیارات رئیس قوه قضا منوط به پیگیری این لایحه

لایحه پلیس قضایی همچنان بلاتکلیف است، افزایش اختیارات رئیس قوه قضا منوط به پیگیری این لایحه

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت لایحه پلیس قضایی سال‌هاست معطل و بلاتکلیف مانده، اما با طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه، چنانچه دولت لایحه پلیس قضایی را همچنان مسکوت بگذارد، وی این اختیار را خواهد داشت که لایحه مذکور را به مجلس ارسال کند

لایحه-پلیس-قضایی-همچنان-بلاتکلیف-است،-افزایش-اختیارات-رئیس-قوه-قضا-منوط-به-پیگیری-این-لایحه

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: لایحه پلیس قضایی سال‌هاست معطل و بلاتکلیف مانده، اما با طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه، چنانچه دولت لایحه پلیس قضایی را همچنان مسکوت بگذارد، وی این اختیار را خواهد داشت که لایحه مذکور را به مجلس ارسال کند.

"ابوالفضل ابوترابی" نماینده مردم تیران و کرون در مجلس در تشریح علت مسکوت‌ماندن لایحه پلیس قضایی اظهار داشت: با وجود اینکه لایحه پلیس قضایی یکی از لوایح اساسی و مورد نیاز دستگاه قضایی است، اما این لایحه سال‌هاست که در کش و قوس‌های مجلس و دولت معطل و بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: تاکید قانون بر این است که ظرف سه ماه لایحه‌های مرتبط با قوه قضایی به مجلس ارسال شود، اما این در حالی است که لایحه پلیس قضایی همچنان در دولت معطل مانده است.

ابوترابی افزود: یکی از دلایلی که نمایندگان مجلس به طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه رای بالایی دادند، پیگیری برای تصویب لایحه پلیس قضایی از سوی قوه قضاییه است.

وی تصریح کرد: با طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه، چنانچه دولت لایحه پلیس قضایی را همچنان مسکوت بگذارد، وی  این اختیار را خواهد  داشت که لایحه مذکور را به مجلس ارسال کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در پایان گفت: بر اساس طرح افزایش اختیارات قوه قضاییه، چنانچه لوایح ارسالی قوه قضائیه به دولت تا مدت 6 ماه به مجلس تسلیم نشود، قوه قضاییه مجاز خواهد شد لایحه مذکور را مستقیما به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

شایان ذکر است، در حالی قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به ایجاد "پلیس قضایی" تصریح دارد که پس از گذشت 3 سال از تقدیم این لایحه به دولت، نه تنها چنین تشکیلاتی به وجود نیامده بلکه ظاهرا به فراموشی نیز سپرده شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.