×

پیگیری تخلف دیپلمات ها امکان پذیر است

پیگیری تخلف دیپلمات ها امکان پذیر است

یک حقوقدان گفت تعقیب دیپلمات در کشورهای مختلف جایز نیست و چنانچه آنها مرتکب اعمال خلافی در کشور میزبان شوند، از لحاظ حقوقی می‌توان عذر آنها را خواست

پیگیری-تخلف-دیپلمات-ها-امکان-پذیر-است وکیل 

یک حقوقدان گفت: تعقیب دیپلمات در کشورهای مختلف جایز نیست و چنانچه آنها مرتکب اعمال خلافی در کشور میزبان شوند، از لحاظ حقوقی می‌توان عذر آنها را خواست.

"مسعود البرزی"، در تشریح چگونگی مصونیت قضایی دیپلمات‌ها و مقامات خارجی، اظهارداشت: مصونیت قضایی دیپلماتیک ریشه در حقوق بین‌الملل دارد و  قدمت مصونیت دیپلمات‌ها و مقامات خارجی به بیش از پانصد سال می‌رسد.

وی ادامه داد: کشور میزبان باید تمهیدات و اقدامات لازم را در جهت پیشگیری از هرگونه تعرض به مقامات خارجی مبذول دارد و این در حالی است که علاوه بر دیپلمات، بستگان وی نیز به شرط آنکه تبعه دولت پذیرنده نباشند، از مصونیت تعرض برخوردارند.

البرزی افزود: تعقیب ماموران سیاسی خارجی، حتی در امور خلاف جایز نیست و چنانچه دیپلمات‌ها مرتکب اعمال خلافی در کشور میزبان شوند، از لحاظ حقوقی می‌توان عذر آنها را خواست و ضابطان دادگستری می‌توانند قضیه را به وزارت خارجه اعلام کنند تا تخلف صورت گرفته از راه‌های دیپلماتیک پیگیری شود.

این حقوقدان در پایان با اشاره به رویه قضایی دیپلماتیک در کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: دیپلمات‌ها در سراسر دنیا از مصونیت قضایی برخوردارند و این موضوع در حقوق بین‌الملل واحد و  تحت عنوان حقوق عمومی بین‌المللی دارای ضمانت اجرایی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.