×

کاربردهای استصناع در بازارهای مالی اسلامی کتاب شد

کاربردهای استصناع در بازارهای مالی اسلامی کتاب شد

عقد و اوراق استصناع به دلیل امکان پاسخ‌گویی به نیازهای گوناگون و متنوع افراد و موسسه‌ها برای ساخت و ساز و نداشتن برخی محدودیت‌های عقود و اوراق دیگر، امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد

کاربردهای-استصناع-در-بازارهای-مالی-اسلامی-کتاب-شد وکیل 

عقد و اوراق استصناع به دلیل امکان پاسخ‌گویی به نیازهای گوناگون و متنوع افراد و موسسه‌ها برای ساخت و ساز و نداشتن برخی محدودیت‌های عقود و اوراق دیگر، امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد.

عقد و اوراق استصناع» عنوان کتابی به قلم محمدنقی نظرپور است. کاربردهای استصناع در بازارهای مالی اسلامی، بحث محوری این کتاب است.

به گزارش ایبنا، یکی از قراردادهایی که امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد، قرارداد استصناع یا سفارش ساخت است. این قرارداد پس از آن‌که مجمع فقهی سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1412 قمری در جده اعلام کرد عقدی لازم‌الطرفین است و به دلیل ماهیت و ویژگی‌های آن در کشورهای اسلامی گسترش ویژه‌ای یافته است.

عقد و اوراق استصناع به دلیل امکان پاسخ‌گویی به نیازهای گوناگون و متنوع افراد و موسسه‌ها برای ساخت و ساز و نداشتن برخی محدودیت‌های عقود و اوراق دیگر، امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد. بانک‌ها می‌توانند به تامین مالی طرح‌های اقتصادی پرداخته و به عنوان واسطه بین افراد حقیقی و حقوقی و صاحبان صنایع عمل کنند.
در این کتاب پس از تثبیت صحت فقهی عقد استصناع، اوراق استصناع معرفی می‌شود تا زمینه‌ای مناسب برای به کارگیری این عقد در نظام بانکی و بازار سرمایه در جمهوری اسلامی ایران فراهم آید. همچنین کارویژه‌های عقد استصناع در بانکداری اسلامی در قالب قانون عملیات بانکی بدون ربا، چگونگی ورود این اوراق به بورس اوراق بهادار و امکان اعمال سیاست مالی و پولی از سوی دولت و بانک مرکزی، بررسی می‌شود.

«ماهیت فقهی عقد استصناع»، «چگونگی کاربرد عقد استصناع در قانون عملیات بانکی بدن ربا»، «چگونگی شکل‌گیری اوراق استصناع و ورود آن به بورس»، «کاربرد اوراق استصناع برای اعمال سیاست مالی» و «کاربرد اوراق استصناع برای اعمال سیاست پولی» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

«ارکان عقد استصناع»، «ماهیت فقهی عقد استصناع» و «لزوم یا جواز عقد استصناع» و «دیدگاه سنت و شیعه نسبت به آن‌ها»، «استقلال عقد استصناع در قالب سایر عقود» و «جریان و یا عدم جریان خیارات» در این عقد از مباحث فصل نخست این کتاب هستند.

در فصل دوم این کتاب نیز مباحثی مانند «استصناع مستقیم و غیرمستقیم»، «تجربه بانک‌های اسلامی در به کارگیری عقد استصناع» و «کاربردهای عقد استصناع در مقایسه با سایر عقود بانکی» مطرح و بررسی می‌شود.

همچنین «ضرورت و چگونگی شکل‌گیری اوراق بهادار استصناع»، «ساز و کار تعیین قیمت اوراق بهادار»، «ویژگی‌های اوراق استصناع به عنوان ابزار مالی» مورد کند و کاو نویسنده در فصل سوم این اثر قرار می‌گیرد.

«چگونگی شکل‌گیری اوراق استصناع برای اعمال سیاست مالی»، «مقایسه کارکرد اوراق قرضه و اوراق استصناع در سیاست مالی»، «آثار اقتصادی و سیاستی اوراق استصناع»، «ساز و کار خودکار عرضه و تقاضای اوراق استصناع» و «ویژگیِ‌های اوراق بهادار استصناع» مواردی هستند که در فصل چهارم و پنجم به آن‌ها پرداخته می‌شود.

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «استصناع یا قرارداد ساخت قراردادی بین دو شخص، اعم از حقیقی و حقوقی، مبنی بر تولید کالایی خاص یا اجرای پروژه یا طرحی با ویژگی‌های مشخص در آینده، که سفارش گیرنده (پیمانکار) در برابر گرفتن مبالغ آن در زمان‌های توافق شده بر اساس زمان‌بندی کوتاه‌مدت یا بلندمدت، متعهد می‌شود مواد اولیه و کالای مورد نیاز برای اجرای پروژه را مستقیما تهیه کند و در زمان مشخص کالا یا پروژه مورد نظر را به سفارش‌دهنده تحویل دهد.»

این کتاب به عنوان یک منبع کمک درسی در مباحث بانکداری و بازار سرمایه اسلامی برای دانشجویان رشته‌های اقتصاد در مقاطع مختلف تحصیلی، تدوین شده است. علاوه بر جامعه دانشگاهی، فضلای حوزه‌های علمیه و سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند از مطالب آن بهره ببرند.

چاپ نخست کتاب «عقد و اوراق استصناع» (کاربردهای استصناع در بازارهای مالی اسلامی) نوشته محمدنقی نظرپور در 349 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه مفید و با همکاری انتشارات سمت چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.